۸ چیزی که در یک مصاحبه شغلی نباید بگوییم

دسته ها: مطالب آموزشی

۸ چیزی که در یک مصاحبه شغلی نباید بگوییم

برای به دست آوردن یک موقعیت کاری مناسب, چه نکاتی را باید بدانیم

متاسفانه خیلی از متقاضیان کار، هنگامی که در یک مصاحبه شغلی شرکت می‌کنند پیش از آنکه فکر کنند، پاسخ‌هایی می‌دهند که می‌تواند فرصت استخدامشان را کاملا از بین ببرد. کارین میلز، مدیرعامل یک شرکت کاریابی بریتانیایی می‌گوید مثال‌های زیادی از متقاضیان کار سراغ دارد که در برابر پرسش‌ها، جواب‌های اشتباهی داده‌اند که باعث رد شدن آنها در مصاحبه شده است…
ریچارد نت، مدیر یک وب‌سایت کاریابی موفق می‌گوید: «مصاحبه‌شونده‌ها نباید در مورد سیاست و مذهب با مصاحبه‌کننده‌ها بحث کنند.» وی معتقد است: «کارفرماها از آدم‌هایی که سر صبر و حوصله علاقه‌مندی‌هایشان را تعریف می‌کنند تا باعث آشنایی بیشتر بشوند خوششان می‌آید ولی بسیار مهم است که مصاحبه‌شوندگان سعی کنند در ۲ زمینه ذکر شده چیزی نگویند، مگر اینکه مطمئن باشند عقاید استخدام‌کننده در زمینه‌های مذهبی و سیاسی با آنها مشابه است.» کارین میلز، ریچارد نت و نیک پراتاپ که هر ۳ از کارشناسان شناخته شده و موفق کاریابی هستند ۸ نکته اساسی در مورد چیزهایی که یک مصاحبه شونده نباید در مصاحبه کاری بگوید، فهرست کرده‌اند:

یک/«ببخشید دیر کردم» :

۸ چیزی که در یک مصاحبه شغلی نباید بگوییم

این جزو جملاتی است که هیچ‌وقت نباید به مصاحبه‌کننده خود بگویید. وقت‌شناسی یکی از کلیدی‌ترین نکات برای استخدام شماست و مصاحبه‌کننده نمی‌خواهد کسی را استخدام کند که می‌خواهد هر روز ۲۰ دقیقه دیر سر کار بیاید.

دو/«مرخصی‌های سالانه و استعلاجی در این شرکت چه وضعیتی دارد؟»

اصلا سوال خوبی به نظر نمی‌رسد. از نظر مصاحبه‌کننده شما هنوز استخدام نشده اید دنبال روش‌های دور زدن و غیبت کردن از محل کار هستید.

سه/ «اجازه بدهید من این تلفن را جواب بدهم.»

۸ چیزی که در یک مصاحبه شغلی نباید بگوییم

خیلی از مصاحبه‌شونده‌ها فکر می‌کنند جواب دادن به تلفن همراه در میان مصاحبه کار اشتباهی نیست اما این تصور کاملا غلط است، پاسخ دادن به تلفن‌ها، هر اندازه هم ضروری، حین مصاحبه شغلی باعث بدبینی مصاحبه‌کننده به شما می‌شود.

چهار/«کارفرمای قبلی‌ام مزخرف بود.»

۸ چیزی که در یک مصاحبه شغلی نباید بگوییم

تفاوتی نمی‌کند چقدر موقعیت‌های شغلی‌ قبلی‌تان سخت، خسته‌کننده و احمقانه بوده ‌است. به گفته پراتاپ «بد گفتن از کارفرمای قبلی نه‌تنها غیر‌حرفه‌ای است بلکه نشانه خوبی در مورد شخصیت شما نیست.» احتمال زیادی وجود دارد کارفرما بعد از مصاحبه بخواهد با کارفرمای قبلی?تان برای بررسی سوابق شغلی‌ تماس بگیرد؛ پس اصلا خوب نیست که پل‌های پشت سر خودتان را خراب کنید.

پنج/«اِ! شما لباس تولید می‌کنید؟

من فکر می‌کردم راکت تنیس تولید می‌کنید.» چنین حرفی خیلی موقعیت شما را به خطر می‌اندازد. اینکه بدون اطلاعات و تحقیقات کامل در مورد کارفرمای آینده‌تان به مصاحبه آمده ‌باشید، اشتباه بسیار بزرگی است. کارین میلز می‌گوید: «حتی اینکه بگویید قبل از مصاحبه نگاهی به وب‌سایت شرکت انداخته‌اید کمی وضعیت?تان را بهبود می‌بخشد. کارفرماها انتظار دارند خیلی بیشتر در مورد این شغل تحقیق کرده ‌باشید و بدانید قرار است چه شغلی را در آینده بپذیرید.»

شش/«به جهنم!»

هیچ‌وقت در مصاحبه شغلی خود بددهنی و از کلماتی که مفهوم ناخوشایندی دارند، استفاده نکنید. خیلی اوقات ممکن است در مصاحبه به خصوص زمانی که خود مصاحبه‌کننده زیاد از کلمات بد یا حتی رکیک استفاده می‌کند چنین موقعیتی پیش بیاید. اما اجازه ندهید دیگران برای شما سطح استاندارد مصاحبه را تعیین کنند. سعی کنید در تمام طول مدت مصاحبه حرفه‌ای بمانید.

هفت/«واقعا من باید همچین لباسی بپوشم؟»

هر انتقادی از نوع یونیفورم و پوشش اختصاصی محل کار، باعث مشکل برای شما می‌شود. واقعا فکر می‌کنید مصاحبه‌کننده زمانی که کار شما را داشته دوست داشته لباس سبز فسفری بپوشد؟

هشت/ وقتی از شما سوال می‌شود به نظرتان چه چیزی در این شغل بیشتر از همه‌چیز برایتان جذاب است هیچ وقت نگویید: «شوخی‌ها، درآمد، وقت ناهار، همکارانم یا تعطیلات!» سعی کنید چیزی در مورد خود کار پیدا کنید که جذاب باشد، مصاحبه‌کننده باید باور کند این کار را دوست دارید.

۸ چیزی که در یک مصاحبه شغلی نباید بگوییم

● حواس تان باشد
حفظ ظاهر: اولین چیزی که مصاحبه‌کننده از شما می‌بیند چهره و لباس‌های شماست. این اولین نگاه می‌تواند تا آخرین لحظه مصاحبه، تعیین‌کننده‌ترین نکته در ذهن مصاحبه‌کننده ‌باشد. لباس منظم و تمیز نشان‌دهنده شخصیت منظم و تمیز شماست.
اشتیاق: هر مصاحبه‌کننده‌ای می‌داند که به کار نیاز دارید و برای درآمد فرم استخدام را پرکرده‌اید. پس لازم نیست چیزی در این مورد ذکر کنید. این یک پیش‌فرض مشخص برای کارفرمای شماست. آنچه شما را به اتاق مصاحبه کشیده ‌است نیاز به کار یا پول نیست بلکه اشتیاق برای کار در موقعیت شغلی است که برای آن ثبت‌نام کرده‌اید. باید نشان دهید به قرار گرفتن در این موقعیت شغلی علاقه‌مندید و دوست دارید این کار را انجام دهید. سعی‌کنید در مورد موقعیت شغلی، محل کار و مهارت‌های مربوط به شغل مورد نظر، اطلاعات کافی کسب کنید تا بتوانید در مصاحبه روی کار متمرکز باشید.
شوخی هم حدی دارد: نشاط و سرزندگی در مصاحبه شغلی یکی از نکات کلیدی و تاثیرگذار در ذهن کارفرماست؛ اما هر چیزی محدودیت‌های خاص خودش را دارد. شوخی‌های کوچک و کم تعداد حین مصاحبه نشان‌دهنده اعتماد‌به‌نفس، آمادگی و راحت بودن شماست، اما باید تلاش کنید حرف‌هایتان باعث احساس ناراحتی در کارفرما نشود. حرفی نزنید که بتوان از آن برداشت توهین‌آمیز یا تحقیرکننده کرد. هر چند شوخی‌های موردی ایرادی ندارد، اما تلاش کنید خودتان را کاملا جدی نشان دهید، حتی اگر برای استخدام به عنوان هنرپیشه یک فیلم کمدی در مصاحبه شرکت کرده‌اید.

مطالب آموزشی