توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان خوزستان/کمبود معلم تا سال ۱۴۰۲ به حداقل می‌رسد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خوزستان با بیان اینکه بیشترین تعداد جذب دانشجومعلم در کشور متعلق به خوزستان است، گفت: در سال‌های اخیر با شیب افزایشی در جهت تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش در حال حرکت هستیم و تا سال ۱۴۰۲ کمبود معلم در استان را به حداقل می‌رسانیم.

حسن جرفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان خوزستان طی چند سال اخیر، رشد و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای از نظر کمی و کیفی داشته و دانشگاه ما جزو پنج دانشگاه اول کشور است. فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت دانشگاه فرهنگیان، مسئولیت ما را در سال‌های اخیر دو چندان کرده است. ایشان همواره تاکید داشتند که دانشگاه فرهنگیان از لحاظ کمی و کیفی توسعه داشته باشد. ایشان همچنین فرمودند که دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام آموزشی ما است و در جلسه اخیر با مدیران آموزش و پرورش تاکید کردند که تامین نیروی معلم باید از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد. تاکیدات مقام معظم رهبری نشان‌دهنده اهمیت این دانشگاه‌های تربیت محور است. هدف اصلی دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم متدین است. در این راستا نیز توسعه کمی و کیفی دانشگاه را در استان خوزستان آغاز کردیم.

توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان خوزستان

وی افزود: اخیرا شش مرکز مهارت آموز جدید در شهرستان‌های مسجدسلیمان، ایذه، شادگان، سوسنگرد، شوش و آبادان راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین ساختمان‌های جانبی را به پردیس‌های دخترانه و پسرانه اضافه کردیم و خوشبختانه در جذب اساتید و نیروهای اداری، جزو استان‌های پیشتاز در این زمینه بوده‌ایم.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خوزستان با اشاره به نحوه گذراندن ترم گذشته با توجه به شیوع کرونا گفت: با توجه به شیوع کرونا، سیستم آموزشی و شرایط تدریس به گونه‌ای پیش رفت که نتوانستیم از نظر آموزشی مانند آموزش حضوری کلاس‌ها را برگزار کنیم. اما توانستیم دوره‌های متعددی را برای اساتید و دانشجومعلمان برگزار کنیم و توانستیم از طریق فضای مجازی ارتباط اساتید را با دانشجومعلمان در جهت تدریس حفظ کنیم.

جرفی با بیان اینکه هیچ کدام از دانشگاه‌ها برای ارائه نیم سال در شرایط کرونا آماده نبودند، ادامه داد: در ابتدا در نظام آموزشی کشور ما ساختار لازم برای آموزش مجازی وجود نداشت، اما خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های مناسب توانستیم ساختار لازم را فراهم کنیم. در تیرماه ۱۰ تا ۱۵ وبینار برای اساتید به منظور تولید محتوا و برقراری ارتباط با دانشجومعلمان برگزار شد و اساتید در این زمینه آموزش دیدند.

وی با اشاره به آغاز نیم‌سال اول تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰، بیان کرد: برای نیمسال اول از طریق سامانه LMS آموزش را به صورت مجازی آغاز کردیم و از نظر زیرساختی هیچ مشکلی نداریم.

آغاز مصاحبه داوطلبان دانشگاه فرهنگیان

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خوزستان با بیان اینکه امسال توانستیم هزار و ۵۰۰ دانشجو معلم را جذب کنیم، تصریح کرد: سال تحصیلی برای دانشجویان جدید از نیم‌سال دوم آغاز خواهد شد. از ۱۹ مهر مصاحبه پذیرش دانشجو معلم دو برابر ظرفیت آغاز شده و مصاحبه حدود ۳ هزار داوطلب آغاز می‌شود که از این تعداد هزار و ۵۰۰ دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان خوزستان پذیرفته می‌شوند.

کمبود معلم در خوزستان تا سال ۱۴۰۲ به حداقل می‌رسد

جرفی با بیان اینکه بیشترین تعداد جذب دانشجومعلم در کشور متعلق به خوزستان است، گفت: سال گذشته هزار و ۸۵۰ دانشجومعلم جذب شدند که جذب این تعداد دانشجو دو دلیل دارد؛ دلیل اول فرمایشات رهبری و دیگری رفع کمبود ۱۸ هزار معلم در استان خوزستان است. در سال‌های اخیر در آموزش و پرورش استان با کمبود نیرو مواجه بودیم که عمدتا این کمبود نیرو از طریق حق‌التدریسی، نیروهای نهضتی و سرباز معلم رفع می‌شد. این نیروهای انسانی از نظر کیفی دوره‌های لازم را نمی‌گذرانند و وارد کلاس‌های درس می‌شوند. به این منظور در سال‌های اخیر با شیب افزایشی در جهت تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش در حال حرکت هستیم و تا سال ۱۴۰۲ کمبود معلم در استان را به حداقل می‌رسانیم.

جذب ۵ هزار دانشجومعلم و مهارت‌آموز

وی با بیان اینکه در ۳۱ خرداد امسال، جذب ۵ هزار دانشجومعلم پیوسته و مهارت‌آموز برای استان تصویب شد، افزود: اکنون حدود ۲ هزار و ۷۰۰ مهارت آموز را جذب کردیم؛ آزمون مهارت‌آموزان اوایل آبان ماه برگزار می‌شود و پس از گذراندن یک دوره یک ساله وارد حوزه تعلیم و تربیت می‌شوند. همچنین هزار و ۵۰۰ دانشجو پیوسته جذب کردیم و امسال جمعا حدود ۴ هزار و ۵۰۰ دانشجو معلم جذب کردیم.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خوزستان اظهار کرد: جذب ۵ هزار دانشجویی که برای استان تصویب شد به صورت پیوسته نیستند بلکه حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر مهارت‌آموز هستند که در ۶ مرکز مهارت‌آموزی راه‌اندازی شده، آموزش می‌بینند. یعنی فشاری به مراکز فرهنگیان وارد نمی‌شود. برای هزار و ۵۰۰ دانشجو معلمی که امسال جذب شدند نیز دو فضا تهیه کردیم. از طرفی نیز حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ دانشجوی فارغ‌التحصیل داریم و دانشجویان جدید می‌توانند جایگزین این افراد در دانشگاه شوند. در نهایت در تامین فضای دانشجو معلمان جدید مشکلی وجود ندارد.

آماده استقبال از دانشجویان جدید هستیم

جرفی در پایان با بیان اینکه اکنون آمادگی لازم برای جذب دانشجو معلم به صورت حضوری داریم و خوابگاه‌ها آماده هستند، گفت: بستر لازم برای تشکیل کلاس‌های حضوری وجود دارد. برای آغاز سال تحصیلی دانشجویان جدید نیز مطابق با دستورالعمل‌های ستاد ملی و استانی کرونا عمل خواهد شد. با توجه به شرایط کشور به نظر می‌رسد به احتمال زیاد نیم‌سال دوم نیز مجازی باشد. اما اگر ستاد ملی کرونا اعلام کند وضعیت مناسب است، آمادگی لازم برای استقبال از دانشجومعلمان جدید را داریم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار