رایزنی با سازمان سنجش برای تغییر شیوه پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری کلید خورد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دانشگاه علم و صنعت مهمترین محورهای بیست و نهمین اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور را تشریح کرد و گفت: قرار شد با سازمان سنجش برای تغییر شیوه پذیرش دانشجو مذاکراتی انجام شود.

جبار علی ذاکری در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره جزئیات اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور که به تازگی برگزار شد، اظهار داشت: بیست و نهمین اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور روز گذشته به میزبانی دانشگاه اصفهان و با حضور روسای ۱۳ دانشگاه بزرگ کشور، استاندار اصفهان و معاونان پژوهشی و آموزشی وزیر علوم به صورت مجازی و حضوری برگزار شد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه در این اجلاس نقد گذشته و تدوین سیاست های جدید در برنامه هفتم توسعه مورد بحث قرار گرفت، افزود: محور اصلی این اجلاس سیاستگذاری علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه و نقشه راه آن در آینده بود. در این زمینه گزارش کارگروه هایی که در این زمینه شکل گرفته بود، ارائه و قرار شد کارگروه ها برای نشست بعدی پیش نویسی که قرار است از طرف وزارت علوم به سازمان برنامه و بودجه ارائه شود را تدوین و ارائه کنند.

وی یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این اجلاس را الگوی جدید تخصیص دانشجو به دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص تمرکز زدایی و تفویض اختیار به دانشگاه های بزرگ خصوصا در حوزه پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی نکاتی را مطرح کرد.

ذاکری ادامه داد: در این زمینه همفکری هایی صورت گرفت و نقطه نظرات روسا شنیده شد. به نظر می رسد که باید در دستورالعمل های جاری وزارت علوم اصلاحاتی صورت گیرد. قرار شد معاون آموزشی وزارت علوم در جلساتی با سازمان سنجش، نقطه نظرات را منتقل کند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت درباره این نقطه نظرات توضیح داد و گفت: گاها بین وزارت علوم، شورای گسترش و دانشگاه های بزرگ اختلاف نظراتی در خصوص شیوه پذیرش دانشجو و یا توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی وجود دارد. بنده و سایر مسئولان دانشگاه های بزرگ معتقدیم که دانشگاهها قطعا یک سری چهارچوب ها و قوانین برای پذیرش دانشجو دارند و این گونه نیست که حتی اگر اختیار کامل به دانشگاه های بزرگ بدهند، دانشگاه ها بدون ضابطه دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه های بزرگ فرایندهایی را در داخل دانشگاه تعریف کرده اند و سخت گیری هایی را به مراتب از آنچه وزارت علوم می خواهد، تدوین کرده اند. نباید فراموش کنیم دانشگاه های بزرگ ظرفیت های خوبی دارند و در حال حاضر هم خوشبختانه این دانشگاه ها در مجامع علمی بین المللی خوش درخشیده اند و دانش آموختگان این دانشگاه ها نه تنها در داخل کشور بلکه در دانشگاه های اروپایی و آمریکایی به عنوان اعضای هیات علمی حضور دارند.

ذاکری اضافه کرد: دانشگاه ها چهارچوب های خود را با افزایش جامعه دانشجویی عوض نمی کنند و به دنبال پذیرش بی حساب و کتاب دانشجو نخواهند بود؛ لذا خود وزارت علوم هم به این نتیجه رسیده که برخی اختیارات را به دانشگاه ها تفویض کند. از جمله بحث پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی اما در شیوه پذیرش اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ مثلا اینکه پذیرش ها بی آزمون یا با آزمون باشد و یا اینکه اصلا چه آزمون هایی از دانشجو گرفته شود. در این زمینه مقرر شد با سازمان سنجش مذاکراتی صورت گیرد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: معاون پژوهشی وزیر علوم نیز در خصوص سامانه تاپ (سامانه توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) توضیحاتی ارائه کرد و از دانشگاه ها خواسته شد از ظرفیت این سامانه بیش از گذشته استفاده کنند. صنایع مختلف الزاماتی دارند در این خصوص که باید بخشی از درآمدهای خودشان را در قالب پروژه های پژوهشی هزینه کنند و دانشگاه ها در مقابل باید تعامل بیشتری با صنایع داشته باشند؛ همچنین از این طریق دانشجویان دکتری با پذیرش این پروژه ها به محل درآمدی خواهند رسید و از آن ها حمایت خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار