۵۰ هزار آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی در انتظار اجرای قانون

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

۵۰ هزار آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی در انتظار اجرای قانون

در هفته‌ای که گذشت آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی تجمعاتی را مقابل مجلس داشتند، طبق گفته‌های رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، خواسته اصلی این افراد اجرای ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در جریان حادثه تروریستی روز چهارشنبه 17 خرداد در تهران، هانیه اکبریان یکی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی از شهرستان دلفان که برای پیگیری خواسته خود و تبدیل وضعیت استخدامی به مجلس شورای اسلامی آمده بود، به شهادت رسید.آنگونه که همسر وی می‌گوید: «اکبریان نامه‌ای برای استخدام داشت و میخواست با نمایندگان مجلس دیدار کند.»

همچنین در هفته‌ای که گذشت جمعی از معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی برای پیگیری خواسته خود و تبدیل وضعیت استخدامی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمعاتی را داشتند.

ماجرا بدین شرح است که نمایندگان مجلس در مرداد ماه 94 و شهریورماه 95 دو مصوبه برای تعیین تکلیف و بکارگیری نیروهای حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی داشتند. اخیراً نمایندگان مجدداً بر عملیاتی شدن دو مصوبه یادشده تأکید کردند و در روز 29 فروردین ماه امسال یک فوریت طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش با موافقت نمایندگان به تصویب رسید.

هم‌اکنون نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل تسریع در رسیدگی به مسئله استخدام آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی با یک فوریت رسیدگی به طرحی در این خصوص موافقت کرده‌اند و این طرح برای بحث و بررسی درخصوص کلیات و جزئیات آن به کمیسیون آموزش ارائه شده است که نهایتاً پس از طی مراحل قانونی به منظور تصمیم‌گیری نهایی به صحن علنی ارائه خواهد شد.

بر این اساس در صورت موافقت مجلس با جزئیات این طرح دولت مکلف است حداکثر ظرف مدت یک‌سال تمام نیروهای حق‌التدریسی مشمول این قانون را و همچنین معلمین حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی را پس از گذراندن دوره‌های آموزشی بدون نیاز به شرکت در آزمون استخدامی به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآورد. در این مصوبه جدید مجلس که چند روز قبل اعلام کرد بحث استخدام قطعی آموزش دهندگان مطرح شده است و ماده 17 دولت را موظف کرده افراد با طی دوره آموزشی 6 ماهه بدون نیاز به شرکت در آزمون استخدام شوند.

آنگونه که علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: دولت با طرح مذکور مخالف است و احتمال افت کیفیت آموزش را یکی از دلایل مخالفت خود اعلام می‌کند.

علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در رابطه با خواسته آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفت:‌طبق قانون مصوب مجلس در سال گذشته، وزارت آموزش و پرورش موظف شد تا کسری نیروی انسانی خود را از میان مربیان پیش دبستانی، نیروهای خرید خدمات آموزشی، حق التدریسان غیرمستمر و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی تأمین کند اما زمانی این قانون تصویب و به این وزارتخانه ابلاغ شد که کار سامان‌دهی نیروی انسانی انجام شده بود و امکان جابه‌جایی نیروها وجود نداشت.

وی افزود: آموزش‌‌دهندگان نهضت سوادآموزی انتظار دارند آموزش و پرورش دستورالعملی را تهیه و برای اجرای در سال تحصیلی جدید به استان‌ها ابلاغ کند تا زمینه استفاده از آنها و تبدیل وضعیت آموزش‌دهندگان واجدشرایط به نیروهای حق‌التدریس در مناطقی که آموزش و پرورش به نیرو نیاز دارد، فراهم شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: هنوز این قانون اجرا نشده بود که نمایندگان مجلس طرحی را ارائه کردند تا افراد حق‌التدریس استخدام شوند اما شیوه ورود به تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش، تصویب قوانین متفاوت و متعدد و طرحی که اخیرا فوریت آن در صحن علنی مطرح شده است موجب ایجاد انتظاراتی می‌شود.

باقرزاده بیان کرد: یکی از شیوه‌های مدنظر افراد برای احقاق حق خود و پیگیری مطالبات، تعامل با نمایندگان مجلس است اما باید توجه داشت که در ماجرای اعتراضات آموزشیاران نهضت سوادآموزی، موضوع اصلی پرداخت حقوق نیست. هرچند روال کار در بحث سوادآموزی بدین‌گونه است که پس از شناسایی جامعه هدف، ثبت‌نام، آموزش و قبولی آنها در برگزاری امتحانات، حق‌الزحمه به آموزشیاران پرداخت می‌شود.

وی در خصوص بیمه آموزشیاران تصریح کرد: این افراد با یک مؤسسه در ارتباط هستند و سازمان نهضت سوادآموزی حق بیمه را به مؤسسه پرداخت کرده است که برخی از آنها هر ماه حق بیمه افراد را واریز می‌کنند و برخی در پایان دوره سوادآموزی با سازمان تأمین اجتماعی تسویه می‌کنند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تأکید بر اینکه خواسته اصلی آموزشیاران نهضت سوادآموزی اجرای قانون اصلاح تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی است، که در شهریور سال 95 تصویب شد، افزود: هم‌اکنون اظهارنظر نمایندگان درباره پذیرش یا عدم پذیرش آموزش‌دهندگان در طرح جدیدی که در مجلس مطرح شده است، به اضطراب این افراد اضافه کرده و مراجعات آنها را به مجلس افزایش داده است.

باقرزاده در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست قانون تعیین تکلیف وضعیت استخدامی این افراد اجرایی شود، عنوان کرد: با طرح جدیدی که در مجلس ارائه شده و تصویب آن ممکن است قوانین سال‌های 94 و 95 بدون اثر شود به همین دلیل آموزش و پرورش نمی‌تواند بر روی قانونی که برای آن اصلاحیه به مجلس رفته است برنامه‌ریزی کند چرا که هر موضوعی باید در قالب طرح جدید مجلس مطرح شود و اگر این موضوع به قانون تبدیل شود فصل‌الخطاب بوده و آموزش و پرورش باید آن را اجرایی کند.

به گزارش تسنیم، در قانون تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی، قانونگذار تاکید بر به کارگیری آموزش دهندگان تجمیعی دارد و بر این اساس حدود 50 هزار نفر در نهضت سوادآموزی مشمول این قانون می‌شوند.

اخبار آموزش و پرورش اخبار