نگرانی از بیکاری جمعیت فارغ التحصیلان دانشگاهی/ وزارت علوم مسؤول اشتغال زایی نیست

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

در حالی که نگرانی از بیکاری جمعیت فارغ التحصیلان دانشگاه ها احساس می شود، امسال بیشترین میزان اشتغال فارغ ‌التحصیلان مربوط به مقطع دکتری و پایین‌ ترین میزان مربوط به فارغ‌ التحصیلان مقطع کاردانی بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش خبرگزاری فارس، بنابر آمار رسمی کشور چند سالی است که جمعیت بیکاران در کشور از محدوده افراد بدون تحصیلات عالی خارج شده و به افراد تحصیل کرده دانشگاهی رسیده است.

از همین رو نگرانی درباره بیکاری جمعیت فارغ التحصیلان دانشگاه ها زیاد به گوش می رسد که البته کلید حل این مشکل در اختیار یک نهاد یا یک دستگاه نیست.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چند سالی که برای پی بردن به وضعیت دقیق شاغلان و بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی، پروژه ای را درباره احصاء وضعیت دانش آموختگان آغاز کرده است.

در این پروژه وزارت علوم وضعیت همه فارغ‌ التحصیلان جویای کار را پیگیری کرده است.

امسال هم وزارت علوم در طرح پایش اشتغال فارغ التحصیلان، میزان اشتغال فارغ‌ التحصیلان دانشگاه ‌های کشور را در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری در سال ۹۹ احصاء کرده است.

 

*بیشترین بیکاران فارغ التحصیل کدام مقطع هستند؟

بر اساس این پایش، اشتغال فارغ ‌التحصیلان در سال ۹۹ در مقطع کاردانی ۴۵/۹۴ درصد، در مقطع کارشناسی ۴۹/۲۵ درصد، در مقطع کارشناسی ارشد ۶۵/۲۱ درصد و در مقطع دکترا ۸۳/۵۳ درصد بوده است.

بنابراین در سال ۹۹ بیشترین میزان اشتغال مربوط به فارغ ‌التحصیلان دکتری و پایین‌ ترین میزان مربوط به فارغ‌ التحصیلان مقطع کاردانی بوده است.

البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که بسیاری از افرادی که در مقطع دکتری تحصیل می کنند، از قبل از اشتغال به تحصیل شاغل بوده اند یا در زمان تحصیل شاغل می شوند.

*سال قبل فارغ‌ التحصیلان کارشناسی پایین ‌ترین میزان اشتغال را داشته‌اند

وزارت علوم سال قبل هم درصد بیکاری و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را احصاء کرده است.

مقایسه درصد اشتغال فارغ ‌التحصیلان در سال ۹۹ با سال ۹۸ نشان می دهد که میانگین درصد اشتغال فارغ ‌التحصیلان در سال ۹۸ در مقطع کاردانی ۵۹/۸۱ درصد، در مقطع کارشناسی ۵۲/۹۷ درصد، در مقطع کارشناسی ارشد ۶۳/۶۷ درصد و در مقطع دکتری ۸۱/۵۹ درصد بوده است.

بنابراین در سال قبل، بالاترین میزان اشتغال مربوط به فارغ ‌التحصیلان دکتری و پایین‌ ترین میزان مربوط به فارغ‌ التحصیلان کارشناسی بوده است.

مقایسه آمار سال 99 و 98 نشان می دهد که در سال ۹۹ نسبت به ۹۸، میزان اشتغال در مقطع کاردانی و مقطع کارشناسی کاهش داشته است؛ اما در همین سال نسبت به ۹۸ میزان اشتغال در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر شده است.

درباره وضعیت بیکاری دانش آموختگان مقاطع مختلف تحصیلی این ویدئو را مشاهده کنید:

*راهی برای کمک به کاهش جمعیت بیکاران تحصیل کرده کشور 

محمد سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طرح رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی را راهی برای حفظ ارتباط دانشگاه ها با دانش آموختگان پس از فارغ التحصیلی و نتیجه آن را ارائه اطلاعات صحیح به برنامه ریزان کشور به منظور کاهش جمعیت بیکاران در قشر تحصیل کرده کشور معرفی می کند.

وی در گفت وگو با خبرنگار فارس، گفت: وزارت علوم چندی است که رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی را به تفکیک مقطع، دانشگاه، جنسیت، رشته و استان ‌را در دستور کار قرار داده است که احصاء دقیق این وضعیت می تواند برای برنامه ریزی صحیح برای کاهش جمعیت بیکاران فارغ التحصیلان سرلوحه کار باشد.

 

وی ادامه داد: احصاء وضعیت اشتغال فارغ ‌التحصیلان از فارغ التحصیلان سال‌ ۹۲ آغاز شد و تا فارغ التحصیلان هر سال ادامه پیدا خواهد کرد. این طرح در معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در دست اجرا است.

سیف گفت: در این پایش، اگر برای شخص فارغ ‌التحصیل بیمه واریز شود او شاغل در نظر گرفته می شود.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: در راستای برنامه های وزارت علوم برای آماده کردن دانشجویان و دانش آموختگان برای ورود به بازار کار، طرح تحول همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت مشتمل بر چندین بخش و محور در مهر ۹۸ به همه دانشگاه‌ ها و پژوهشگاه های کشور ابلاغ و از ۱۱ خرداد ۹۹ اجرایی شده است.

*وزارت علوم مسئول ایجاد اشتغال نیست؛ اما وظیفه مهارت آموزی به فارغ التحصیل را برعهده دارد

غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری معتقد است که وزارت علوم مسئول ایجاد اشتغال نیست اما مسئولیت دارد که فارغ التحصیلان دانشگاه را دارای مهارت کند.

 

وی در گفت وگو با خبرنگار فارس، گفت: از آمار رسمی کشور این طور برداشت می شود که همچنان در کشور در زمینه جذب دانش آموختگان دانشگاهی در بازار کار با مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه وزارت علوم و دانشگاه ها اساسا مسئول ایجاد اشتغال در جامعه نیستند، گفت: وزارت علوم نه اختیاری برای ایجاد اشتغال دارد و نه امکانات لازم برای این منظور را در اختیار دارد.

رحیمی شعرباف توضیح داد: مسئولیت وزارت علوم و دانشگاه ها در بحث اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی این است که باید دانش آموختگانی را تربیت کنیم که آمادگی جذب در بازار کار و اشتغال به کار را داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داد: وزارت علوم برای این کار برنامه های متعددی را از سال ها قبل در دستور کار قرار داده است که از جمله این برنامه ها ایجاد مراکز هدایت شغلی در دانشگاه ها، ایجاد دوره های کارآموزی، برگزاری دوره های مهارت آموزی، برگزاری پروژه های ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه و هدایت تیم های دانشجوها به سمت مراکز رشد دانشگاهی است.

رحیمی شعرباف تصریح کرد: در حال حاضر مراکز رشد دانشگاهی به خوبی وظیفه هدایت و راهبری دانشجویان دارای ایده را انجام می دهند؛ شرکت های دانش بنیان مهم ترین محل جذب دانش آموختگان برجسته دانشگاه های کشور هستند.

*تعهد دانشگاه ها برای اشتغال فارغ‌ التحصیلان

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در این باره معتقد است: دانشگاه باید متعهد باشد که دانشجو پس از فارغ‌ التحصیلی امکان اشتغال داشته باشد و دانشجو را برای این امر آماده کند؛ دانشجو باید حین تحصیل تجربه کار به دست آورد و آموزش‌ لازم را کسب کند.

 

وی خاطر نشان کرد: در این باره هم تفاوتی نیست که دانشجو کسب‌ وکار خودش را راه‌ اندازی کند یا وارد بازار کار شود.

نیلی احمد آبادی توضیح داد: در اغلب دانشگاه ها این کار از طریق هدایت دانشجویان به مراکز رشد دانشگاه و پارک فناوری دانشگاه انجام می شود که دانشجو برای راه اندازی کسب ‌وکار خود آماده می شود. البته در دانشگاه تهران آموزش هایی را هم از طریق سازمان فنی و حرفه ای به دانشجویان ارائه می کنیم تا آماده ورود به بازار کار شوند.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: معتقدیم که حل اساسی مشکل اشتغال در کشور تنها با کمک دانشگاه ها و ارتباط واقعی و صحیح دانشگاه ها با صنعت و جامعه حل می شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار