60 درصد شاغلان اشتغال کامل دارند/ وضعیت بیکاری استان‌ها +‌جدول

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

براساس آمارها از 23.5 میلیون شاغل در کشور حدود 60 درصد آنها 44 ساعت در هفته کار می‌کنند و اشتغال کامل دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رکود اقتصادی و شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارهای به خصوص خدماتی را با تعطیلی مواجه کرده و باعث شده نرخ مشارکت اقتصادی که مولفه اصلی سنجش میزان اشتغال، بیکاری و افراد جویای کار است، کاهش یابد.

مشارکت اقتصادی از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار بدست می‌آید بنابراین هرچه صورت به مخرج کسر کوچکتر باشد نرخ مشارکت پایین‌تر خواهد بود. به همین دلیل نرخ مشارکت در بسیاری از استان‌های کاهش یافته و به تبع آن، آمار بیکاری نیز پایین آمده است.

نرخ بیکاری کل کشور در فصل تابستان سال ۹۹ بالغ بر ۹.۵ درصد گزارش شد به عبارت دیگر دو میلیون و ۴۷۷ هزار نفر از افرادی که جویای کار هستند.

همچنین از ۲۳ میلیون و ۵۴۲ هزار نفر حدود ۶۰ درصد اشتغال ۴۴ ساعت در هفته دارند. ۳۴ درصد از آنها کمتر از این میزان فعالیت برای انجام کار داشتند. ۵.۳ درصد نیز غایب موقت بودند.

طبق این گزارش مرکز آمار، استان چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری ۱۶.۳ درصد، خوزستان ۱۵.۳ درصد کرمانشاه ۱۵.۲ درصد، لرستان ۱۴.۷ درصد، هرمزگان ۱۳.۳ درصد بالاترین نرخ بیکاری را در میان ۳۱ استان کشور دارا هستند.

کمترین میزان نرخ بیکاری مربوط به استان های خراسان رضوی با ۵.۷ درصد، خراسان جنوبی ۵.۸ درصد، ایلام ۶.۲ درصد، تهران ۶.۴ درصد و همدان ۶.۸ درصد است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار