آغاز ثبت نام متقاضیان مشاغل خانگی به مدت ۱ ماه/ پیش بینی ایجاد بیش از ۵۴ هزار شغل

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز ثبت‌نام متقاضیان مشاغل خانگی در “طرح ملی توسعه مشاغل خانگی” در ۳۱استان کشور با ظرفیت ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر همزمان با هفته دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،با توجه به اینکه توجه به مشاغل خانگی در زمان کرونا بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است, زمینه ثبت نام از متقاضیان کسب و کارهای خانگی همزمان با هفته دولت آغاز شده است.

به گفته ی منصوری ثبت نام از پنج‌شنبه 6 شهریور آغاز می‌شود و به مدت یک‌ماه ادامه خواهد داشت.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیر خانه توسعه و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال 1396 طراحی و به تصویب رسید. به منظور اجرای و پیاده سازی این طرح، جهاد‌دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای، واسطه ای و تسهیلگر مکلف به شناسایی، توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه های افقی و عمودی گردید. ضمنا جهاد دانشگاهی با استفاده از شبکه کارشناسان، مشاوران و تسهیلگران خود در سراسر کشور در نظر دارد با بهره مندی از ظرفیت های تمامی سازمان های دولتی و غیر دولتی بویژه بخش خصوصی، حلقه‌های مفقوده و خلا طرح‌های مشابه قبلی را شناسایی و نقش و جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور را توسعه دهد.

مطالعات و بررسی‌ها بیان‌گر آنست که اجرای مشاغل خانگی بر اساس الگوهای گذشته با مشکلات و موانع زیادی نظیر: کم توجهی به توسعه فعالیتهای شبکه‌ای، راهنمایی، مشاوره و ارزیابی متقاضیان، تنوع شیوه های آموزشی، اتصال به بازار، توسعه رشته‌های نوین، توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی، هدفمندی حمایتها، در فرآیند فعلی مشاغل خانگی مواجه است. به همین دلایل در الگوی جدید نواقص و حلقه‌های مفقوده شناسایی مورد بازنگری قرار گرفت. از سوی دیگر، مطالعات موجود نشان می‌دهد که مشاغل خانگی در کمک به افزایش توان اقتصادی خانوارها بویژه اقشار کم درآمد موثر می‌باشد.

عیسی منصوری,معاون اشتغال وزارت کار درباره ثبت نام متقاضیان کسب و کارهای خانگی همزمان با هفته دولت گفت: پس از پیاده‌سازی قابل قبول الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در 9استان با ظرفیت 20هزار نفر به صورت پایلوت طی سال‌ها 96تا 98، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصمیم گرفت این طرح را در 31استان کشور با توجه به ضرورت توجه بیش از پیش به مشاغل خانگی در دوران کرونا و به منظور کمک و رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور تعمیم دهد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز ثبت‌نام متقاضیان مشاغل خانگی در “طرح ملی توسعه مشاغل خانگی” در 31 استان کشور با ظرفیت 54 هزار و 300 نفر همزمان با هفته دولت خبر داد.

وی افزود: بر این اساس به جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای که پیاده‌سازی طرح پایلوت در 9 استان کشور را طی سال‌های 96 تا 98 بر عهده داشت، از سوی وزارت، وظیفه مطالعات فاز اول طرح شامل نیازسنجی، مزیت‌سنجی و ظرفیت‌سنجی مشاغل خانگی مبتنی بر الگوی توسعه مشاغل خانگی محول شد.

منصوری گفت: این نهاد با بهره‌گیری از توان پژوهشی خود و با همکاری ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط استانی و ملی، فاز مطالعاتی طرح را به اتمام رسانده و آمادگی خود را جهت شروع فاز دوم و سوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که شامل ثبت‌نام از متقاضیان، غربال‌گری، راستی‌آزمایی، ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌های عمومی و تخصصی و اتصال به بازار است را، به وزارت اعلام کرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از بررسی گزارش فاز اول، مجوز شروع فازهای دوم و سوم طرح بر اساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوط را همزمان با هفته دولت صادر نمود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد زمان آغاز ثبت‌نام و نحوه ثبت‌نام متقاضیان اعلام کرد: ثبت‌نام از روز پنج‌شنبه 6 شهریور آغاز ومی شود و به مدت یک‌ماه ادامه خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص نحوه ثبت‌نام متقاضیان اظهار داشت: کلیه متقاضیان لازم است به سامانه inhb.ir که به همین منظور طراحی شده است، مراجعه و نسبت به تکمیل فرم‌ها و اطلاعات مربوط اقدام کنند. بدیهی است پس از ثبت‌نام متقاضیان، واحدهای مجری جهاد دانشگاهی در کلیه استان‌ها نسبت به پایش و راستی‌آزمایی اطلاعات متقاضیان بر اساس دستورالعمل‌های مربوط اقدام خواهند کرد.

منصوری همچنین در خصوص ظرفیت تخصیص‌یافته به هر استان اعلام کرد: به منظور تعیین ظرفیت هر استان، جلسات متعددی مبتنی بر گزارش‌های وضعیت اشتغال هر استان، طرح‌های ملی اشتغال‌زای در دست اجرا در استان‌ها، برگزار و در نهایت با توجه به شاخص‌های متعدد برای هر استان، ظرفیت مربوطه مصوب و به جهاد دانشگاهی به عنوان مجری ابلاغ شد.

وی در مورد نحوه نظارت و پایش فازهای مختلف طرح بیان کرد: به منظور نظارت دقیق بر اجرا و پیاده‌سازی طرح در فازهای مختلف، تمامی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها به‌عنوان ناظر تعیین شده و هر مرحله از کار قطعا لازم است به تایید این ادارات کل برسد.

منصوری در خصوص ویژگی‌های این طرح گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مبتنی بر آسیب‌شناسی طرح‌های پیشین، مطالعات کشورهای موفق و پیشرو دنیا در این حوزه است که توسط دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی تهیه و پس از طرح در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، به تصویب رسید.

وی در ادامه به تعداد دیگری از ویژگی‌های این طرح اشاره کرد و افزود: توجه به بازار یا همان تولید مبتنی بر بازار، توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام، توجه بیش از پیش به پیشرانان ملی، منطقه‌ای، استانی و محلی، شبکه‌سازی‌های افقی و عمودی استانی و ملی، توجه به تجارت الکترونیک و فروش الکترونیکی محصولات، بازنگری در رشته‌های قبلی مشاغل خانگی، توجه به رشته‌های نوین نظیر برنامه‌نویسی، تولید محتوا، مترجمی، ویراستاری، مشاوره، تولید انیمیشن و همچنین توجه به نقش و جایگاه نهادهای توسعه‌ای نظیر جهاد دانشگاهی در پیاده‌سازی برنامه‌ها و سیاست‌های قانونگذار، شاید از مهم‌ترین ویژگی‌های شاخص در اجرای این طرح باشد.

منصوری  ادامه داد: با پیاده‌سازی موفق این طرح در گستره ملی که نیازمند همراهی، همکاری و هم‌اندیشی بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی است، شاهد نهادینه شدن سهم مشاغل خانگی در اقتصاد کشور به‌ویژه در سال “جهش تولید” باشیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار