۸ برنامه اشتغالزایی دولت در سال ۹۸ به نتیجه می‎رسد؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

۸ برنامه اشتغالزایی دولت در سال ۹۸ به نتیجه می‎رسد؟

وزارت کار در سال جاری ۸ برنامه اشتغالزایی و کارآفرینی در دستور کار خود دارد که بدون تکیه دولت بر توان داخلی و رونق تولید به نتیجه نخواهد رسید.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی، اجرای طرح اشتغال فراگیر در قالب سه محور برنامه اشتغال فراگیر یعنی اشتغال حمایتی ( تامین مالی خرد، مشاغل خانگی و اشتغال نهادهای حمایتی)، مداخلات سیاسی ( ساماندهی اعزام نیروی کار، مهارت آموزی، مشوق های بیمه کارفرمایی، کارورزی با احتساب 70 درصد جذب)، اشتغال رسته های کسب و کار در حوزه اجرای طرح‌های کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی ، مشوق‌های کارفرمایی و یارانه دستمزد ، توسعه استارت آپ‌ها، مشاغل خرد، مشاغل اقشار تحت حمایت نهادهای حمایتی و کارانه اشتغال جوانان (کاج) از جمله برنامه های مهم در ایجاد اشتغال در سال 97 بوده است.

اما به گفته ی معاون اشتغال وزارت کار، سناریوهای دولت برای سال 98 شامل دو سناریو است. عیسسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار می گوید، اگر شرایط اقتصادی همراه با رشد باشد، سناریوی نخست و اگر نوسانات اقتصاد حاکم باشد سناریوی دوم جاری خواهد بود. در شرایط فعلی اقتصاد کشور ایجاد اشتغال خیلی وابسته به وام و تسهیلات نیست و سناریوی دوم نیز همین ویژگی را دارد. بیشتر، قاعده اشتغال و سیاست بازار کار باید اصلاح و اجرا شود.

معاون اشتغال وزیر کار در بیان جزئیات طرح ها و سیاست های اشتغالی دولت در سال 98 گفت: در سال جاری یکی از سیاست های اصلی دولت، تثبیت اشتغال و وابستگی کمتر به پرداخت وام است که سازمان برنامه و بودجه هم باید حمایت کند.

* شکل جدید اشتغالزایی در سال 98

اما 3 رویکرد سیاستی برای طرح‌های اشتغال‌زا در سال 98 وجود دارد.

در برنامه اشتغال سال جاری سه رویکرد «تثبیت اشتغال»، «ایجاد اشتغال جدید» و «اشتغال حمایتی» سیاست گذاری شده است. بر مبنای این سه رویکرد سیاستی، 8 برنامه در دستور کار قرار دارد.

توسعه کسب و کارهای پراشتغال، اجرای برنامه‌های فعال بازار کار از جمله طرح کارورزی فارغ التحصیلان، ساماندهی و تثبیت اشتغال موجود، اصلاح نظام آموزشی و مهارتی و توسعه کارآفرینی، اشتغال حمایتی و خرد، استفاده از فرصت‌های خارجی و نهادسازی و اطلاعات بازار کار و نظارت بر طرح‌ها و برنامه‌ها هشت اقدام اشتغالزایی و کارآفرینی در سال جاری است.

دولت برای اجرای برنامه‌های تولید اشتغال محور در سال جاری، 25 هزار میلیارد تومان تسهیلات با هدف ایجاد یک میلیون و 90 هزار فرصت شغلی در قالب بند الف تبصره 18قانون بودجه 98 کل کشور پیش بینی کرده است. آیین‌نامه اجرایی تسهیلات 25هزار میلیارد تومانی اشتغال در 9خردادماه 98 ابلاغ شد که براساس آن 16 وزارتخانه، دستگاه اجرایی و نهاد مکلف شده‌اند برنامه اشتغال‌زایی خود را تا آخر خرداد ارائه دهند.

همچنین 2هزار و 500 میلیارد تومان منابع از محل بودجه عمومی برای برنامه‌ها و اقدامات حوزه اشتغال اختصاص یافته است.

به گزارش تسنیم، علی رغم اینکه سه رویکرد «تثبیت اشتغال»، «ایجاد اشتغال جدید» و «اشتغال حمایتی» به ظاهر بسیار راهگشا به نظر می رسد، اما تجربه سنوات گذشته در دولت های مختلف حاکی از این است که تنها اسامی طرح ها تغییر کرده است و این سه محور همان طرح اشتغال فراگیر در سال گذشته است، البته این به معنی این نیست که این طرح ها نمی توند کارایی لازم را داشته باشد. بلکه مشکل بازار کار کشور به سیاست های اشتغالی دولت بر می گردد که یک یاز این سیاست ها دوگانگی بین نظام بودجه ای و نظام تصمیم گیری و سیاستگذاری اشتغال است.

یکی از برنامه هایی که می توانست در روند ایجاد اشتغال کشور موثر باشد. اجرای طرح اشتغال فراگیر در قالب سه محور برنامه اشتغال فراگیر یعنی اشتغال حمایتی ( تامین مالی خرد، مشاغل خانگی و اشتغال نهادهای حمایتی) مداخلات سیاسی ( ساماندهی اعزام نیروی کار، مهارت آموزی، مشوق های بیمه کارفرمایی، کارورزی با احتساب 70 درصد جذب)، اشتغال رسته های کسب و کار در حوزه اجرای طرح‌های کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی ، مشوق‌های کارفرمایی و یارانه دستمزد ، توسعه استارت آپ‌ها، مشاغل خرد، مشاغل اقشار تحت حمایت نهادهای حمایتی و کارانه اشتغال جوانان (کاج) از جمله برنامه های مهم در ایجاد اشتغال در سال 97 بود که با کمبود منابع مالی در دست انداز افتاد و عملیاتی نشد.

عدم تأمین ناکافی منابع ، گستردگی رویکرد وام محور عمده دستگاه های اجرایی کشور در ایجاد اشتغال، تأکید زیاد بر مداخلات دولتی در برنامه و فقدان رویکرد مشخص در تعامل دولت و بخش خصوصی از چالش های مهم سیاست اشتغالزایی دولت ها طی سال های اخیر بوده است. بنابر این علی الرغم اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی شاید در شرایط فعلی اقتصادی سیاست های«تثبیت اشتغال»، «ایجاد اشتغال جدید» و «اشتغال حمایتی» بهترین طرح باشد، اما مهمتر از تهیه طرح و عنوان طرح اجرای صحیح و به موقع این طرح ها است. بدون شک یکی از زیرساخت های لازم برای رسیدن به «تثبیت اشتغال»، «ایجاد اشتغال جدید» تکیه بر توان داخلی و رونق تولید است.

عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار با اعتقاد بر اینکه در سال جدید تمایلی به پرداخت وام نداریم گفت: برای قسمت هایی هم که وام پرداخت می شود، پیشنهاد دادیم قبل از پرداخت مداخلات توسعه ای انجام شود. زمانی که با جهت دهی به سمت رشته های بهره ور رفت، وام پرداخت شود. به طور مثال به پرورش دام وام نمی دهیم، بلکه به فرآوری محصولات دامی وام پرداخت می شود، یعنی اینکه کاملاً هدفمند اقدام کنیم.اگر چنین کنیم به عقبه اقتصاد مقاومتی نزدیک می شویم.

اگر تولید داخل را تقویت کنیم امکان ایجاد ظرفیت‌های جدید شغلی حتی در دوران تحریم وجود دارد. اما مسئله دوم در مورد رشته فعالیت‌های «دارای ظرفیت رشد» در دوران تحریم، ایجاد فرصت قاچاق است؛ بنابراین یکی از مباحثی که در حال پیگیری هستیم این است که قاچاق را در مورد این رشته‌ها غیراقتصادی کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار