۷ تمرین فن بیان برای ارائه یک سخنرانی حرفه‌ای

دسته ها: مطالب آموزشی

۷ تمرین فن بیان برای ارائه یک سخنرانی حرفه‌ای

داشتن فن بیان خوب، مزیتی عالی برای کسب‌وکار شماست که می‌تواند موجب رونق آن یا در صورت اشکال  شکست آن شود. شاید برای خیلی‌ها فن بیان خوب در زندگی روزمره اهمیت چندانی نداشته باشد، اما آیا می‌دانید، یک لغزش ساده در نحوه‌ی صحبت کردن می‌تواند به قیمت از دست رفتن یک سرمایه‌گذار یا مشتریِ خوب باشد؟ فن بیان خوب مهارتی است که می‌تواند، نتایج باورنکردنی برای کسب‌وکار شما به بار بیاورد.

فن بیان را جدی بگیرید، فن بیان شما ممکن است درها را به روی گفت‌وگویی مهم‌تر باز کند، گفت‌وگوهایی که می‌تواند به جذب یک مشتریجدید، یک مشاور جدید یا سرمایه‌گذاری خوب  منتهی شود. اما اگر در فن بیان خود لغزش داشته باشید، ممکن است، فرصت دوباره‌ای به دست نیاورید. البته واضح است که ایده‌های خوب همیشه به‌طور طبیعی جایگاه خود را به دست می‌آورند، اما شما باید به دنبال روش‌هایی باشید که طرح کسب‌وکارتان را کامل‌تر کند. کلید واقعی یک فن بیان موفق، ارائه‌ی آن به صورتی عالی، قانع‌کننده و مؤثر است و برای رسیدن به چنین چیزی، شما نیاز به کسب مهارت‌های قوی زبانی برای صحبت کردن در جمع دارید. اگر می‌خواهید سخنوری عالی باشید و همکاران و مشتریان­‌تان را قانع کنید، این ۷ تمرین فن بیان را حتما انجام بدهید.

۱. ایده‌‌ی ذهنی‌تان را به یک بچه توضیح بدهید

۷ تمرین فن بیان برای ارائه یک سخنرانی حرفه‌ای

در این تمرین باید بتوانید، تا جای ممکن با عباراتی ساده اید‌ه‌ی کسب‌وکارتان را به مخاطب‌­تان منتقل کنید. بچه‌ها به نسبت همتایان بزرگ‌سال‌شان تجربه‌ی کمتری دارند، بنابراین نیاز است که ایده‌هایتان را ساده کنید. در واقع لازم است، حتما قبل از اینکه این تمرین را انجام دهید، از به کار بردن اصطلاحات سخت بپرهیزید. بله، اگرچه شما ایده‌هایتان را ساده‌تر کرده‌اید، بازهم ایده‌ای دارید که معقول است. با این تمرین، می‌توانید به‌راحتی از عبارت‌های ساده و کوتاه در صحبت‌هایتان استفاده کنید.

۲. مکالمات کوتاه را تمرین کنید

۷ تمرین فن بیان برای ارائه یک سخنرانی حرفه‌ای

صحبت‌های مختصر و کوتاه، فن بیان شما را تقویت می‌کند. هیچ‌وقت با ملاقات یک شخص جدید بلافاصله شروع به صحبت نکنید. بلکه در عوض سعی کنید، صحبت کوتاهی در مورد وضعیت آب‌وهوا، اخبار روز یا حتی در مورد پوشش شخص موردنظر شروع کنید. اگر می‌خواهید، در صحبت‌های کوتاه ماهر شوید، این تمرین را هرروز انجام دهید. شخص جدیدی برای این دست صحبت‌ها پیدا کنید تا به‌تدریج راحت‌تر بتوانید، با هرکسی که ملاقات می‌کنید، گفت‌وگوهای کوتاه و دلپذیری داشته باشید.

۳. نکات اصلی را یادداشت کنید

۷ تمرین فن بیان برای ارائه یک سخنرانی حرفه‌ای

تمرین‌های نوشتنی می‌تواند بیشتر از تمرین فن بیان، به شما کمک کند، ایده‌هایتان را مجسم کنید و میزان تأثیرگذار بودن‌شان را بسنجید. شاید فن بیان شما در صحبت کردن مناسب به نظر برسد، اما وقتی یادداشت می‌کنید، ممکن است، متوجه شوید نکات مهمی را فراموش کرده‌اید یا راجع به یکی از نکاتی که مدنظرتان بوده اصلا صحبت نکرده‌اید. نکات اصلی فن بیان خود را یادداشت کنید و از آن برای بهتر کردن فن بیان‌تان استفاده کنید.

۴. از ترفندهای زبان بدن استفاده کنید

۷ تمرین فن بیان برای ارائه یک سخنرانی حرفه‌ای

ممکن است، تصور کنید، زبان بدن برای داشتن فن بیانی عالی اهمیت زیادی ندارد، اما زبان بدن مناسب می‌تواند تصویر شما (اولین تصورات) در ذهن مخاطب را به‌طور چشم‌گیری بهبود بخشد و در همین حال تأثیر صحبت‌های شما را هم بیشتر کند. اعتماد به نفس برای داشتن فن بیان خوب اهمیت بسیار زیادی دارد.  بنابراین، مطمئن شوید، صحبت‌های شما به خوبی مکمل زبان بدن‌تان هستند. راست بایستید و شانه‌هایتان را عقب بدهید، دست‌هایتان را هم جلوی بدن‌تان (نه در جیب) قرار دهید. سعی کنید با مخاطبان خود تماس چشمی برقرار کنید و روی زبان بدن‌تان تسلط داشته باشید.

۵.کلمات‌تان را تغییر بدهید

۷ تمرین فن بیان برای ارائه یک سخنرانی حرفه‌ای

همیشه فن بیان خود را با گفته‌ها و عبارات مشابه تمرین نکنید. چراکه به این نحو بیشتر شبیه به یک ربات می‌شوید تا شخصی که مسلط به صحبت است. در عوض، کلمات و عبارات مختلفی به کار ببرید و برداشت‌های جدیدی از گفته‌های خودتان داشته باشید. این تمرین مانع حرکات غیرطبیعی و تمرین بیش‌ازحد می‌شود و باعث می‌شود، بیانات شما طبیعی‌تر به نظر برسد. حتی شاید برخی تصور کنند، شما فی‌البداهه صحبت می‌کنید.

۶. آهنگ صدایتان را تغییر بدهید

۷ تمرین فن بیان برای ارائه یک سخنرانی حرفه‌ای

افراد مختلف با سرعت‌های متفاوتی صحبت می‌کنند، اما شاید متوجه شده باشید که وقتی آهسته‌تر صحبت می‌کنید، بهتر از زمانی که تند صحبت می‌کنید، صحبت‌هایتان شنیده می‌شود. با سرعت‌های مختلف صحبت کنید، به صدای خود گوش کنید و چند ریتم مختلف را با هم مقایسه کنید. شاید در این مورد نیاز به نظر شخص دیگری داشته باشید، از دوست یا همسرتان بخواهید، به صحبت‌هایتان گوش دهد. نتیجه‌ی این مقایسه‌ها مهم نیست، شما حداقل به این روش تمرین‌های مختلفی انجام داده‌اید و مدل‌های مختلفی را امتحان کرده‌اید.

۷. صدای خودتان را ضبط کنید

۷ تمرین فن بیان برای ارائه یک سخنرانی حرفه‌ای

صدایتان را با هر دستگاهی که به آن دسترسی دارید، ضبط کنید و به آن گوش دهید (یا اگر از خودتان فیلم گرفته‌اید،آن را تماشا کنید). به‌ احتمال‌ زیاد وقتی دقت می‌کنید، متوجه تیک‌های ظریف یا نقص‌های جزئی می‌شوید که ممکن است قبلا متوجه آنها نشده باشید. این اشتباهات کوچک می‌توانند، پیام صحبت‌های شما را منحرف کنند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است، متوجه شوید، خیلی زیاد مکث می‌کنید یا بعد از هر جمله شانه‌هایتان را بالا می‌اندازید. از ویدئوها و صداهایی که ضبط کرده‌اید، برای حل این نقص‌های جزئی اما تأثیرگذار استفاده کنید.

این تمرینات را تا آنجایی که احساس می‌کنید، تسلط بالایی در فن بیان به دست آورده‌اید، ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که حتی کامل‌ترین فن بیان هم از طرف درصدی از مخاطبان پذیرفته نمی‌شود، بنابراین این مسئله را شخصی تلقی نکنید. به صحبت‌هایتان ادامه دهید و به دنبال مخاطبان جدیدی برای افزایش شانس موفقیت‌تان باشید.

منبع : inc.com – chetor.com

مطالب آموزشی