۲۴۴ هزار صندلی خالی در پذیرش بدون کنکور/ علوم انسانی و غیرانتفاعی ها بیشترین ظرفیت را دارند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ثبت نام در مرحله پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی سراسری دانشگاه ها برای بهمن ۹۹ همچنان طرفدار ندارد و از میان ۲۴۴ هزار صندلی خالی دانشگاه تنها حدود ۱۳ درصد در این ظرفیت ثبت نام کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، ثبت نام و انتخاب رشته برای شرکت در مرحله پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی سراسری (بهمن ماه) سال ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از یکشنبه ۳۰ آذر آغاز شده است، مهلت انتخاب رشته برای تمام کسانی که دارای معدل دیپلم هستند امروز شنبه ۶ دی ماه ۹۹ به پایان می‌رسد.

اخذ دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹، دارا بودن مدرک پیش‌دانشگاهی و یا اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹ و یا دارا بودن دیپلم نظام قدیم و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای برای همه متقاضیان الزامی است.

با وجود اینکه متقاضیان می‌توانند ۱۰۰ کدرشته را انتخاب کنند اما این ظرفیت طرفدار چندانی ندارد،  با توجه اینکه تا امروز ۶ دی ماه ۳۶ هزار نفر این رشته‌ها را انتخاب کرده اند تنها حدود ۱۳ درصد از ظرفیت پذیرش تاکنون نسبت به ثبت نام در این رشته‌ها اقدام کرده اند.

در مجموع ۲۴۴ هزار و ۷۴۰ نفر ظرفیت پذیرش بدون آزمون در نوبت بهمن ماه ۱۳۹۹ است. (این ظرفیت بدون احتساب آخرین اصلاحات دفترچه است).

از این میزان ظرفیت ۴ هزار و ۵۱۰ نفر به دوره روزانه، ۳ هزار و ۵۳۸ نفر به دوره نوبت دوم (شبانه) و پردیس خودگردان، ۸۱ هزار و ۵۰۵ نفر به دوره‌های پیام نور و ۱۵۵ هزار و ۱۸۷ نفر به دوره‌های غیرانتفاعی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اختصاص دارد.

به این ترتیب از ظرفیت ۲۴۴ هزار و ۷۴۰ نفری پذیرش بدون آزمون تنها ۲ درصد ظرفیت به دوره روزانه (رایگان) اختصاص دارد و ۹۸ درصد به دوره‌هایی اختصاص دارد که به نوعی شهریه پرداز هستند.

جدول خلاصه ظرفیت پذیرش بدون آزمون به تفکیک دوره‌ها و گروه‌ها

دوره دوره روزانه دوره‌های شبانه و خودگردان دوره‌های پیام نور دوره‌های غیرانتفاعی جمع
تعداد ۴۵۱۰ نفر ۳۵۳۸ نفر ۸۱۵۰۵ نفر ۱۵۵۱۸۷ نفر ۲۴۴۷۴۰
گروه آموزشی علوم انسانی علوم تجربی ریاضی و فنی زبان‌های خارجی هنر
تعداد ۱۳۲۷۷۶ نفر ۱۳۷۸۹ نفر ۸۲۲۵۶ نفر ۸۵۱۷ نفر ۷۴۰۲ نفر

اما در میان گروه‌های آموزشی همچنان علوم انسانی در صدر قرار دارد و سهم علوم انسانی از ظرفیت ۲۴۴ هزار و ۷۴۰ نفری پذیرش بدون آزمون ۵۴ درصد است. بعد از آن بیشترین ظرفیت به گروه ریاضی و فنی اختصاص یافته است.

سهم هر یک از گروه‌های آموزشی و دوره‌های تحصیلی نشان می‌دهد توجه کمتر به رشته‌های کاربردی و همچنین خالی ماندن بخش اعظم رشته‌های مراکز شهریه پرداز همچون دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی‌ها موجب عدم اقبال داوطلبان به این رشته‌ها است.

بیشترین میزان ظرفیت پذیرش در میان استان‌های کشور به استان مازندران با ۳۲ هزار و ۴۵۷ نفر و کمترین میزان پذیرش به استان البرز با ۲ هزار و ۸۸ نفر اختصاص دارد.

همچنین بیشترین میزان ظرفیت دوره روزانه به استان خراسان رضوی با ۶۷۸ نفر و کمترین میزان ظرفیت دوره روزانه به استان آذربایجان غربی با ۶ نفر ظرفیت تعلق دارد.

ظرفیت دوره روزانه در استان‌های البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، قزوین، کرمانشاه، گیلان و هرمزگان صفر است.

تاکنون بیش از ۳۶ هزار و ۳۳۰ نفر در این دوره‌ها ثبت نام کرده اند که با توجه به ظرفیت بیش از ۲۴۴ هزار نفری پذیرش، تنها ۱۳ درصد به این صندلی‌های خالی توجه نشان داده اند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار