انواع دوره های کارشناسی ارشد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

1. دوره روزانه

بهترین حالت قبولی در کارشناسی ارشد این دوره می‌باشد که از شما هیچ شهریه‌ای برای تحصیل دریافت نمی‌شود و عملاً تحصیل شما رایگان خواهد بود. قابل توجه است که دانشجویان این دوره موظف به خدمت در کشور به ازای شهریه به مدت مشخصی که در مدرک موقت ذکر می‌شود خواهند بود و اخذ دانشنامه در گروی گذراندن خدمت و یا پرداخت هزینه تحصیل است. قابل توجه است که عموماً در داخل کشور مدرک موقت قابل قبول است و به اصل دانشنامه نیازی نیست.

2. دوره نوبت دوم یا شبانه

در مدرک شما قید نمی‌شود که در دوره شبانه یا نوبت دوم پذیرفته شده‌اید و عیناً مدرک دوره روزانه به شما تعلق می‌گیرد با این تفاوت که شما باید شهریه تحصیل در دانشگاه‌های سراسری را پرداخت کنید. از آن جایی که شما هزینه تحصیل را پرداخته‌اید، تعهدی برای خدمت در کشور به ازای ترم‌های تحصیلی خود نخواهید داشت.

۳. نیمه‌حضوری

در این گونه دوره‌ها کلاس‌های چندانی تشکیل نمی‌شود و به صلاحدید دانشگاه دروس به صورت خودخوان و یا به صورت کلاس‌های رفع اشکال و غیره تشکیل می‌شود و در مدرک عنوان نیمه‌حضوری قید می‌شود.

4. مجازی دولتی

این دوره به صورت آنلاین در مقطع کارشناسی ارشد برگزار می‌شود و نیازی به حضور فیزیکی شما در کلاس درس نیست و عملاً کلاس‌ها را به صورت آنلاین بوده و در منزل در کلاس شرکت خواهید کرد. در مدرک شما عنوان دوره مجازی قید خواهد شد. امتحانات شما نیاز به حضور فیزیکی شما در محلی که دانشگاه تعیین خواهد کرد، دارد.

۵. پردیس خودگردان

برخی از دانشگاه‌های سراسری خیلی خوب و بعضاً متوسط، در دوره‌هایی با عنوان پردیس خودگردان اقدام به پذیرش دانشجو می‌نمایند. گفتنی است که پیش‌تر عنوان این دوره «بین‌الملل» بود. شما ملزم به حضور در کلاس‌ها هستید و تفاوت آن با دوره‌های شبانه ذکر عنوان پردیس در مدرک نهایی و شهریه بسیار بالاتر است.

۶. غیرانتفاعی

نحوه تشکیل کلاس‌های این گونه دوره‌ها مشابه دوره‌های روزانه است. این کلاس‌ها توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی برگزار می‌شوند و جزء دوره‌های شهریه‌پرداز محسوب می‌شوند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار