۶۲ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شاغل هستند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

۶۲ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شاغل هستند

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر حدود ۶۲ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شاغل هستند.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ محمدرضا سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری در نشست تخصصی ارائه تجارب و الگوهای موفق دانشگاه‌ها در راستای توسعه کمی و کیفی دوره‌های کارآموزی دانشجویان گفت: ازجمله فعالیت‌های انجام شده اعطای مشوق‌های خدمتی به فارغ‌التحصیلان است که بر اساس آن روش‌های اجرایی تفاهم‌نامه با ستاد کل نیروهای مسلح در جهت اعطای مشوق‌های خدمتی به فارغ‌التحصیلان دارای مهارت تدوین شد.
وی با بیان اینکه اکوسیستم مرتبط با صنعت و جامعه حوزه‌های مختلفی از جمله کارآموزی، کارورزی و پایان‌نامه‌ها دارد، در خصوص اقدامات انجام شده از سوی وزارت عتف در حوزه کارآموزی افزود: همچنین ساز و کار پایش نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مشارکت بیش از ۸۰ دانشگاه کشور در سال ۱۳۹۷ ایجاد شد که براساس آن مشخص شد که در حال حاضر حدود ۶۲ درصد فارغ‌التحصیلان شاغل هستند.
سیف ادامه داد: هماهنگی و توسعه دوره‌های فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت به منظور هم‌راستایی فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی با نیازهای کشور از دیگر اقدامات انجام شده توسط وزارت علوم در حوزه کارآموزی دانشجویان بود که به همین منظور، تفاهم‌نامه‌های همکاری با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان محیط زیست امضا شد.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تصریح کرد: علاوه بر موارد مذکور، شناسایی و ترویج تجارب و الگوهای موفق دانشگاه‌ها در جهت رفع مسائل و مشکلات ملی، شناسایی و مستندسازی دستاوردهای ویژه و منحصر به‌فرد دانشگاه‌‌های در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه در سال ۱۳۹۶و ۱۳۹۷، تعیین الزامات انعقاد قراردادهای تحقیقاتی موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری به منظور ساماندهی، استانداردسازی، قاعده‌مندسازی و پشتیبانی از تعاملات و ارتباطات بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور و دستگاه‌های اجرایی و ارتقاء کیفیت اجرایی قراردادها نیز اقدامات دیگر وزارت عتف در حوزه کارآموزی دانشجویان است.
وی با بیان اینکه آسیب‌شناسی مستمر مسائل و مشکلات حقوقی و قانونی دانشگاه‌ها در قراردادهای همکاری با صنایع و دستگاه‌های اجرایی کشور و تلاش در جهت رفع آن‌ها از طریق قوانین و راهکارهای مناسب از جمله اقدامات انجام شده دیگر است، اظهار داشت: به منظور توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه همچنین ثبت نیازها و اولویت‌های تحقیقاتی، سامانه‌های مورد نیاز راه‌اندازی و گسترش یافت.

در ادامه این نشست، علیرضا حاتم‌زاده معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه در حال حاضر این سازمان ۳۱ اداره کل دارد، گفت: اصلی‌ترین این مراکز، دولتی هستند که حدود ۵ هزار کارگاه و بیش ۲ هزار عنوان حرفه آموزشی دارند.

وی با اشاره به اینکه اکنون سازمان فنی حرفه‌ای کشور حدود ۴۶ مرکز در جوار دانشگاه‌ها دارد که کار مهارت‌آموزی را مدیریت می‌کنند، افزود: بطور کلی استاندارهای آموزشی در ۴ حوزه صنعتی، فرهنگی، خدمات و کشاورزی وجود دارد که خاستگاه استانداردهای آموزشی این سازمان، مبتنی بر نیازهای شغلی است که در حال حاضر بیشترین آن در حوزه صنعت با وجود ۳ هزار استاندارد است.
حاتم‌زاده در رابطه با وضعیت بازار کار کشور اظهار داشت: ایران در مقایسه با دیگر کشورها کمترین نرخ مشارکت اقتصادی و بیشترین نرخ بیکاری و اشتغال ناقص را دارد و براساس آمارهای موجود، در سنوات مختلف نیز نرخ بیکاری درحال افزایش است.
معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه اکنون میزان جمعیت مهارت‌آموزان دانشگاهی زن ۴۷.۵ و مرد ۵۲.۵ است، تصریح کرد: نسبت کارآموزان دانشگاهی به کل کارآموزان سازمان در بخش دولتی ۴۳.۵ درصد و نسبت کارآموزان دانشگاهی به کل کارآموزان سازمان فنی حرفه‌ای کشور در بخش غیر دولتی ۳۳ درصد است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر طرح کارآفرینی مهارت بنیان در این سازمان در دستور کار قرار دارد که براساس آن، گروهی از دانشجویان که ایده‌های نو دارند، با شرکت در دوره کارآفرینی، می‌توانند حدود ۶ ماه یکی از کارگاه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور را در اختیار گیرند تا بتواند طرح و ایده خود را تجاری کنند.
در بخش دیگر این نشست، راهکارهای پیشنهادی جهت افزایش اثربخشی دوره‌های کارآموزی در دانشگاه و موسسات آموزش عالی، الگوها و تجارب دانشگاه تهران در خصوص برگزاری دوره‌های کارآموزی، معرفی سامانه هم صدایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر جهت سازماندهی دوره‌های کارآموزی، بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای برگزاری دوره‌های کارآموزی، بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای برگزاری دوره‌های کارآموزی، بررسی چالش‌ها و راهکارهای برگزاری دوره‌های کارآموزی از نظر شرکت‌های پذیرنده کارآموز ازجمله شرکت تام ایران خودرو و شرکت توربین سازی مپنا و اقدامات و برنامه‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در راستای توسعه سامانه کارآموزی مطرح شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار