۲۰۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد امام ایجاد می‌شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

۲۰۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد امام ایجاد می‌شود

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در صورت تأمین به موقع منابع مالی به مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌توان با توجه به برنامه ریزی های انجام شده ۲۰۰ هزار فرصت شغلی تا پایان سال ایجاد کرد.
حجت الله عبدالملکی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تحقق این امر منجر به حل مشکل بیکاری خواهد شد، افزود: از این تعداد فرصت شغلی ۷۰ هزار مورد از طریق راهبری شغلی کارآفرینان ایجاد خواهد شد.
۴۰۰ هزار کارآفرین حرفه‌ای فعال در کشور
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۰۰ هزار کارآفرین حرفه‌ای در کشور فعالیت دارند، تصریح کرد: به لحاظ راهبری اگر هر یک از ۴۰۰ هزار نفر کارآفرینان حرفه‌ای موجود در کشور بتوانند برای ۱۰ نفر بیکار اشتغال ایجاد کنند، می‌توان گفت که در مجموع چهار میلیون فرصت شغلی ایجاد می‌شود که به صورت کامل مسئله بیکاری حل خواهد شد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در خصوص تسهیلات قانونی اشتغال نیز گفت: ۲ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات قانون اشتغال پایدار روستاییان و عشایر از سال گذشته باقی مانده که قرار است امسال تخصیص پیدا کند.
عبدالملکی اظهار داشت: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه کشور مربوط به تسهیلات تکلیفی شبکه بانکی کشور است که بانک مرکزی سهمیه بانک‌ها را مشخص و ابلاغ کرده است.
وی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در قالب منابع داخلی توسط صندوق قرض الحسنه امداد ولایت اختصاص پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: اگر این سه منبع که جمع آن به ۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد، محقق شود امسال با میانگین هزینه هر شغل ۳۰ میلیون تومان، امیدواریم بتوانیم ۲۰۰ هزار فرصت شغلی را تا آخر سال ایجاد کنیم.
ایجاد یک میلیون و ۸۰۰ هزار فرصت شغلی تاکنون
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: با توجه به برنامه ریزی و هماهنگی های به انجام رسیده از سال ۷۴ تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار فرصت شغلی در قالب برنامه اشتغال کمیته امداد در کشور ایجاد شده است.
عبدالملکی با اشاره به اینکه مهم ترین سیاست کمیته امداد برای رفع فقر در جامعه و توانمندسازی خانواده ها از طریق ایجاد اشتغال برای کسب درآمد است، افزود: از تعداد فرصت شغلی ایجاد شده یک میلیون و ۴۰۰ هزار مورد تنها مربوط به سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ است.
وی با بیان اینکه طی این مدت همچنین ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای اجرای طرح ها به واجدین شرایط تحت پوشش کمیته پرداخت شده است، گفت: بر اساس آمار و اطلاعات موجود از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ یک پنجم اشتغال کشور توسط کمیته امداد ایجاد شده است البته با این تفسیر که آمار ایجاد اشتغال کمیته امداد در قالب آمار ارائه شده توسط دولت است.
عبدالملکی اظهار داشت: بر همین اساس در سال ۱۳۹۷ یک سوم کل اشتغال کشور توسط کمیته امداد شکل گرفته است در حالی در همین سال و به رغم ایجاد اشتغال برای یک سوم کل اشتغال کشور تنها سه دهم درصد از کل تسهیلات بانکی کشور به این کمیته اختصاص یافته است.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: این در حالی است که بر اساس گزارش قائم مقام بانک مرکزی در شورای اشتغال در سال ۱۳۹۷ شبکه بانکی کشور مجموعاً بیش از ۶۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که از این رقم ۲,۳۰۰ میلیارد تومان به کمیته امداد اختصاص یافته است.

وی گفت: اگر منابع بیشتری به کمیته امداد اختصاص یافته و حمایت های بیشتری صورت پذیرد، برنامه اشتغال کمیته امداد با توجه به کارایی و ظرفیت های خود می تواند برای رفع موضوع بیکاری کشور کمک قابل توجهی از خود نشان دهد.

پذیرای کارآفرینان حرفه ای هستیم
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: با توجه به الگوی اشتغالزایی در قالب نظام راهبردی شغلی و با هدف حل مشکل بیکاری پذیرای کارآفرینان حرفه ای سطح کشور برای ایجاد فرصت های شغلی هستیم.
عبدالملکی با بیان اینکه مهم‌ترین سیاست کمیته امداد رفع فقر و توانمندسازی خانواده‌ها از طریق ایجاد اشتغال در قالب کسب درآمد است، افزود: در نظام راهبری شغلی با بهره مندی از کارآفرینان حرفه‌ای با هدف مشارکت در برنامه اشتغال امداد، فرصت‌های شغلی برای محرومین ایجاد خواهد شد.
وی تصریح کرد: البته این مهم بدان معنا نیست که کارآفرینان حرفه‌ای بخواهند مددجویان ما را استخدام کنند بلکه با راهبری، کمک و هدایت، به آنان راه های کسب درآمد را آموزش خواهند داد تا بتوانند به صورت مستقل دارای شغل شده و کسب درآمد کنند.
معاون اشتغال و خود کفایی کمیته امداد اظهار داشت: اما راهبری کلی این زنجیره کسب و کار را که توسط کارآفرینان حرفه‌ای با نام راهبری شغلی عنوان کرده‌ایم در قالب تولید، بازاریابی و فروش به آنان آموزش داده و آنها را مدیریت خواهند کرد.
وی تصریح کرد: در نهایت این روند موجب خواهد شد تا مددجویان و محرومانی که از اقشار ضعیف جامعه هستند، از لحاظ مسائل مالی در این اقیانوس پرتلاطم فضای کسب و کار کشور از بین نروند.
به گفته عبدالمالکی، بخش عمده فعالیت کمیته در زمینه اشتغال از سال ۱۳۸۹ شکل گرفته است که تسهیلات آن بر پایه منابع ویژه ای در چارچوب قانون بودجه برای محرومین به کمیته امداد تخصص داده شد.

۷۰ هزار فرصت شغلی در سال جاری ایجاد می‌شود
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد اظهار داشت: در سال ۱۳۹۷ توانستیم با تلاش دست اندرکاران امر ۱۵۰ طرح را در زمینه اشتغال به سرانجام برسانیم و با توجه به اینکه پایلوت این طرح در سال گذشته موفق بود، امسال نیز با هدف گذاری پنج هزار طرح راهبری شغلی با بهره مندی از پنج هزار کارآفرین حرفه‌ای ۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهیم کرد.
عبدالملکی تصریح کرد: بر اساس آمار و اطلاعات موجود از سال ۷۴ تا به امروز یک میلیون و ۸۰۰ هزار فرصت شغلی از طریق برنامه اشتغال کمیته امداد در کشور ایجاد شده که از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار مورد آن مربوط به سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار