۹ میلیون جمعیت بیکار دهه ۶۰ به دهه ۹۰ سرریز شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

۹ میلیون جمعیت بیکار دهه ۶۰ به دهه ۹۰ سرریز شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۹ میلیون از جمعیت بیکار در دهه ۶۰ به دهه ۹۰ سرریز شد و این یکی از عوامل افزایش بیکاری است.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی‌ در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به برخی از فعالیت های صورت گرفته در دولت دوازدهم گفت: مطالعاتی روی کودکانی که به مدرسه نمی روند انجام شد و در تماس با خانواده ها این موضوع مورد ارزیابی قرار گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: رسیدگی به زنان باردار دارای سوء تغذیه و تهیه غذای گرم برای کودکان بی بضاعت مناطق مرزی نیز از جمله فعالیت ها در دولت بود. همچنین در طرح تحول ۱۱ میلیون نفر از بیمه سلامت برخوردار شدند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه اشتغال آمار دولت صحیح است و فهم مردم از اینکه این میزان اشتغال را احساس نمی کنند نیز صحیح است. افراد در دهه ۶۰ باید در دهه ۸۰ سرکار می رفتند که این امر به طور کامل اتفاق نیفتاد؛ از این رو ۹ میلیون نفر از جمعیت بیکار در دهه ۶۰ به دهه ۹۰ سرریز شد و این یکی از عوامل افزایش بیکاری است.

وی بیان کرد: در همه دنیا بیکاری داریم اما در اینجا گاهی افراد تا ۱۵ سال کار پیدا نمی کنند. از طرفی با صرف میلیون ها تومان در صنعت و پتروشیمی و فولاد کمترین میزان شغل ایجاد می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ایده هایی را برای اشتغال پیاده کردیم اما شغل ها کیفیت لازم را برای ثبات ندارند.

تخصیص ۱۲هزار میلیارد برای اشتغال روستایی

وی افزود: در جهت حل مشکلات اشتغال ۱۲ هزار میلیارد ریال برای اشتغال روستایی تخصیص دادیم که ۲۰۰۰ میلیارد ریال آن در سال گذشته صرف شد و در سال ۹۷ بقیه نیز هزینه می شود.

ربیعی یادآور شد: از جمله دغدغه های جدی در فعالیت های روستایی نا امنی آب است که باید در این حوزه مشکلات را کم کنیم.

وی بیان کرد: در چند سال گذشته نزاع میان کارگر و کارفرما را کم کردیم و از تورم کاسته و مزد ها را افزایش دادیم؛ هر چند مشکلات اقتصادی موجب شده قدرت خرید مردم کم شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: مطالعات نشان می دهد در آسیب های اجتماعی ناامیدی موجب اعتیاد و طلاق می شود. ما در جهت مقابله با آسیب ها در ۱۲۶ شهر اورژانس اجتماعی راه اندازی کرده و طلاق را کاهش دادیم.

وی بیان کرد: متاسفانه مردم فردگرا شده اند و آسیب ها افزایش یافته و روح خیر خواهانه کم شده و در کل اجماعی برای حل مسائل بزرگ انجام نمی شود.

ساخت ۳۶۰ ورزشگاه مختص کارگران در کشور

‌ربیعی همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر خود به استان قم عنوان کرد: سفر به قم از دو جنبه دیداری و افتتاح پروژه ها در آغاز هفته کارگر صورت گرفت. در این سفر با برخی از مراجع عالی قدر دیدار داشتیم و ضمن ارائه گزارش هایی در جریان منویات و رهنمون های ایشان قرار گرفتیم. همچنین در فعالیت های کاری یک مجموعه ورزشی فرهنگی و یک استخر را برای خانواده کارگران افتتاح کردیم.

وی افزود: در جهت نشاط روحی، ساخت ۳۶۰ ورزشگاه مختص کارگران در کشور در دست اجرا قرار گرفت که از این میان ۲۴۰ مجموعه ورزشی برای جامعه کارگری تکمیل شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: بهبود شاخص ها در اشتغال استان قم خوب بوده و در کاروزی نیز وضعیت استان خوب بوده و در جذب منابع روستایی موفقیت های خوبی داشته ایم؛ ضمن اینکه سقف اشتغال فراگیر استان قم نیز تکمیل شده است.

وی ادامه داد: در اشتغال توسط اتباع خارجی یک سری از استان ها می توانند مجوز بگیرند اما در استان ها اشتغال اتباع به خوبی مراعات نمی شود و از حضور اتباع در هر شغلی استفاده می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اتباع تنها در مشاغل سخت باید به کار گرفته شوند اما گاهی بدان توجه نمی شود که بخشی به فرهنگ کار ایرانی ها برمی گردد چرا که آن ها آمادگی برای انجام هر شغلی ندارند و باید فرهنگ سازی شود.

۲میلیون و ۳۰۰ هزار شغل توسط اتباع بیگانه اشغال شده است

وی خاطرنشان کرد: از طرفی نیروی ارزان قیمت بدون بیمه موجب می شود کارفرمایان زیاده روی کنند. در حال حاضر بالای دو میلیون و ۳۰۰ هزار شغل در کل کشور توسط اتباع بیگانه اشغال شده است که اگر ساماندهی شود بیکاری کم می شود.

ربیعی یادآور شد: در شورای اشتغال رسیدگی به اشتغال اتباع در دستور کار قرار گرفته است و بازرسان مکلف به رسیدگی هستند. امسال بسیاری از مشکلات را با شعار امنیت شغلی پیگیری می کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار