۹ بلایی که با دیرخوابی و کم‌خوابی بر سر خود می‌آورید

دسته ها: اخبار

در واقع خواب ناکافی تقریبا تمام بدن ما را درگیر می‌کند، بسیار خطرناک است و عواقب ناگوار فراوانی خواهد داشت . فهرست مختصر مجله پریونشن را از عواقب ناگوار بی‌خوابی بخوانید:

۱-سکته مغزی: ممکن است یکی دو ساعت کمتر خیلی مضر و مخرب به نظر نرسد، ولی متاسفانه باید گفت که همین یکی دو ساعت بسیار خطرناک است. مطابق یافته‌های پژوهشگران افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابند «چهار برابر» بیشتر از دیگران در معرض خطر سکته مغزی قرار خواهند داشت.

۲-چاقی: خواب کمتر از شش ساعت در شب احتمال ابتلا به چاقی را 30 درصد افزایش خواهد داد. باور نکردنی است، اما مطالعه‌‌ای در این زمینه نشان می‌دهد خانم‌هایی که فقط یک شب را کمتر از پنج ساعت بخوابند، روز بعد «329 کالری» بیشتر از حد معمول ‌غذا می‌خورند.

۳-دی.‌ان.‌ای: کم‌خوابی عملکرد 700 ژن را در بدن شما دستخوش تغییر می‌سازد. (مطمئنا در پایان جمله قبل دوباره به عدد 700 نگاه کرده‌اید!) جالب‌تر این‌که در میان این ژن‌ها می‌توان ژن‌های مسئول پاسخ به استرس، دستگاه ایمنی و حتی سوخت‌وساز بدن را نیز مشاهده کرد.

۴-قلب: اگر کم‌خوابی‌تان مزمن شده است، ‌یعنی مدت مدیدی است که کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابید،‌ هرطور شده باید به این وضع پایان دهید. پژوهشگران می‌گویند چنین شرایطیی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی یا حتی مرگ ناشی از آن را به میزان ۴۸ درصد افزایش خواهد داد؛ به عبارت دیگر ۱/۵ برابر دیگر افراد در معرض این خطر خواهید بود.

۵-پوست: اگر نمی‌خواهید پوستتان خیلی زود پیر و چروکیده شود، حتما کافی بخوابید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که کم می‌خوابند پوست‌شان بسیار سریع‌تر از دیگران پیر می‌شود.

۶-فشار خون بالا: فشار خون بالا ما در بسیاری از بیماری‌ها و عوارض خطرناک است و جالب است بدانید که خواب کمتر از شش ساعت در شب ابتلا به این عارضه مهلک را تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داد. به عبارت دیگر، کم‌خوابی از این طریق علاوه بر تاثیرات مستقیم،‌ سلامت بخش‌های دیگر بدنمان را غیرمستقیم نیز تهدید خواهد کرد.

۷-دستگاه ایمنی: شاید باورش خیلی راحت نباشد که خواب کم حتی ممکن است سبب سرماخوردگی شود. مطابق پژوهش‌ها، افرادی که کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابند، نزدیک به سه برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های هم‌خانواده آن قرار خواهند ‌داشت.

۸-دیابت: اگر به اندازه کافی نخوابیم و البته اگر خواب کم‌مان عمیق هم نباشد،‌ دستی‌دستی خودمان را تا دم تیغ دیابت می‌بریم. محققان می‌گویند خواب ناکافی و سبک براحتی حساسیت بدن به انسولین را کاهش می‌دهد و بتدریج سبب ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

۹-مرگ ‌و میر: مطابق یافته‌های حاصل از مطالعات جامعی که روی پژوهش‌های موردی فراوانی صورت گرفته، پنج ساعت خواب شبانه یا کمتر از آن ممکن است خطر مرگ ناشی از هر عاملی را تا 26 درصد افزایش دهد؛ به عبارت ساده‌تر،‌ هر فردی که شبی پنج ساعت یا کمتر می‌خوابد، در مجموع 26 درصد بیش از دیگران در معرض خطر مرگ قرار دارد. (جام جم سرا/منبع: پریونشن/ مترجم: مسعود ایثاری/سیب، ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

اخبار