۶۰ درصد مشاغل تولیدی کمیته امداد در روستاهای کشور ایجاد شده است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نخستین نمایشگاه «جشنواره صنایع روستادوست» با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افتتاح شد.
به گزارش بازارکار پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، نخستین نمایشگاه «جشنواره صنایع روستادوست» با حضور حجت‌‍‌الله عبدالملکی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و صنعتگران و فعالان عرصه اقتصاد روستایی کشور افتتاح شد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در مراسم افتتاح این نمایشگاه با بیان اینکه ۶۰ درصد مشاغل تولیدی کمیته امداد در روستاهای کشور ایجاد شده است، گفت: میلیون‌ها نفر در روستاهای کشور با چالش بیکاری مواجه هستند و این در حالی است که ظرفیت کار در روستاها به دلیل وجود مشاغل سنتی، محدود است.

وی با اشاره به دلایل راه‌اندازی جشنواره روستادوست در کمیته امداد افزود: با بررسی‌های انجام شده، متوجه شدیم صنایع و محصولات صنعتی در کشور وجود دارد که می‌تواند در توسعه مشاغل نوین در روستاها به کار آید.

عبدالملکی سادگی و نوآورانه بودن این صنایع را ویژگی متمایز آنها برای حضور در سطح روستاها دانست و اظهار کرد: این صنایع در مقیاس کوچک و روستایی باید صرفه اقتصادی داشته باشند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به فراخوان ارسال شده برای جذب صنایع در این جشنواره تاکید کرد: سه هزار طرح و ایده در سامانه صنایع روستادوست به ثبت رسید که پس از سه مرحله پایش، در نهایت ۱۰۸ طرح برای حضور در نمایشگاه صنایع روستادوست پذیرفته شدند.

وی با بیان اینکه تولیدات و صنایع حاضر در این نمایشگاه منحصر به فرد بوده و مشابهی ندارند، خاطرنشان کرد: برخی از این محصولات به تولید انبوه رسیده و بنا داریم از این صنایع در اشتغال روستایی استفاده کنیم.

عبدالملکی گفت: امیدواریم این ایده‌ها و تولیدات با حمایت دستگاه‌های دولتی و فعالان اقتصاد روستایی به تولید کاربردی رسیده و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از این محصولات ایده‌ بگیرند.

وی افزود: کمیته امداد بر آن است تا در سال‌های آینده دوره‌های بعدی جشنواره صنایع روستادوست را برگزار کند و هدف اصلی ما این است که مخترعان و صنعت‌گران را به سمتی هدایت کنیم تا صنایعی را تولید کنند که در روستاها قابلیت فعالیت داشته باشد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از آمادگی این نهاد برای پذیرش مسئولیت مشاغل خرد روستایی و مشاغل خانگی کشور خبر داد و گفت: در صورت تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات، سال آینده کمیته امداد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

عبدالملکی اضافه کرد: در سال جاری نیز تاکنون ۲۱۵ هزار شغل برای خانواده‌های نیازمند توسط کمیته امداد ایجاد شده است و مجموع مشاغل تولیدی این نهاد در طول برنامه ششم توسعه به ۷۱۶ هزار فرصت شغلی رسیده است.

در ادامه این مراسم محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اقدامات دولت برای کمک به اشتغال در روستاها گفت: امروز هیچ کاری مهم‌تر از اشتغال روستایی نیست و به همین منظور ۲۲ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد درآمد پایدار برای روستائیان افزود: هیچ دستگاهی منظم‌تر و با برنامه‌تر از کمیته امداد در ایجاد اشتغال نیست و مجموعه نظام و شخص رئیس جمهور نیز بر این موضوع اذعان دارند.

امید اظهار کرد: باید به سمتی برویم که امکانات و ظرفیت‌های کمیته امداد برای همه خانواده‌های نیازمند روستایی در اختیار قرار گیرد و در همین راستا این نهاد پیشنهاد پذیرش اشتغال خرد کشور را مطرح کرده است که دولت نیز این موضوع استقبال می‌کند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری همچنین به درخواست کمیته امداد برای افزایش سقف تسهیلات اشتغال مددجویان اشاره کرد و گفت: برهمین اساس سقف تسهیلات اشتغال خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد از ۵۰ به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار