۵ باور رایج و بسیار غلط در مورد شارژ باتری گوشی موبایل

دسته ها: اخبار فناوری اخبار

متاسفانه مدت ها است که تصورات اشتباهی در مورد نحوه شارژ گوشی های موبایل و عمر باتری آن ها در میان مردم وجود دارد. در این مطلب آموزشی قصد داریم برای همیشه به این شایعات و تصورات نادرست پایان دهیم.

به نقل از کلیک، عمر باتری گوشی، یکی از مشکلاتی است که کاربران تلفن‌ های هوشمند این ‌روزها با آن روبه‌رو هستند. بعضی از ما برای افزایش عمر باتری گوشی خود دست به اقداماتی می زنیم که نه تنها مناسب نیستند و عمر باتری را افزایش نمی ‌دهند، بلکه به گوشی آسیب نیز وارد می‌ کنند. در ادامه مطلب با ما باشید تا به نکات مهم در این خصوص بپردازیم.

باور غلط اول: بعد از شارژ کردن باتری گوشی به طور کامل، حتما گوشی را از شارژر جدا کنید

این عبارت قطعا برای همه شما هم آشنا است که اگر پس از شارژ باتری گوشی آن را از شارژر جدا نکنید، به گوشی آسیب وارد می ‌شود. اما باید گفت این موضوع برای گوشی‌ های قدیمی درست بود. در گوشی‌ های قدیمی با توجه به جنس باتری آن ها، وقتی گوشی بیش از حد به شارژر متصل بود، دستگاه بیش از حد داغ می‌ شد و بعد از گذشت زمان کارایی آن پایین می ‌آمد. افزایش دمای گوشی نیز به باتری آسیب جدی وارد می ‌کرد. اما این موضوع اکنون در گوشی ‌های هوشمند امروزی برطرف شده است چرا که در دستگاه‌ های هوشمند امروزی مدیریت انرژی هوشمندانه ‌تر عمل می ‌کند و اگر گوشی پس از شارژ کامل باز هم به شارژر متصل باشد، برای آن هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. پس اگر از گوشی‌ های هوشمند استفاده می‌ کنید، و بعد از شارژ گوشی، شارژر هنوز به گوشی متصل بود، نگران نباشید، چرا که اتفاقی رخ نخواهد داد.

باور غلط دوم: برای شارژ گوشی، باید حتما باتری گوشی خالی باشد

این عبارت هم کاملا اشتباه است. برای گوشی ‌های قدیمی این داستان سازگار تر است چرا که باتری ‌های آن ها نیکل کادمیوم یا نیکل هیدرید فلز بوده و این باتری ‌ها اگر قبل از شارژ به ‌صورت کامل خالی نشوند ظرفیت اصلی خود را به ‌اصطلاح فراموش می ‌کنند. اما در گوشی ‌های هوشمند امروزی که جنس باتری لیتیوم یون است داستان متفاوت است. باتری ‌های لیتیوم یون بیشترین عمر را در بین انوع باتری‌ ها دارند، اما همیشه باید از خالی شدن آن ها بپرهیزید ، این نوع باتری باید حتما قبل از خالی شدن کامل در شارژ قرار بگیرند تا آسیب نبینند. پس اگر از کاربران گوشی‌ های هوشمند هستید، به هیچ‌ عنوان نگران این موضوع نباشید که حتما باید شارژ گوشی شما خالی شود و بعد آن را به شارژ متصل کنید، بلکه اگر شارژ باتری گوشی شما کاملا خالی شود، می‌ تواند برای باتری خطرناک هم باشد.

باور غلط سوم: حتما از شارژر اصلی گوشی برای شارژ آن استفاده کنید

این عبارت تنها به نفع تولید کنندگان گوشی و لوازم جانبی آن ها است. بسیاری از شما در کاتالوگ‌ های گوشی‌ های خود حتما دیده‌اید که نوشته شده است حتما برای شارژ گوشی از شارژ اصلی گوشی استفاده کنید. شرکت‌ ها می‌ خواهند شما را برای خرید لوازم جانبی گوشی تشویق کنند و بحث سلامت باتری گوشی شما مطرح نیست. هر شارژی که بتواند گوشی شما را شارژ کند، برای این کار مناسب است و استفاده از آن هیچ آسیبی به سلامتی باتری گوشی شما وارد نمی‌کند. در برخی مواقع نوع شارژر است که اگر عوض شود می ‌تواند در سرعت شارژ باتری گوشی شما موثر باشد. برای مثال سرعت شارژ با کابل‌ های یو‌اس‌بی از سرعت شارژ با شارژ ‌های اصلی کمتر است، اما در کل همه آن ها قادر به شارژ باتری گوشی شما هستند بدون آن که آسیبی به سلامتی آن وارد نمایند.

باور غلط چهارم: از گوشی که متصل به شارژر است، استفاده نکنید

این عبارت‌ هم زیاد به گوش شما خورده است، عبارتی که از نظر منطقی ثابت نشده است. بسیاری از شما شنیده‌اید که وقتی گوشی برای شارژ به شارژر متصل است، استفاده از آن خطرناک است و احتمال آتش گرفتن، منفجر شدن و برق‌ گرفتگی وجود دارد که متاسفانه هیچ یک از موارد ذکر شده درست نمی ‌باشد، چون هیچ یک به اثبات نرسیدند.

باور غلط پنجم: غیر فعال کردن بلوتوث و مکان ‌یاب میزان شارژ باتری را افزایش می ‌دهد

این عبارت هم به صورت کامل قابل قبول نیست. اگرچه غیر فعال کردن مکان ‌یاب، بلوتوث، جی‌پی‌اس و فعال کردن حالت پرواز می‌ تواند اندکی عمر باتری را افزایش دهد، اما این میزان آن قدر زیاد نیست. مثلا می ‌شود به افزایش یک ساعت و نیم عمر باتری در طول یک روز با توجه به غیر فعال بودن تمام این امکانات اشاره کرد. پس بهتر است از هر سرویسی که می خواهید در هنگام نیاز استفاده کنید.

اخبار فناوری اخبار