۴۲۷۵ نفر در بخش تعاون شاغل شدند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تیرماه امسال ۲۲۹ شرکت تعاونی با عضویت ۳۴۸۰ نفر در کل کشور تشکیل شده و برای بیش از ۴۰۰۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

به گزارش ایسنا، گزارشهای به دست آمده از سامانه جامع آمارهای ثبتی وزارت تعاون نشان می‌دهد که در تیرماه امسال ۲۲۹ شرکت تعاونی و سه اتحادیه با داشتن ۳۴۸۰ نفر عضو به ثبت رسیده و میزان اشتغالزایی آنها ۴۲۷۵ نفر بوده است.

در این گزارش، بخش‌های صنعت و کشاورزی بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین تعداد عضو هم متعلق به تعاونی‌های دارای فعالیت خدمات عمومی و اجتماعی و بهداشت و مددکاری اجتماعی و بیشترین تعداد شاغلان در بخش‌های صنعت و خدمات عمومی و اجتماعی بوده است.

اما در میان تعاونی‌های موجود بیشترین تعداد اعضا و همچنین تعداد شاغلان به تعاونی‌های صنعتی و کشاورزی اختصاص دارد.

بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین تعداد تعاونی‌های تشکیل شده، به استانهای فارس و خراسان رضوی بوده و بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده به بخشهای کشاورزی و صنعتی تعلق دارد.

رشد ۶ درصدی تعداد تعاونی‌ها نسبت به ماه گذشته

مقایسه عملکرد تیرماه ۱۳۹۸ نسبت به خرداد ۱۳۹۸ حاکی از آن است که تعداد تعاونیهای ثبت شده در تیر ماه امسال نسبت به ماه گذشته ۶ درصد افزایش داشته و تعداد تعاونی‌ها از ۲۱۷ واحد به ۲۲۹ واحد رسیده است.همچنین تعداد اعضای تعاونی‌ها کاهشی ۳۷ درصدی و تعداد فرصتهای شغلی افزایشی ۳۷ درصدی را نشان می دهد.

کاهش ۳۰ درصدی تعداد و رشد ۴ درصدی اشتغال نسبت به سال ۹۷

اما مقایسه عملکرد تیرماه ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیانگر آن است که تعداد تعاونی های ثبت شده در تیرماه امسال در مقایسه با سال قبل کاهشی ۳۰ درصدی داشته و از ۳۲۷ واحد تعاونی در سال قبل به ۲۲۹ واحد رسیده که این میزان برای تعداد اعضا ۱۹ درصد کاهش و برای تعداد فرصتهای شغلی ۴ درصد افزایش را به دنبال داشته است.

به گزارش ایسنا، باوجود پایین بودن سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط در تولید ناخالص داخلی که ناشی از بنگاه‌داری بخش دولتی و شبه دولتی در کشور است، تعاونی‌ها می‌توانند نقش مهمی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ارزان قیمت در قالب بنگاه‌های کوچک وSME‌ها ایفا کنند.

در حال حاضر بیش از ۹۸ هزار شرکت تعاونی با  ۱.۷ میلیون نفر فرصت شغلی در کشور فعالیت می‌کنند. در بند دوم اصل ۴۳ قانون اساسی و قانون تعاون مصوب سال ۱۳۷۰ ایران، مأموریت بخش تعاون، ایجاد اشتغال برای کسانی است که قادر به کار هستند اما سرمایه کافی در اختیار ندارند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار