۵۳۰ هزار صندلی دانشگاه خالی ماند/ تمدید تکمیل ظرفیت هم جواب نداد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

با وجود مهلت‌های مکرر برای تکمیل ظرفیت بدون کنکور در دوره های کارشناسی، کاردانی نظام جدید و کاردانی به کارشناسی، این ظرفیت تکمیل نشد و در نهایت ۵۳۰ هزار صندلی خالی ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مقرر شد برای ظرفیت خالی مانده رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها، دوره‌های کاردانی نظام جدید و کاردانی به کارشناسی تکمیل ظرفیت برای پذیرش دانشجو در بهمن ماه ۱۳۹۹ انجام گیرد.

این مراحل در ابتدای دی ماه آغاز شد و با وجود تمدیدهای چند باره باز هم صندلی خالی دانشگاه‌ها در پذیرش بدون آزمون مورد توجه و استقبال داوطلبان ورود به دانشگاه قرار نگرفت.

از مجموع ۵۹۳ هزار و ۱۰ ظرفیت برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی صرفاً با سوابق تحصیلی (در دوره کارشناسی)، پذیرش در دوره کاردانی نظام جدید و پذیرش در دوره کاردانی به کارشناسی تنها ۶۲ هزار و ۹۷ نفر نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته اقدام کردند و ۵۳۰ هزار و ۹۱۳ صندلی خالی ماند.

ظرفیت پذیرش کد رشته محل‌های مرحله پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی سراسری (بهمن ماه) سال ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ۲۴۴ هزار و ۷۴۰ نفر بود. پس از اعلام نتایج نهایی ۴۲ هزار و ۶۱ نفر در این مرحله پذیرفته شده‌اند که تنها معادل ۱۵ درصد ظرفیت است.

همچنین ظرفیت خالی مانده رشته‌های تحصیلی آزمون کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۶۹ هزار و ۱۰ صندلی خالی بود و در نهایت ۷ هزار و ۸۴۷ نفر در این دوره ثبت نام کردند که معادل حدود ۴ درصد ظرفیت است.

وضعیت پذیرش بدون کنکور در رشته محل‌های مقطع کاردانی به کارشناسی ناپیوسته نیز به همین منوال است و با وجود ظرفیت کل رشته محل‌های کاردانی به کارشناسی پذیرش با سوابق تحصیلی (بدون کنکور) بهمن ماه ۱۳۹۹ به میزان ۱۷۹ هزار و ۲۶۰ نفر در نهایت تعداد ۱۲ هزار و ۱۸۹ نفر ثبت نام و انتخاب رشته کردند که معادل ۶ درصد ظرفیت پذیرش است.

در نهایت از مجموع ظرفیت‌ها و میزان قبولی و انتخاب رشته، تنها حدود ۱۱ درصد ظرفیت اعلام شده برای ادامه تحصیل بدون کنکور در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را انتخاب کردند.

این در حالی است که بخش اعظم رقابت بر سر صندلی دانشگاه‌ها، همواره در رشته‌های با کنکور و پر متقاضی است و به نظر می‌رسد سیاست بدون کنکور کردن بخش اعظمی از رشته‌محل‌های دانشگاه‌ها چندان که باید مورد توجه و استقبال کنکوری‌ها قرار نگرفته است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار