جزئیات دوره‌های مشترک دانشگاه‌های ایرانی با خارج برای دوره ارشد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دانشگاه‌های داخل کشور در رشته‌های مختلف علوم انسانی و علوم مهندسی دوره مشترک با دانشگاه‌های خارجی برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دوره‌های مشترک در رشته‌های علوم انسانی و مهندسی دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی و صنعتی خواجه نصیر طوسی برگزار می‌شود.

در دانشگاه گیلان برای رشته‌های مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی و مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی تا سه نفر و برای رشته نانو فناوری گرایش نانو مواد تا یک نفر از دانشجویان واجد شرایط (از مجموع روزانه و نوبت دوم) با نظر دانشکده، به دوره مشترک با دانشگاه انسام فرانسه اعزام می‌شوند.

در دانشگاه تهران دوره مشترک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی بر اساس توافق انجام شده بین دانشگاه تهران و دانشگاه ایندیانا-پردو واقع در شهر ایندیاناپولیس کشور آمریکا با شرایط خاص برگزار خواهد شد.

پذیرش دانشجو در این دوره به صورت معرفی سه برابر ظرفیت هر رشته از سوی سازمان سنجش از میان متقاضیان دارای معدل کل ۱۴ یا بالاتر در مقطع کارشناسی، و انجام مصاحبه حضوری توسط دانشگاه تهران خواهد بود. در صورت رعایت تمامی ضوابط اعلام شده از سوی دو دانشگاه، دانش‌آموختگان این دوره دو مدرک جداگانه از دو دانشگاه دریافت خواهند کرد.

دوره شامل پنج نیمسال تحصیلی است که دو نیمسال اول در دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و سه نیمسال بعد در دانشگاه ایندیانا-پردو در کشور آمریکا برگزار خواهد شد.

هزینه دوره در مدتی که دانشجویان در داخل کشور مشغول به تحصیل هستند به صورت ریالی و معادل شهریه دانشجویان پردیس‌های خودگردان دانشگاه تهران در رشته و مقطع مشابه و با همان سازوکار (ترکیب شهریه‌های ثابت و متغیر) محاسبه و دریافت خواهد شد.

هزینه دوره در مدت تحصیل در دانشگاه ایندیانا-پردو توسط آن دانشگاه به صورت دلاری و بر اساس ضوابط اعلام شده در سایت آن دانشگاه دریافت خواهد شد. هزینه‌های مسافرت و اقامت در کشور آمریکا بطور کامل به عهده دانشجویان خواهد بود و دانشگاه ایندیانا-پردو تعهدی در خصوص تامین محل اقامت دانشجویان به عهده نخواهد داشت.

در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی پذیرش دانشجو دوره مشترک به صورت شرایط خاص و از طریق مصاحبه خواهد بود. پذیرش اولیه چند برابر ظرفیت انجام می‌شود. مدت دوره‌ها ۴ نیمسال تحصیلی خواهد بود که بخشی از آن در دانشکده‌های دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و بخشی دیگر در دانشگاه خارجی همکار برگزار می‌شود.

هزینه تحصیل در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به صورت ریالی و هزینه تحصیل در دانشگاه خارجی بر حسب ارز تعیین شده و مطابق قوانین و مقررات دریافت خواهد شد. دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تعهدی از نظر اعطای وام شهریه تحصیلی و تامین خوابگاه در طول تحصیل در ایران ندارد و لیکن دانشگاه خارجی در تهیه خوابگاه همکاری خواهد کرد.

شرایط پذیرش در رشته مهندسی مواد در کلیه گرایش‌ها: دانشجویان برتر از این امکان برخوردار خواهند بود که بخشی از دوره را در کشور فرانسه بگذرانند.

در دانشگاه علامه طباطبایی نیز پذیرش دانشجوی دوره مشترک مطالعات منطقه‌ای و زبانشناسی همگانی در مقطع کارشناسی ارشد با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه دولتی زبانشناسی مسکو کشور روسیه صورت می‌گیرد.

پذیرش دانشجویان رشته‌های دوره مشترک به صورت شرایط خاص (معرفی پنج برابر ظرفیت هر رشته از سوی سازمان سنجش آموزش کشور از میان متقاضیان و انجام مصاحبه حضوری توسط دانشگاه) خواهد بود.

دانشجویان پذیرفته شده، ترم‌های اول و چهارم را در دانشگاه کشور خودشان و ترم دوم و سوم یک ترم در دانشگاه علامه طباطبایی و یک ترم در دانشگاه دولتی زبانشناسی مسکو تحصیل می‌کنند.

در پایان دوره، یک مدرک فارغ‌التحصیلی به زبان فارسی از سوی دانشگاه علامه طباطبایی و نیز یک مدرک مشترک به زبان انگلیسی به امضاء روسای هر دو دانشگاه به فارغ التحصیلان اعطا خواهد شد. زبان اجرای دوره انگلیسی است.

پرداخت هزینه یکبار بلیط رفت و برگشت به دانشجویان ایرانی در کل دوره برعهده دانشگاه است، کلیه هزینه‌های مربوط به حضور در کشور روسیه به غیر از اقامت و دو وعده غذای روزانه بر عهده دانشجو است. اقامت دانشجویان ایرانی مهمان برای یک ترم از طرف دانشگاه ملی زبانشناسی مسکو به صورت رایگان تأمین خواهد شد.

شرایط داوطلبان رشته مطالعات منطقه‌ای حوزه تخصصی اوراسیا: دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌های علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، مطالعات منطقه‌ای، جامعه شناسی، علوم اجتماعی، اقتصاد، تاریخ، روزنامه نگاری، ارتباطات، زبان انگلیسی، زبان روسی و رشته زبان شناسی از تمامی رشته‌های تحصیلی با رعایت شرایط مدرک زبان انگلیسی مورد نیاز است.

در دانشگاه غیرانتفاعی خاتم نیز دوره مشترک در رشته مواد، انرژی و تکنولوژی کوانتوم با همکاری دانشگاه پیر و ماری کوری فرانسه به صورت مشترک و دو مدرکی برگزار می‌شود. قبول شدگان در آزمون کارشناسی ارشد، برای ورود به این دوره باید در آزمون مصاحبه اختصاصی دانشگاه خاتم شرکت کنند.

به دانشجویان پذیرفته شده، کمک هزینه تحصیلی متناسب با عملکردشان تعلق می‌گیرد. برگزیدگان در مصاحبه علمی که برای ادامه تحصیل به فرانسه اعزام می‌شوند مشمول حمایت مالی دانشگاه خواهند شد.

جدول پذیرش دوره‌های مشترک دانشگاه‌های کشور

ردیف دانشگاه رشته ظرفیت دانشگاه خارجی
۱ دانشگاه علامه طباطبایی مطالعات منطقه‌ای ۵ نفر دانشگاه دولتی زبان شناسی مسکو MSLU کشور روسیه
۲ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی مهندسی نقشه برداری گرایش سنجش از دور ۱۵ نفر دانشکده ITC دانشگاه Twente هلند
۳ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نقشه برداری گرایش سیستم‌های اطلاعات مکانی ۱۵ نفر دانشکده ITC دانشگاه Twente هلند
۴ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی مهندسی هوا فضا گرایش مهندسی فضایی ۱۵ نفر دانشگاه دوستی ملل روسیه RUDN
۵ دانشگاه تهران مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی ۱۰ نفر دانشگاه ایندیانا – پردو ایالات متحده آمریکا

در دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس که در استان مازندران واقع شده است، تعدادی از پذیرفته شدگان واجد شرایط برخی از رشته‌های کارشناسی ارشد شامل بیوفیزیک، بیوانفورماتیک، بیوشیمی، فیزیولوژی گیاهی، نانوبیوتکنولوژی، ژنتیک، مهندسی شیمی- بیوتکنولوژی، بیوتکنولوژی کشاورزی، تکثیر و پرورش آبزیان، زیست شناسی دریا و زیست فناوری دریا) را پس از گذراندن موفق دروس سال اول تحصیلی انتخاب و به پروژه‌های مشترک زیست کارآفرینی معرفی می‌شوند.

این دانشجویان می‌توانند ضمن گذراندن پایان نامه خود با شرایط مربوطه علاوه بر مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه، گواهی معتبر زیست کارآفرینی نیز دریافت کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار