ثبت اطلاعات تمام شاغلین ۱۵ سال به بالا در سامانه ملی اشتغال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مطابق اطلاعیه دفتر هدایت نیروی کار در خصوص راه اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب وکار, اطلاعات تمام شاغلین ۱۵ساله به بالا در سامانه ملی اشتغال و کسب و کار ثبت خواهد شد.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، چند روز گذشته معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار از راه اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب و کار خبر داد.
عیسی منصوری، یکی از اهداف راه اندازی این سامانه را دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط با عرضه و تقاضای نیروی کار دانست و گفت:اطلاعات و داده های دقیق و جامع بازار کار و اشتغال از طریق این سامانه در اختیار مدیران ارشد و سیاست گذاران کشور قرار می گیرد تا بتوانند در طراحی سیاست ها و برنامه های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذینفعان اصلی بازار کار، از آن بهره ببرند.
اکنون دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها طی اطلاعیه ای اعلام کرده است، در راستای اجرای سیاست‌های کلی نظام در بخش اشتغال (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری) و تکالیف مصرح قانونی  در زمینه استقرار نظام اطلاعات بازار کار (LMIS)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف گردید با راه‌اندازی و استقرار سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار زمینه تشکیل و توسعه نظام اطلاعات بازار کار (LMIS) را فراهم نماید.

همچنین این کار با مطالعات انجام‌شده و براساس تجارب موفق کشورهای مختلف در اجرای سیستم‌های اطلاعات بازار کار (LMIS) به‌عنوان مرکز مدیریت و کنترل عرضه و تقاضای حوزه آموزش، مهارت‌ها و اشتغال، طراحی و پیاده‌سازی شده و ایجاد سیستم یکپارچه ملی و کشوری در دستور کار برنامه ریزان و سیاست‌گذاران حوزه آموزش و اشتغال قرارگرفته است.

از اهداف این سامانه که مخاطبان اصلی آن سیاست‌گذاران کلان حوزه آموزش و اشتغال می‌باشند، می‌توان به مواردی نظیر ساماندهی نظام اطلاعات شغلی، تخصیص شناسه شغلی به افراد در سن کار کشور، استانداردسازی مشاغل و …. اشاره نمود. با انجام این کار، تعداد دقیق شاغلان و افراد جویای کار در این سامانه مشخص‌شده و فراوانی مشاغل قابل‌دسترسی خواهد بود.

همان‌گونه که توسط معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ذکر شد یکی از اهداف راه‌اندازی این سامانه، دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط باعرضه و تقاضای نیروی کار است که اطلاعات و داده‌های دقیق و جامع بازار کار و اشتغال از طریق این سامانه در اختیار مدیران ارشد و سیاست‌گذاران کشور قرار می‌گیرد تا بتوانند در طراحی سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذی‌نفعان اصلی بازار کار، از آن بهره ببرند.

لازم به ذکر است که در این سامانه هیچ‌گونه خدمات کاریابی و معرفی کارجو به کارفرما چه به‌صورت رایگان یا اشکال دیگر صورت نگرفته و هیچ نوع تعارضی با فعالیت های جاری با صنف کاریابی‌ها ندارد.

  بلکه اطلاعات اولیه همه افراد در سن کار کشور (15 سال به بالا) شامل شاغلین، بیکاران و (خانه‌دار، محصل، بازنشسته، دارای درآمد بدون کار و…) و همچنین فعالان عرصه کسب‌وکار (کارفرمایان دارای مجوز و بدون مجوز) و داده‌های ثبتی و اطلاعات هویتی از ثبت‌احوال، اطلاعات آموزشی از وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی، سوابق کاری از سازمان تأمین اجتماعی، سازمان امور اداری و استخدامی، صندوق بیمه روستایی و عشایری و نیز گواهی‌های مهارتی کسب‌شده و … در این سامانه جمع‌آوری‌شده و یا در حال جمع‌آوری است که می‌تواند در طراحی سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال و  تسهیل در امر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری سازمان‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه اشتغال و کار، مورد بهره‌برداری مسئولان کشور و نیز مدیران کاریابی‌های غیردولتی قرار گیرد.خاطر نشان می گردد دستورالعمل نحوه خدمات دهی اختصاصی به کاریابی ها، به استان ها و کانون ابلاغ خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار