استعلام معاینه فنی خودرو از طریق اینترنت

دسته ها: اخبار فناوری اخبار

بهبود کیفیت سوخت مصرفی در خودروها، استانداردسازی خودروهای داخلی و همچنین ضرورت داشتن معاینه فنی برای خودروها از عوامل مهمی است که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نقش بسیار مهمی داشته باشد.

بدون تردید افزایش خدمات ارائه‌شده در ارتباط با موضوع معاینه فنی خودروها از ضرورت‌های تشویق و ترغیب مردم برای مراجعه به مراکز معاینه فنی خودروهاست.

از آنجا که این روزها بسیاری از خدمات مورد نیاز مردم رنگ و بوی اینترنتی به خود گرفته است به‌تازگی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در اقدامی جالب به منظور تحقق اهداف دولت الکترونیک، سامانه استعلام معاینه فنی را برای خودروهای پایتخت راه‌اندازی کرده است.

در حقیقت این اقدام در پاسخ به درخواست‌های مطرح ‌شده از سوی شهروندان برای مطلع شدن از آخرین وضع معاینه فنی خودروها انجام ‌شده است.

کارشناسان بر این باورند معاینه فنی خودرو پیش از نقل‌وانتقال یکی از ضرورت‌هایی است که می‌تواند موجب اطمینان خریدار شود.

در مراکز معاینه فنی از تجهیزات مکانیزه و دانش تخصصی کارشناسان به‌عنوان ابزارهایی برای سنجش میزان آلایندگی خودروها، کارکرد موتور خودرو و ایمنی خودرو استفاده می‌شود.

بنابراین شاید بتوان گفت مراجعه به مراکز معاینه فنی از ساده‌ترین راهکارها برای بررسی بخش‌های مختلف خودرو پیش از نقل‌وانتقال و اطلاع از وضع خودرو از نظر پوسیدگی شاسی و بدنه، اهرم‌بندی فرمان و سیستم اگزوز خودروست.

به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود پیش از خرید خودرو همراه فروشنده به یکی از مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا از وضع خودروی مورد نظر برای خرید مطلع شوند.

اگر خریدار به هر علتی از این امکان استفاده نکند می‌تواند با مراجعه به سامانه راه‌اندازی شده برای استعلام معاینه فنی خودرو از وضع معاینه فنی این خودرو و مدت‌زمان باقی‌مانده تا پایان اعتبار آن اطلاعاتی را به دست آورد.

بر این اساس در سامانه معاینه فنی چنین قابلیتی برای کاربران در نظر گرفته‌ شده است و به‌این‌ترتیب شهروندان می‌تواند با ثبت شناسه یا VIN خودرو در قسمت مشخص ‌شده از مدت‌ زمان اعتبار معاینه فنی خودروی موردنظرشان مطلع شوند.

شهروندان برای استفاده از این خدمات جدید باید به نشانی اینترنتی inspection.tehran.ir مراجعه کنند. البته باید توجه داشت اکنون اطلاعات خروجی از این سامانه فقط به خودروهایی اختصاص دارد که از یکی از مراکز چهارده‌گانه شهر تهران معاینه فنی گرفته باشند

با راه‌اندازی این سامانه از این ‌پس شهروندان می‌توانند پیش از خرید خودرو به‌آسانی از وضع معاینه فنی خودرویی که قصد خرید آن را دارند، مطلع شوند.

گرچه این سامانه اکنون برای خودروهایی که از مراکز معاینه فنی تهران معاینه فنی گرفته باشند کاربردی است، اما به نظر می‌رسد برای راه‌اندازی سامانه مشابهی در دیگر شهرها محدودیتی وجود نداشته باشد و بتوان سامانه مشابهی را برای دیگر شهرها راه‌اندازی کرد.

اخبار فناوری اخبار