دانشگاه ها مختار به تعیین حدنصاب نمره پذیرش دکتری ۱۴۰۰ شدند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دانشگاه‌ها مختار شدند از سال ۱۴۰۰ در پذیرش دانشجوی دوره نیمه متمرکز (ph.D)  برای نمره مرحله دوم آزمون حد نصاب نمره برای هر کد رشته محل را تعیین و در پذیرش نهایی عمل کنند.

به گزارش ایسنا؛  در جلسه ١٣٧ شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور نحوه پذیرش در مقطع دکتری مورد بررسی قرار گرفت پس از بحث و بررسی اعضا پیرامون این موضوع ماده واحده “دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در پذیرش دوره نیمه متمرکز (ph.D)  اختیار دارند از سال ۱۴۰۰ به بعد برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات، سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری، مصاحبه و سنجش علمی طرح واره (در رشته محل‌های پژوهش محور) است، حد نصاب نمره برای هر کد رشته محل تعیین و در پذیرش نهایی عمل کنند.” در این جلسه به تصویب رسید.

بر اساس تبصره این ماده واحده سازمان سنجش با همکاری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، موظف است لایحه سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را ظرف مدت ۳ ماه برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی شورای انقلاب فرهنگی؛ دکتر محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: دانشگاه شریف از سال ۱۳۹۶ مسئولیت کارگروه روابط با چین را بر عهده دارد و مشکل اصلی در این مسیر، عدم شناخت دانشگاهیان کشور از دانشگاه‌های چین است.
وی بر لزوم ایجاد راه ارتباطی بین دانشگاه‌ها و پژوهشگران ایران چین تأکید کرد و افزود: در حال حاضر وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه آموزش و پژوهش و فناوری با کشور چین ارتباط دارند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: ارتباطات دانشگاهی با دانشگاه‌های اروپا و آمریکای شمالی به صورت مستقل امکان‌پذیر است اما این در حالی است که برای برقراری ارتباط با دانشگاه‌های چین با توجه به ساختار موجود در این کشور سختی‌هایی وجود دارد.

دکتر فتوحی تأکید کرد: همکاری‌های ایران و چین در حوزه آموزش عالی محدود به بورسیه تحصیلی نشود و این همکاری در مقاطع تحصیلات تکمیلی و پروژه های مشترک دانشگاهی تعریف شود.

همچنین دکتر علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در شرایط فعلی باید از تمام فرصت‌ها استفاده کرد لذا فرصت چین فرصت خوبی است و حتی در چانه‌زنی‌های ما با دیگر کشورها نیز مؤثر خواهد بود.

وی ادامه داد: در حوزه علوم پزشکی، چین‌شناسی نداریم که ضرورت دارد یک مرکز در کشور در امور چین‌شناسی مأموریت پیدا کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تأکید کرد: فرصت مطالعاتی به صورت دو طرفه در همکاری علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران و چین بسیار اهمیت دارد.

در ادامه دکتر محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه تهران طولانی‌ترین و گسترده‌ترین روابط را با چین دارد، گفت: دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه در کشور آموزش زبان چینی را آغاز کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه معتبرترین آموزش زبان چینی در دانشگاه تهران تدریس می‌شود، این دانشگاه دارای مجوز صدور سرتیفیکیت زبان چینی(کنفوسیوس) نیز است.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه همکاری علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران و چین باید در قالب دوره‌های مشترک و همچنین فرصت‌های مطالعاتی باشد، تأکید کرد: تعاملات علمی و فناوری با کشور چین باید در سطح نهادهای علمی باشد نه افراد و ضرورت دارد از فرصت پیش آمده با تدبیر استفاده شود.

در ادامه دکتر احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر گفت: روش تعامل و کار با چین شیوه کار مشخصی دارد و باید اقتضائات کشور چین در نظر گرفته شود.
وی افزود: برای توسعه همکاری‌های ایران و چین در حوزه آموزش عالی باید با مراکز آموزشی معتبر چین نه مراکز آموزشی درجه دو این کشور ارتباط برقرار شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار