۷۰ درصد دانش‌آموختگان دانشگاه علمی و کاربردی وارد بازار کار می‌شوند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: ۷۰ درصد دانش‌آموختگان مراکز علمی و کاربردی کشور وارد بازار کار می‌شوند که ۴۰ درصد در زمینه مهارت‌هایی که در دانشگاه فرا گرفته‌اند، مشغول هستند.
محسن محمدزاده روز سه‌شنبه در نشست خبری در بیرجند افزود: شاید تا سه سال گذشته یکی از ورودی‌های ما شاغلان دستگاه‌های اجرایی بودند اما اکنون دیپلم‌ها وارد دانشگاه می‌شوند.
وی بیان کرد: نگاه ما فقط ورود به بازار کار و کاهش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان نیست بلکه اثرگذاری آن است چراکه این افراد وقتی وارد بازار کار می‌شوند، کارآفرین هستند.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی اظهار داشت: بسیاری از خانواده‌ها در گذشته همه امکانات خود را در اختیار فرزندانشان برای ورود به تحصیلات عالی در دانشگاه‌های معتبر هزینه می‌کردند اما اکنون استقبال خانواده‌ها از دانشگاه علمی و کاربردی افزایش یافته است.
وی گفت: دانشگاه علمی و کاربردی از مهرماه ۷۱ فعالیت خود را با پذیرش دانشجو به صورت رسمی شروع کرد و اکنون بعد از گذشت ۲۸ سال فعالیت، چندین سال است که کیفیت را در اولویت قرار داده است.
محمدزاده افزود: سایر دانشگاه‌ها در این مدت نیروی انسانی زیادی را تربیت و تحویل جامعه دادند اما همه آنها نیروی کاردان و ماهر مورد نیاز جامعه نبودند در نتیجه با فعالیت این دانشگاه، جایگاه آن در آموزش عالی باز شد.
وی گفت: نظام در برنامه‌های توسعه توجه ویژه‌ای به آموزش‌های مهارتی کرد به گونه‌ای که ۳۰ درصد آموزش عالی به این دانشگاه‌ها و آموزش مهارتی اختصاص یافت.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: دانشگاه به سرعت توسعه پیدا کرد اما در دهه قبل توجه به توسعه کمی بیشتر از مسائل کیفی شد که مقداری دانشگاه را با چالش مواجه کرد و مقداری توجه به توسعه کمی ما را از مسائل غافل کرده بود.
وی ادامه داد: در پنج سال اخیر دانشگاه که توسعه کمی زیاد مورد توجه نبود، کیفیت را در اولویت قرار داد همچنین بحث قانونمندی، قانون‌گرایی، ماموریت‌گرایی، کیفیت‌گرایی و توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای جزو اصول دانشگاه شد و سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص انجام شد.
محمدزاده بیان کرد: در پنج سال اخیر انواع و اقسام شاخص‌های کیفی مربوط به آموزش‌های مهارتی و علمی و کاربردی سیر صعودی داشته و این دانشگاه در کشور به لحاظ ارتقای وضعیت شاخص‌های کیفی مورد توجه خاص و حمایت وزارت علوم قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات جمعیتی در کشور نرخ پذیرش، ثبت‌نام و ورودی دانشگاه‌ها کاهش یافته است و این باعث شده خیلی از ظرفیت‌ها و صندلی‌های دانشگاه‌های حتی معتبر خالی بماند.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی با بیان اینکه بدون استثنا پذیرش دانشجو در همه دانشگاه‌ها سیر نزولی داشته است افزود: این در حالیست که دانشگاه علمی و کاربردی نه تنها با کاهش دانشجو مواجه نشده که افزایش نیز داشته است.
وی بیان کرد: تعداد پذیرش دانشجو در مراکز علمی و کاربردی کشور در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن، ۱۷ درصد افزایش داشته است.
محمدزاده گفت: در حال حاضر نیز که هنوز ۱۰ روز تا پایان زمان ثبت‌نام دانشجویان باقیمانده است نسبت به سال قبل تعداد ثبت‌نام در سازمان سنجش برای حضور در مراکز علمی و کاربردی ۱۰ درصد افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: این به معنای استقبال از آموزش‌های دانشگاه جامع علمی و کاربردی است در حالی که مراکز ما برخلاف دانشگاه‌های معتبر تنها دوره‌های کاردانی و کارشناسی را برگزار می‌کند.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی عنوان کرد: در عین حال که با سیر نزولی ورودی دانشگاه‌های بزرگ مواجه هستیم از طرف دیگر با سیر صعودی دانشجویان بیکار نیز مواجه شده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه اکنون دانشگاه علمی و کاربردی بعد از ۲۸ سال بر ریل اصلی هدف خود قرار گرفته است گفت: امید است خانواده‌ها بیش از پیش نسبت به ثبت‌نام و ورود دانشجویان در مراکز علمی و کاربردی و مهارت‌آموزی اقدام کنند.

محمدزاده گفت: اهمیت دانشگاه علمی و کاربردی در استانی مانند خراسان جنوبی که باید در همه حوزه‌ها توسعه پیدا کند، بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه حل مشکل اشتغال، اقتصاد، تولید و بسیاری از مسائل دیگر از طریق دانشگاه علمی و کاربردی قابل حل و فصل شدن است افزود: هیچ توسعه‌ای امکان پذیر نیست مگر اینکه نیروی انسانی دارای دانش لازم و مهارت داشته باشد.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی بیان کرد: بیشترین دانشجو دارای مهارت لازم را دانشگاه علمی و کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارد البته با این تفاوت که دانشگاه فنی و حرفه‌ای دولتی است و دانشگاه علمی و کاربردی حکم ستادی دارد که توامان به این امر مهم کشور پرداخته و امید است این مسیر ادامه یابد و روزی تمام نیازهای مورد نیاز کشور فراهم شود.

محمدزاده با بیان اینکه دانشگاه علمی و کاربردی در چهار حوزه خدمات، کشاورزی، فنی و هنر آموزش ارائه می‌دهد تصریح کرد: در سراسر کشور در حوزه کشاورزی باید کار بیشتری انجام شود و توجه بیشتری صورت بگیرد.

وی گفت: در راستای فعالیت‌های کیفی و توانمندی دانشگاه، شورای اداری مصوبه‌ای داشت در مورد خیلی از دستگاه‌های دولتی که وارد حوزه آموزش علوم شده بودند در حالی که آموزش عالی متولی است.

وی ادامه داد: بخشی از مراکز علمی و کاربردی عموما مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی بودند به همین دلیل این مراکز به ناچار باید تعطیل یا وارد بخش خصوصی می‌شدند که در این بخش نسبت به سایر شاخص‌ها مقداری عقب افتادیم و امید است با همت همکاران در استان‌ها و مراکز آموزشی بتوان این نقیصه را برطرف کرد.

محمدزاده گفت: یکی از ماموریت‌های دانشگاه این است که متناسب با نیاز بازار کار نسبت به راه‌اندازی رشته‌های آموزشی در مناطق مختلف اقدام کند بر همین اساس نیازهای آموزشی استان‌ها در وهله نخست شناسایی و براساس آن برای مراکز تصمیم گیری می‌شود البته برخی رشته‌های آموزشی شاید یکبار مصرف باشد.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر ۸۰۰ برنامه جدید مورد نیاز بازار در کشور شناسایی شده و در حال اجرا است.

وی افزود: امسال ۲۵۰ هزار دانشجو در ۵۵۰ مرکز علمی و کاربردی کشور مشغول به تحصیل می‌شوند که نسبت زن و مرد تا حدودی برابر است.

محمدزاده تصریح کرد: یکی از مهمترین کارهایی که در چند سال اخیر آغاز شده، توجه به مراکز نوآوری و ایجاد استارتاپ‌هاست که حتما ادامه پیدا خواهد کرد.

وی گفت: در سال تحصیلی جاری آنچه بیشتر مورد توجه قرار گرفته، تامین نیازهای بازار کار است و دانشگاه در کنار فعالیت‌های آموزشی توجه ویژه‌ای را به دوره‌های کوتاه‌مدت و تک درس‌های پودمانی معطوف کرده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار