۷ شیوه ارائه دروس عملی دانشگاه پیام نور در ترم کرونایی مهر

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور به بیان توضیحاتی درباره نحوه ارائه دروس عملی دانشگاه پیام نور در ترم مهر پرداخت.
مرتضی محسنی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه ارائه دروس عملی در ترم مهر، گفت: با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و سیاست دانشگاه مبنی بر استمرار فعالیت‌های آموزشی، دروس عملی در نیمسال اول تحصیلی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ ارائه خواهد شد. همچنین دروس باقیمانده از دروه آموزشی تابستان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می‌شود.

نوع اول: دروس مطالعات کتابخانه و اسنادی
او در ادامه بیان کرد: نحوه ارائه دروس عملی در دانشگاه پیام نور به ۷ نوع تقسیم می‌شود. نوع اول دروس عملی، به روش مطالعات کتابخانه و اسنادی است. در این روش دروسی قرار دارند که به صورت مطالعات و پژوهش‌های کتابخانه‌ای و اسنادی است و بدون نیاز به حضور فیزیکی دانشجو امکان پذیر است. در این حالت دانشجو موظف به ارائه گزارش تحقیق به صورت کتبی و یا شفاهی (با توجه به درخواست استاد درس) است.

محسنی در ادامه بیان کرد: در صورت ضرورت برگزاری کلاس درس برای این دروس، ساعات ارائه درس از طریق سامانه یادگیری الکترونیکی همچون سایر دروس نظری دانشگاه اجرا می‌شود. در این حالت توصیه می‌شود به منظور حداقل حضور فیزیکی دانشجو در مراکز کتابخانه‌ای و اسنادی بهره مندی از فضای الکترونیکی و مجازی کتابخانه‌ها مانند کتابخانه دیجیتال و مراکز اسنادی دیجیتال راهنمایی‌های لازم از سوی اساتید برای دانشجویان ارائه شود.

نوع دوم: دروس مطالعات میدانی
او در ادامه درباره دروسی که نیازمند بررسی و تحقیقات میدانی توسط دانشجو است اظهار داشت: این دروس با حضور در یک موسسه، سازمان نهاد یا آموزشگاه با همراهی و یا بدون همراهی استاد انجام می‌شود. در این حالت باید تا حد امکان جامعه آماری مطابق با محدوده مجاز فعالیت موسسات و سازمان‌ها باشد و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و پیشگیرانه از سوی استاد و دانشجو مورد توجه جدی قرار گیرد.

نوع سوم: دروس کارآموزی و کارورزی
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور اضافه کرد: در اجرای دروس کارآموزی و کارورزی تا جایی که امکان دارد درو‌ه‌های کارآموزی فقط برای دانشجویانی موافقت خواهد شد که در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ دانش آموخته خواهند شد. برای کلیه مکان‌های مورد نیاز جهت کارآموزی دانشجویان ضروری است مناسب بودن شرایط حضور و رعایت ضوابط بهداشتی و پیشگیرانه مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

محسنی اضافه کرد: تمهیداتی هم در نظر گرفته شده است تا از دوره های تخصصی سازمان فنی و حرفه‌ای برای بخشی از ساعات کارآموزی بر اساس تشخیص استاد استفاده شود، بخشی از دوره‌های کارآموزی عملی توسط مدیران اجرایی و یا خبرگان صنعتی به صورت مجازی تدریس شود، برنامه ریزی برای ارتباط با گروه ارتباط با صنعت و کارآفرینی هر استان فراهم شده و فرصت‌های لازم برای آموزش این دروس فراهم شود. از ظرفیت مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در صورت وجود شرایط ایمن استفاده شود.

نوع چهارم: دروس آزمایشگاهی و یا کارگاهی قابل اجرا به صورت غیر حضوری
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور اضافه کرد: در دروس آزمایشگاهی و یا کارگاهی که قابلیت اجرا به صورت غیر حضوری را دارند و امکان اجرای انفردای استاد در آزمایشگاه و یا ابزار‌های کمک آموزشی مانند فیلم، صوت، عکس یا محتوای الکترونیکی را دارند با استفاده از این شیوه ها ارائه می شود، در این حالت دانشجو باید نسبت به تنظیم گزارش داده‌ها و اطلاعات یا گزارش تحقیق خود اقدام کند.

نوع پنچم: دروس آزمایشگاهی و کارگاهی مستلزم حضور دانشجو
محسنی در ادامه اضافه کرد: دروسی نیز وجود دارند که ضرورت دارد دانشجو تمام ساعت درس یا بخشی از ساعت درس را در محل آزمایشگاه یا کارگاه حاضر شود در این حالت برای رعایت زمان حضور دانشجو در محل آزمایشگاه یا کارگاه مواردی را متذکر شده ایم.

او ادامه داد: در ارائه این دروس دانشجویان باید در استفاده از کارگاه و آزمایشگاه ضوابط بهداشتی را رعایت کنند و برای پرهیز از تجمع ساعات کاری آزمایشگاه یا کارگاه بین دانشجویان توزیع و برنامه حضور آن ها زمان بندی و از تجمع در زمان ورود و خروج از آزمایشگاه و کارگاه خودداری شود. علاوه بر این تجهیزات مورد استفاده دانشجویان قبل و بعد از حضور ضد عفونی شود. البته اساتید می‌توانند این نوع ارائه را نیز بصورت ترکیبی داشته باشند.

نوع ششم: فعالیت های عملی دانشجو محور
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور ادامه داد: نوع ششم فعالیت‌های علمی دانشجو محور است که در آن دانشجو موظف است فعالیت یا عملی را مانند تمرینات ورزشی، ساخت وسایل ساده کارگاهی، انجام فعالیت‌های هنری و… را انجام داده و نتیجه آن را جهت ارزیابی به استاد ارائه دهد. در این دروس دانشجو با هماهنگی استاد نسبت به انجام تکلیف عملی و تهیه مستندات از فعالیت‌های انجام شده در قالب فیلم عکس و… اقدام کند.

نوع هفتم: دروس عملیات صحرایی و کشاورزی
محسنی درباره آخرین شیوه نیز گفت: نوع هفتم دروس عملیات صحرایی و کشاورزی و یا برخی از دروس تربیت بدنی هستند که نیاز به حضور دانشجو به صورت گروهی به همراه استاد در فضای میدانی دارند که در صورت امکان و با تشخیص استاد با استفاده از فضای مجازی و ارائه فیلم و … ارائه می‌شود و در صورت الزام به برگزاری کلاس عملی با رعایت ضوابط بهداشتی و یا کاهش زمان آموزش و حضور دانشجویان و با حداکثر پنچاه درصد ظرفیت در فضا‌های غیر مسقف و یا با سقف بلند حداقل ۶ متر و دارای تهویه مناسب اجرا شود.

او یادآوری کرد: در ارائه تمام این دروس در صورتی که به تشخیص گروه آموزشی امکان اجرای کلاس عملی امکان پذیر نباشد تعویق زمان برگزاری برای دانشجویانی که در نیمسال اول ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ دانش آموخته نمی‌شوند بلامانع است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار