۴۰۰ هزار صندلی خالی دانشگاه علمی کاربردی طی سال جاری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

۴۰۰ هزار صندلی خالی دانشگاه علمی کاربردی طی سال جاری

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: در سال ۹۶تنها ۱۵۰هزار نفر از طرفیت پذیرش این دانشگاه تکمیل شد و حدود ۴۰۰ هزار نفر ظرفیت خالی داشتیم.

به گزارش ایسنا، محمد حسین امید در نشست با روسای مراکز علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج افزود: در مدت کمتر از ۵سال(از سال ۸۴ تا ۸۹)تعداد مراکز علمی کاربردی کشور از ۳۱۲مرکز به ۹۰۰مرکز معادل سه برابر افزایش یافت، در همین مدت دانشگاههای دولتی از حدود ۶۰ دانشگاه به ۱۳۰دانشگاه افزایش یافتند و مراکز دانشگاه پیام نور چند برابر شد.

وی بیان کرد: در گذشته به ازای هر ۲۰نفر پشت کنکوری یک نفر پذیرفته می شد اما هم اکنون به ازای هر یک نفر پشت کنکوری سه صندلی خالی در دانشگاهها وجود دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خاطرشنان کرد: ۴میلیون و ۸۰۰هزار نفر دانشجو طی سال ۹۴در سطح دانشگاههای کشور داشتیم در حالی که هم اکنون این تعداد دانشجو به ۴میلیون نفر رسیده است، این روند همچنان ادامه دارد و تا پایان سال ۱۴۰۴روند پذیرش دانشجو در دانشگاههای کشور کاهشی خواهد بود.

امید تصریح کرد: ظرفیت دانشگاهها کم شده و رقابت ها بین دانشگاهها شروع شده و لازم است دانشگاهها وضعیت آموزشی خود را بهبود ببخشند.

وی ادامه داد: با تولید انبوه دانشجو چیزی عاید کشور نمی شود و بنابراین دانشگاه علمی کاربردی دنبال پرورش و تربیت نیروی انسانی مهارتی خواهد بود، دانشجوی علمی کاربردی باید در محیط کار حضور یابد و همه تلاشها در راستای حضور دانشجویان در محیط کار و کسب مهارتهای شغلی جهت ایجاد کسب و کار مناسب است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور عنوان کرد: مشکل اول و آخر کشور اشتغال است و تاکنون هیچ دولتی در این زمینه موفقیت کامل بدست نیاورده است در حالی که سالانه ۶۰۰هزار تا ۷۰۰ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور داریم.

امید تاکید کرد: دانشگاه علمی کاربردی می تواند به دولت و نظام کمک کند تا بخشی از مشکلات بیکاری و مهارتی کشور حل شود، در صورتی که بجای تاکید بر مدرک تاکید بر کیفیت و حضور در محیط کار مد نظر باشد. قرار بود بخشی از دانشجویان در بخش کارمندی و بخشی نیز در بخش تولید و صنعت باشند که متاسفانه بیشتر در بخش خدمات هستند.

وی بیان کرد: در سال ۹۶ تعداد ۵۵۰ هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجو در نظر گرفته ایم که از این تعداد تنها ۱۵۰ هزار نفر تکمیل شد و حدود ۴۰۰ هزار نفر ظرفیت خالی داشتیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: دانشگاه علمی کاربردی متولی آموزش های مهارتی در کشور است و این مهم یک فرصت است، نزدیک به ۸۰۰ رشته در کشور داریم که بخش های مهارتی نیستند و بخشی که مهارتی هستند اجرا نشده اند و مهارتی بودن، انعطاف پذیری و گستردگی سه فرصت دانشگاه علمی کاربردی است.

امید افزود: طی دوسال اخیر سایر دانشگاههای کشور با کاهش دانشجو مواجه بودند اما دانشگاه علمی کاربردی با کاهش دانشجو روبه رو نشده بلکه افزایش پذیرش دانشجو داشته است.

وی بیان کرد: مراکز علمی کاربردی که به کیفیت توجه داشته باشند حق بالاسری ۱۵ درصد آنها را به ۱۰ درصد کاهش می دهیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در خصوص تاخیر در صدور دانشنامه های دانشجویان فارغ التحصیل این دانشگاه تصریح کرد: ۸۰۰هزار دانشنامه که همچنان از سالهای قبل صادر نشده بود هم اکنون با تلاشهای صورت گرفته صادر شده و دانشنامه فارغ التحصیلان علمی کاربردی در آینده نزدیک نیز به روز صادر می شود.

امید خاطرنشان کرد: فعلا پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار این دانشگاه نیست اما از سال ۹۸ بصورت محدود، تخصصی و پروژه محور پذیرش خواهیم داشت.

وی ادامه داد: تسهیلات قرض الحسنه به دانشجویان مشغول به تحصیل در مراکز علمی کاربردی که اقدام به ایجاد و راه اندازی شرکت های دانش بنیان نمایند، پرداخت می شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اضافه کرد: توجه به امور فرهنگی یکی از شاخص های ارزیابی، حمایت و کمک به مراکز علمی کاربردی است.

به گزارش ایسنا، در این نشست روسای مراکز علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد خواسته ها و مطالبات خود را از رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور مطرح کردند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار