۲۳ مرکز علمی کاربردی به بخش خصوصی واگذار شدند/ حذف ۷۰۰ رشته محل از این دانشگاه

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

۲۳ مرکز علمی کاربردی به بخش خصوصی واگذار شدند/ حذف ۷۰۰ رشته محل از این دانشگاه

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: این دانشگاه ۲۳ مرکز خود را در استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و فارس به بخش خصوصی واگذار کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین‌ امید‌ رئیس‌ دانشگاه علمی کاربردی‌ در بیست و پنجمین سالگرد تأسیس‌ دانشگاه‌ جامع که امروز در سالن اجلاس سران‌ برگزار شد، اظهار کرد: امروز بررسی از عملکرد‌ 25 ساله‌ دانشگاه علمی‌کاربردی‌ انجام شده‌ و با حضور وزیر علوم و نمایندگان مجلس‌ طرحی برای آینده در نظر گرفته شده است تا بر اساس آن نیازها‌ و توانمندی‌های دانشگاه علمی کاربردی‌ به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام شود.

وی بیان کرد: طبق برنامه ششم توسعه‌ باید 30 درصد از دانشجویان مهارتی باشند و نتیجه اصلی گردهمایی‌ امروز‌ بررسی‌ راهکارها‌ با توجه به نیاز بازار و صنوف‌ مختلف‌ است.

امید ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی سهم بزرگی در اشتغال و کار‌آفرینی دارد‌ و با توجه به اینکه امسال از سوی رهبر معظم‌ انقلاب، سال تولید و اشتغال‌ نام گذاری‌ شده است. این مرکز آموزشی می‌تواند شعار سال را در رفع بیکاری‌ دانش آموختگان‌ دانشگاهی‌ برطرف کند.

وی تأکید کرد: دانش‌ آموخته‌های دانشگاه علمی کاربردی‌ پس از تحصیل‌ نیازی به آموزش مهارت‌های مختلف قبل از مشغول شدن به کار و یا منصب‌ خاصی ندارند‌ و بلافاصله‌ پس از درس می‌توانند برای خود شغلی ایجاد کنند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی‌، ادامه داد: در دانشگاه علمی کاربردی‌ آموزشگاه‌ کاربردی‌ و مهارتی‌ بوده و بر اساس نیاز بازار‌ انجام می‌شود به طوری که بیش از 70 درصد از آموزش‌ها به صورت کارگاهی‌ برگزار می‌شود و این دانشگاه باید‌ 30 درصد‌ دانشجویان مهارتی را تا پایان برنامه ششم توسعه آموزش دهد.

امید اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی کاملاً آمادگی دارد 30 درصد از آموزش‌های مهارتی را برای دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه‌ تأمین کند و باید سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای باشد که مردم جذب‌ آموزش‌های مهارتی بشوند.
استقرار نظام صلاحیت‌ حرفه‌ای در دانشگاه علمی کاربردی

وی ادامه داد: در دوره‌ای خاص مدرک گرفتن‌ ارزش بود‌ و ما باید امروزه‌ این طرز تفکر و ذهنیت‌ را تغییر دهیم و در همین راستا نظام صلاحیت‌ حرفه‌ای در دانشگاه علمی کاربردی استقرار پیدا کرده‌ تا افراد بر اساس مهارت‌ در جایی مشغول به کار شوند و مسئله‌ مدرک‌‌گرایی در این مرکز آموزشی‌ باید از بین برود‌.

امید اضافه کرد: با وزارت آموزش و پرورش‌ تفاهم‌نامه‌ای امضا شده و مذاکراتی‌ در خصوص‌ آموزش‌ مربیان هنر‌ستانی صورت گرفته و در همین راستا دانشگاه علمی کاربردی آمادگی خود را برای تأمین مربیان هنرستانی‌ اعلام کرده است.

وی ادامه داد: برخی مراکز‌ دولتی‌ و برخی دیگر شبه‌ دولتی‌ و وابسته به دستگاه‌های اجرایی بوده و تا به امروز تعدادی از مراکز علمی کاربردی به بخش خصوصی واگذار‌ شده است که در مرحله اول اجرای این طرح‌ مراکزی از استان‌های خراسان رضوی، فارس و آذربایجان‌ شرقی‌ به بخش خصوصی واگذار‌ و همگی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند.

امید تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی‌ پویا است و به بودجه دولت وابسته نیست‌ و کسری دانشجو هیچ خللی‌ در انجام مأموریت‌ بزرگ این دانشگاه وارد نمی‌کند.

وی ادامه داد: 23 مرکز علمی کاربردی‌ جدیداً به بخش خصوصی واگذار‌ شده و در راستای‌ پویایی‌ این دانشگاه 700 رشته‌ حذف‌ و بر اساس نیاز بازار 15 رشته نیز به این مرکز آموزشی مهارتی‌ اضافه شده است.

امید یادآور شد: در حال حاضر 400 هزار ظرفیت‌ خالی در دانشگاه جامع علمی کاربردی‌ داریم‌ که بر اساس برنامه ششم توسعه باید‌ این میزان خیلی کمتر شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار