۴۵ درصد متقاضیان مهارت‌آموزی، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه امروز بیکاری به عنوان یک ابرچالش اقتصادی هم ملت و هم حکومت را رنج می‌دهد، از سهم پایین ۱.۶ درصدی بودجه آموزش‌های مهارتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اوسط هاشمی امروز (دوشنبه ۲۰ آبان ماه) در نخستین نشست خبری خود، با اشاره به ضرورت‌های مهارت‌آموزی در کشور اظهار داشت: برای خروج مهارت از غربت، نیازمند اندیشیدن با هم داریم تا ارزش مهارت و وزن اجتماعی آن را در جامعه ارتقاء دهیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه کمتر از مهارت در کشور سخن گفته می‌شود، ادامه داد: گویا همه در مرحله‌ای از رشد، تکامل و بی‌نیازی از هم هستیم در صورتی که سواد و مهارت هیچ‌گاه پایان ندارد. هر فعلی که پایان ندارد، نیازمند غواصی، کشف و پرورش است. اساس کار ما بر پایه آموزش‌هایی است که امروز حاصل سرعت عجیب تکنولوژی و دانش است که در بازار، کار و حِرَف بی‌ثباتی ایجاد کرده و گاهی ممکن است منجر به سقوط برخی مشاغل شود. هرچند ما از نظر تکنولوژی و صنعتی از برخی کشورها عقب‌تر هستیم که آن هم به تحریم‌ها و محدودیت‌ها برمی‌گردد و جهان برنمی‌تابد، اما در علم و دانش در دنیا حرف برای گفتن داریم.

اوسط هاشمی با بیان اینکه ایران پیشتاز مهارت است، گفت: چگونه می‌توانیم این مهارت را به اوج برسانیم؟ ما نباید از یافته‌های امروز غافل شویم چرا که می‌توانیم چون برخی کشورها که ۲۰ سال از ما جلوتر هستند، خود را تجهیز کنیم و بر پایه آزموده شده‌ها و جریاناتی که در این کشورها جاری است، خود را ارتقاء دهیم بنابراین باید ابتدا نگرش را بازسازی کنیم و سپس با اصلاح قوانین، جهت‌گیری‌ها را در حوزه مهارت‌آموزی اصلاح کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود: رسانه‌ها امروز باید مطالبه‌گرا سؤال کنند که چرا سهم مهارت در برنامه‌های کلان ضعیف است؟ مهارت یک عنصر بسیار مؤثر در تربیت بخش اقتصاد و همچنین مباحث مهم اجتماعی است و از اکنون نیز باید به این مهم بیاندیشیم و مطالبه‌گرانه ورود پیدا کنیم که چرا نگاه به مهارت در کشور کمرنگ است و امروز سخن از بیکاری به عنوان یک ابرچالش اقتصادی در میان است که هم ملت و هم حکومت را رنج می‌دهد؟

وی ادامه داد: اگر امروز نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان بالا است، این موضوع نقد فراوانی نیاز دارد تا منجر به بازنگری نظام آموزشی کشور شود. متأسفانه جهت‌گیری‌های ما به سمت آموزش‌های عالی بوده است درحالی‌که آموزشی می‌تواند در جهت توسعه، اساسی باشد که کشور را در مسیر اهداف توسعه‌ای سوق دهد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با طرح این سؤال که چرا با وجود توسعه مراکز آموزش‌ عالی، نتوانستیم در جهت توسعه گام برداریم و هنوز بیکاری و فقر در جامعه معطوف است؟ گفت: ما در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، به یک استراتژی بلند فکر می‌کنیم که افق خود را منطبق با سرعت تکنولوژی و دانش تبیین کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از تمرکز زیاد نظام آموزشی کشور در حوزه آموزش‌های عالی اظهار داشت: متأسفانه در حالی نظام آموزش عالی کشور توسعه پیدا می‌کند و والدین، فرزندان خود را در این جهت هدایت می‌کنند که در نهایت در یک رقابت یک میلیونی، فقط ۳۰ هزار شغل از این محل ایجاد می‌شود و مابقی توزیع می‌شوند بر روی رشته‌هایی که امروز به عنوان رشته‌های پربیکار از آنهاد یاد می‌شود.

اوسط هاشمی با بیان اینکه امروز آرمان و آرزوی والدین نباید پزشک و مهندس شدن باشد، تأکید کرد: ارزش‌زایی را محدود به مدرک‌گرایی ندانیم. «مهارت» شأن «محلی» دارد تا «بین‌المللی»؛ کدام مغازه‌دار حرفه‌ای امروز وجود دارد که بیکار باشد؟ به طریق اولی، یک مکانیک، آرایشگر و حتی یک آشپز حرفه‌ای امروز بیکار نیست.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر سهم اعتبارات مهارت در بودجه‌های سنواتی گفت: امروز سهم ما از بودجه ۱.۶ درصد است که ۹۶ درصد آن نیز به عنوان اعتبارات جاری برای پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به وجود ۱۱ هزار و ۵۵۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در کشور افزود: نباید فریب این آمارسازی‌ها را بخوریم. بر اساس بررسی‌های انجام شده از این میزان آموزشگاه تأسیس شده در کشور، فقط ۱۰۰۰ آموزشگاه فعال هستند. در کشوری که سخن از بیکاری می‌کنیم، این موضوع باید مورد نقد جدی قرار گیرد.

اوسط هاشمی بیان کرد: در قالب بودجه سال آینده، چند پیشنهاد دادیم تا منابعی در حوزه مهارت‌آموزی اختصاص یابد به این ترتیب که درصدی از منابع ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همچنین قاچاق مواد مخدر به این بخش اختصاص یابد تا از این محل بتوانیم مشاغل غیررسمی را مدیریت کنیم و این اعتبارات را برای اشتغال و مهارت‌آموزی در مناطق روستایی و مرزی سوق دهیم.

وی همچنین با بیان اینکه پیشنهاد دادیم تا یک درصد از منابع حاصل از درآمدهای مالیاتی به مهارت‌آموزی و اشتغال تخصیص پیدا کند، درباره سهم فارغ‌التحصیلان از مراجعه برای کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی، حداقل ۴۰ تا ۴۵ درصد از متقاضیان کسب دوره‌های مهارت‌آموزی، از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که این عدد نشان از اعتماد فارغ‌التحصیلان به اعتبار آموزشگاه مهارتی دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار