۴۰درصد مراجعه کنندگان فنی و حرفه ای فارغ التحصیلان بیکار هستند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشوربا اشاره به اینکه حدود ۴۲درصد از افرادی که مهارت می بینند جذب بازار کار می شوند گفت:۴۰درصد متقاضیان مهارت آموزی فارغ التحصیلان هستند.

علیرضا حاتم زاده، معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه  نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان دانشگاهی دو برابر بی سوادان است گفت: برای برنامه ریزی آموزشی ضرورت دارد، در هربازار کار و در هر کشوری یک هرم شغلی پیش روی سیاست گذاری ها باشد. یعنی اگر قرار است یک نفر در مقطع دکترا،تربیت شود، باید افرادی هم در لایه پایین تر از آن با یک ضریب دو برابری و سه برابری که در بخش های مختلف که با هم متفاوت است ، تربیت شود. یعنی زمانی که یک دکترا تربیت شد،باید 4نفر هم مرتب با دکترا در لایه ارشد تربیت شوند. زمانی که فردی در مقطع ارشد را تربیت شد،باید در لایه پایین تربرای سه کارشناسی  ارشد، حدو د12نفرکارشناس تربیت شوند، بعد از آن برای هر کارشناس باید چند تکنسین تربیت شود. یعنی هرم شغلی صحیح در کشور، باید وجود داشته باشد.

حاتم زاده افزود: حداقل 70 درصد، مشاغل موجود در بازار کار نیاز به تحصیلات  دانشگاهی ندارند، اگریک روز در مسیر محل کار به سمت نگاهی به مشاغل اطراف بیندازید به راحتی متوجه می شوید که بخش زیادی از مشاغل نیازمند تحصیلات دانشگاهی نیست. اما فرهنگ غلطی که در کشور وجود دارد، مدارک را بر مهارت ترجیح می دهند.  یعنی به جای اینکه یک فرد را 4سال در مقطع کارشناسی و 2سال در دکترا معطل کنیم، می توانیم با آموزش مهارتی سریعاً وارد بازار کار کنیم.

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه در برنامه درسی دانشگاه ها نگاه به شغل نیست گفت:زمانی که سازمان فنی و حرفه ای می خواهد استاندارد آموزشی بنویسد، استانداردها را با یکی از مشاغل در طبقه بندی ایسکو همسان می نویسد. ما توانایی های همسان با آن شغل را می نویسیم و آموزش می دهیم. به طور مثال اگر قرار است استانداری برای برق کاری صنعتی نوشته شود، حتماً با طبقه بندی ایسکو هماهنگ می شود.

وی بیان کرد:ما افراد را آموزش می دهیم اما متولی  شغل نیستیم،امامجموعه های بزرگی به ما مراجعه می کنند،از ما مطالبه می کنند و از ما نیروی ماهر طلب می کنند. فرد متقاضی به مرکز سازمان در استان های مختلف مراجعه می کند. اینکه به شکل مستمر برای افراد شغل پیدا کنیم، انجام نمی دهیم.

حاتم زاده با اشاره به اینکه حدود 1میلیون و 400 هزار فارغ التحصیل بیکارداریم گفت: مطابق آمار سال های اخیررحدود 40 درصد کارآموزان فنی و حرفه ای فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.مراجعه کنندگان حتی در سطح دکترا هم بوده اند.  فقر مهارتی باعث می شود که 40 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی به سمت مهارت آموزی بیایند. 40 درصد از متقاضیان مهارت‌آموزی دانشجو یا فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند، اما بعد از گذراندن دوره مهارتی، 42 درصد از آنها موفق می‌شوند تا وارد بازار کار شوند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار