۴۱.۷میلیون نفر عضو تعاونی‌ها شدند/سرمایه ۱۰میلیونی به ازای هر شغل

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

۴۱.۷میلیون نفر عضو تعاونی‌ها شدند/سرمایه ۱۰میلیونی به ازای هر شغل

آخرین نتایج آماری از وضعیت فعالیت تعاونی‌ها در کشور نشان می‌دهد نزدیک به ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور تا پایان خردادماه ۹۷ عضو تعاونی‌ها شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، گستره فعالیت اقتصاد کشور طبق قانون اساسی در سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی است که بر اساس آمارهای ارائه شده تقریبا ۸۰ درصد اقتصاد ایران در اختیار دولت، حدود ۱۳ درصد در اختیار بخش خصوصی و فقط حدود ۷ درصد از اقتصاد در اختیار بخش تعاون قرار داد.

بنابراین بخش تعاون به عنوان یکی از سه رکن اقتصاد کشور، کمترین سهم را از اقتصاد دارد، این در حالیست که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه قرار بود سهم تعاون از اقتصاد ملی به ۲۵ درصد برسد اما این هدفگذاری نه تنها تا سال پایانی پایان برنامه محقق نشد که تقریبا سهم ۷ درصدی تعاون درجا زده است.

اهمیت بخش تعاون زمانی محرز می شود که با مشارکت دادن مردم در اقتصاد، ضمن استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف اقتصاد، از ظرفیت‌های اشتغالزایی این بخش استفاده کرد چرا که یکی از مهمترین مزیت‌های بخش تعاون، اشتغالزایی با سرمایه پایین برای هر نفر است.

طبق آخرین گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت تعاونی‌ها، در کل کشور ۹۲ هزار و ۸۳۶ تعاونی فعالیت می‌کنند که نیمی از جمعیت کشور یعنی بالغ بر ۴۱ میلیون و ۶۹۵ هزار نفر عضو تعاونی‌های مختلف هستند.

۴۱.۷میلیون نفر عضو تعاونی‌ها شدند/سرمایه ۱۰میلیونی به ازای هر شغل

این تعداد تعاونی در کل کشور با سرمایه بالغ بر ۱۷ هزار و ۹۷۱ میلیارد تومان تشکیل شدند و برای یک میلیون و ۶۹۸ هزار و ۵۰ نفر اشتغالزایی شده است.

بررسی وضعیت سرمایه ایجاد تعاونی‌ها و میزان اشتغال ایجاد شده نشان می‌دهد، به ازای هر ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان سرمایه گذاری در بخش تعاون، برای یک نفر اشتغال ایجاد شده است، در حالی که میانگین هزینه اشتغالزایی به ازای هر نفر در بخش‌های عمده اقتصادی حدود ۲۰۰ میلیون تومان تخمین زده می شود. بنابراین هزینه ایجاد اشتغال در بخش تعاون حدود یک بیستم سایر فعالیت های اقتصادی است.

در حالی بخش‌های خصوصی و تعاون می توانند محرک اقتصاد باشند که همچنان کمترین سهم را از فعالیت های اقتصادی دارند؛ ضمن اینکه استفاده از ظرفیت های بخش تعاون برای اشتغالزایی می تواند یک مزیت زودبازده برای خروج از بیکاری باشد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار