افزایش حقوق بازنشستگان در سال 96

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی از افزایش ۱۴/۵ درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر تحت پوشش این سازمان در سال‌جاری خبر داد.

به گزارش جام نیوز معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی از افزایش ۱۴/۵ درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر تحت پوشش این سازمان در سال‌جاری خبر داد.

محمد حسن زدا  گفت: پس از اینکه شورای عالی کار در آخرین جلسه میزان حداقل دستمزد کارگران را تعیین کرد سازمان تأمین اجتماعی هم طبق قانون با تبعیت از این مصوبه شورای عالی کار،حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان را در سال جدید ۹۳۰هزار تومان تعیین کرد.

وی افزود افزایش ١٤/۵ درصدی حقوق فقط شامل بازنشستگان حداقل بگیر است که تعداد آنان بیش از یک میلیون و چهارصد هزارنفر است. زدا در ادامه در پاسخ به این سؤال که حقوق سایر بازنشستگان و مستمری بگیران چند درصد افزایش خواهد یافت گفت: مصوبات شورای عالی کار در خصوص مستمری بگیران حداقل بگیر است و در خصوص سایر سطوح مزدی ساز و کار دیگری اتخاذ خواهد شد که بزودی در قالب طرحی به هیأت دولت ارائه می‌شود.

 

وی ادامه داد: برای این گروه از بازنشستگان که حقوق‌شان بالاتر از حداقل حقوق است به طور قطع میزان افزایش حقوق‌شان بالاتر از نرخ تورم خواهد بود.

زدا با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از بازنشستگان و مستمری بگیران حداقل حقوق را دریافت می‌کنند درباره مبنای افزایش حقوق این افراد گفت براساس ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی مستمری پرداختی نباید از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار کمتر باشد بنابراین حداقل حقوق این افراد امسال ۱۴/۵ درصد افزایش می‌یابد به عبارتی حقوق این دسته از بازنشستگان امسال از ۸۱۲هزار تومان به ۹۳۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت .زدا در پاسخ به این سؤال که افزایش حقوق بازنشستگان از چه زمانی اجرا می‌شود اظهار داشت با توجه به اینکه افزایش حقوق بازنشستگان باید در هیأت وزیران به تصویب برسد به‌احتمال فراوان افزایش حقوق آنان به اردیبهشت ماه موکول می‌شود. وی با اشاره به اینکه تعداد مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی حدود سه میلیون نفر است اظهار داشت. این سازمان ماهانه بیش از ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق به بازنشستگان می‌پردازد.معاون فنی و درآمد در پاسخ به این سؤال که در چهار سال گذشته حقوق بازنشستگان چند درصد افزایش داشته است توضیح داد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده افزایش حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر بالاتر از نرخ تورم و سایر صندوق‌های بیمه‌ای است .به‌طوری که در چهار سال گذشته مجموعاً حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ۸۱ درصد افزایش، داشته است که این میزان افزایش حقوق در دولت یازدهم رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد .معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: روند رشد حقوق بازنشستگان در طی چند سال اخیر بیشتر براساس بهبود معیشت و جبران قدرت خرید آنان بوده و افزایش‌ها بیانگر آن است که تلاش شده تا بخشی از مشکلات اقتصادی این افراد با تقویت حقوق‌شان کاهش پیدا کند. در واقع در سال 92، 25 درصد در سال 93، 25 درصد در سال 94، 17 درصد و در سال ۹۵، ۱۴ درصد به حقوق مستمری بگیران اضافه شده است.

زدا در پایان در پاسخ به این سؤال که علاوه بر افزایش ۱۴/۵ درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر چه تسهیلاتی دیگری برای آنان در نظر گرفته خواهد شد، افزود: به غیر اینکه حقوق این افراد امسال به ۹۳۰هزار تومان می‌رسد مزایایی چون حق مسکن، خواربار، حق عائله‌مندی نیز به حقوق آنان اضافه خواهدشد .در واقع حداقل بگیران بازنشسته فقط حداقل حقوق را دریافت نمی‌کنند بلکه مزایا و امکانات رفاهی هم به آنها ارائه می‌شود. به گفته زدا حقوق فروردین ماه بازنشستگان و مستمری بگیران براساس حقوق سال قبل خواهد بود که از بیستم تا بیست و هفتم مطابق حروف الفبا به حساب آنان واریز می‌شود.

 

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار