دلیل کسر حقوق دانشجومعلمان در ایام کرونا چیست؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

دانشجومعلمان گلایه دارند که چرا در ایام کرونا، کسر از حقوق آنها اجرا می‌شود؛ مسؤولان دانشگاه فرهنگیان می‌گویند که در ایام ‌آموزش مجازی، این هزینه‌های کسر شده برای ارتقای بخش‌های آموزش مجازی مثل خرید سرورها،‌ ارتقای زیرساخت‌های فناورانه، اینترنت و رایانه و همچنین ارائه خدمات مجازی استفاده شده است.

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: ماجرای گلایه دانشجومعلمان از کسر 45 درصد از حقوقشان به قبل از کرونا باز می‌گردد؛ آنها خواستار این بودند که این 45 درصد از حقوق آنها کم نشود و به جای آن، خدمات رایگان غذا و خوابگاه را خریداری کنند.

دانشجومعلمان می‌گفتند «متأسفانه چند سالی است که دانشگاه فرهنگیان به بهانه‌های مختلف نیمی از حقوق دانشجومعلمان را بر می‌دارد و در ازای آن ضعیف‌ترین امکانات رفاهی و آموزشی را در اختیارشان می‌گذارد که مشکلات فراوانی را برای معلمان آینده به وجود آورده است».

در این خصوص حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان، خرداد ماه امسال به خبرنگار فارس گفت: «این موضوع در سال ۶۹ مصوبه مجلس شورای اسلامی و قانونگذار است که در برابر آموزش، خوابگاه، غذا و سایر موارد خدماتی دیگر، در دل شهریه دانشجو، ۴۵ درصد حق دانشگاه نهاده شده است. چرا قانونگذار این را به صورت ردیف در نیاورده است که بعد حقی با شکایتی نشود؟ اگر به صورت ردیف در آید خیلی از دولت‌ها می‌توانند به عنوان اینکه قادر به تأمین آن نیستند، کنار بگذارند اما وقتی در شهریه تک تک دانشجویان حساب شده باشد هیچ دولتی نمی تواند آن را حذف کند و این، قوام دانشگاه و قوام امتیازاتی است که به دانشجو دادیم».

وی ادامه داد: «اگر قرار باشد این را به دانشجو بدهیم دولت می‌آید همان شهریه ثابتی که هست می‌دهد ضمن اینکه این امکانات را هم نمی‌دهد، آنوقت به دانشگاه تکلیف می‌کند که شما هیچگونه تکلیفی در برابر غذا، خوابگاه و امکانات دیگر ندارید. مثل سایر دانشگاه‌ها که ژتون را دانشجو می‌خرد و خوابگاه را خودش می‌گیرد‌؛ همه اینها به شرطی رایگان شدند که در دل شهریه حساب شده است و اگر بخواهد حذف شود، خود قانونگذار باید حذف کند‌ اصلا در اختیار ما نیست‌. این کسری از سال ۶۹  یعنی زمانی که خودمان دانشجوی تربیت معلم بودیم، وجود داشته است اما این نیست که ۴۵ درصد کم شود اولا در تابستان ۱۰ درصد کم می‌شود در مورد دانشجویانی که از خوابگاه و غذا استفاده نمی‌کنند، ۲۰ تا ۲۵ درصد کم می‌شود. زمانی ۴۵ درصد کم می‌شود که دانشجو هم از خوابگاه و ۳ وعده غذا را استفاده می‌کند. بنابراین بی‌انصافی است که بگوییم ۴۵ درصد را دانشگاه کم می‌کند یعنی دانشگاه به نسبت نحوه استفاده دانشجو کم می‌کند».

 

*ما کلان خرید می‌کنیم؛ آنوقت غذایی که باید ۲۰ هزار تومان باشد، هزار تومان می‌شود

خنیفر در پاسخ به این پرسش که «آیا می‌شود کل پول را به آنها داد و آنها خودشان خرید خدمات کنند؟»، گفت: «ببینید اگر قانونگذار بخواهد این کار را بکند، هزینه آن غذا چند برابر می شود چون باید به بخش خصوصی داد ولی وقتی در دل شهریه تعریف می‌شود، ما کلان خرید می‌کنیم. آنوقت غذایی که باید ۲۰ هزار تومان باشد، هزار تومان می‌شود. یعنی کلان می‌خریم، یخچال و سردخانه داریم و هزینه‌ها خرد می‌شود‌. به عنوان مثال اگر ۱.۵ میلیون تومان حقوق دانشجو است،  ۷۰۰ هزار تومان به ما می‌دهد و ۸۰۰ هزار تومان شهریه است. اگر این ۷۰۰ هزار تومان را به یک دانشجو بدهیم که مثلا از بناب به تهران آمده است و در مرکز شهید بهشتی ما دانشجو شده است. خانه باید کرایه کند، ۳ وعده غذا خودش باید بپزد، همچنین پول آب، گاز و برق را بدهد‌. این به صرفه دانشجو است یا به صرفه ماست؟».

رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: «قانونگذار هم می‌گوید وقتی شما این ۷۰۰ هزار تومان را بر می‌گردانید. نه جا و نه غذا می‌دهید یعنی خیلی از عوامل ما هم مرخص می‌شوند و ما فضا و فرصت بیشتری برای آموزش پیدا می‌کنیم. در فضاهای خالی‌مان می‌توانیم بیشتر دانشجو بگیریم. کاملا این مسأله به ضرر دانشجو تمام می‌شود».

 

* دلیل کسر حقوق دانشجومعلمان در ایام کرونا چیست؟

اما حالا گلایه دانشجومعلمان یک فرق با گذشته دارد و این است که در شرایط کرونا که دانشگاه نمی‌روند، چرا باید این هزینه کم شود. به عبارت دیگر «دلیل کسر حقوق دانشجومعلمان در ایام کرونا چیست؟».

این دانشجومعلمان گفتند: «ابتدای ورود ما به دانشگاه فرهنگیان به ما گفتند از دانشجویان بومی ۲۵ درصد و از دانشجویان خوابگاهی ۴۵ درصد برای دادن خدمات از حقوق پایه که براساس حکم جدید امسال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، کسر می‌شود که این کسری در تابستان به دلیل حضور نداشتن دانشجویان در دانشگاه ۱۰ درصد است. حال در دوره کرونا که ما هیچ خدماتی از دانشگاه دریافت نکردیم، همان ۲۵ درصد کم شده است که در فیش حقوقی علت این کسری، دادن غذا درج شده است!

به علاوه کسر کردن نزدیک یک میلیون تومان از حقوق پایه ما، در قسمت بدهی فیش حقوقی مردادماه برای دانشجویان هفت تا هشت میلیون تومان درج شده است که معلوم نیست دقیقا برای چیست! ما دانشجویان فرهنگیان خواستار این هستیم که بدانیم این کسری کجا خرج می شود و به چه دلیل از حقوق پایه ما کم می‌شود در صورتی که ما در این مدت هیچ خدماتی از دانشگاه دریافت نکرده‌ایم. آیا واقعا این قابل پذیرش است که کسری حقوق‌ها در شرایطی که ما از دانشگاه خدماتی از قبیل غذا، فضا، آب و برق و…. دریافت نکرده‌ایم، با شرایطی که از این خدمات استفاده می‌کنیم یکسان باشد؟».

 

* هزینه‌های کسر شده برای ارتقای بخش‌های آموزش مجازی  

پرویز انصاری راد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در خصوص این موضوع با اشاره به هزینه‌های کسر شده از دانشجویان این دانشگاه، اظهار کرد: در ایام ‌آموزش مجازی این هزینه‌های کسر شده برای ارتقای بخش‌های آموزش مجازی مثل خرید سرورها،‌ ارتقای زیر ساخت‌های فناورانه، اینترنت و رایانه و همچنین ارائه خدمات مجازی استفاده شده است.

وی ضمن بیان موضوع کسر هزینه خوابگاه و غذا از دانشجویان فرهنگیان، گفت: دانشجویان ما در بدو ورود استخدام می‌شوند، معافیت از نظام وظیفه هستند و کمک هزینه تحصیلی را دریافت می‌کنند.

انصاری ادامه داد: بر اساس ماده ۱۹ اساسنامه دانشنامه فرهنگیان، تامین منابع مالی دانشگاه از طریق اعتبارات عمومی دولت و درآمدهای اختصاصی است که دولت بنا برقانون متعهدین خدمت که مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۶۹.۱۰.۱ است، بخشی از این کمک هزینه تحصیلی که به دانشجویان اختصاص می‌دهد را کسر و به خزانه داری کل واریز می‌کند که در نهایت در قالب اعتبارات به دانشگاه پرداخت می‌شود.

وی افزود: در ایامی که دانشجویان آموزش مجازی و غیرحضوری دارند، بر اساس مصوبه هیات امنا تخصیص حدود ۵۰ درصدی برای این کسور لحاظ شده است. مبلغ این کسور حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است که دولت کسر کرده و به دانشگاه در قالب اعتبارات پرداخت می‌کند.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: ما از بستر این هزینه‌ها، امکانات مجازی را تامین کردیم اما چندین برابر این مبلغی که دولت کسر می‌کند برای دانشجویان هزینه می‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار