تغییر نظام آموزشی ورودی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای راکاهش داد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از کاهش ورودی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای با توجه به تغییر نظام آموزشی در آموزش و پرورش خبر داد.

 

ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت ورودی این دانشگاه اظهار کرد: برای دوره‌های کاردانی حدود ۱۲۴ هزار نفر و برای دوره‌های کارشناسی ناپیوسته حدود ۵۰ هزار نفر اعلام ظرفیت کرده ایم که تاکنون نسبت به سال‌های گذشته به پذیرش حدود ۷۲ هزار دانشجوی جدید پرداخته ایم.

صالحی عمران با اشاره به اینکه  در گذشته ورودی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای خروجی‌های هنرستان بوده اند و عمده آنان تا قبل از سال ۹۸ در پیش دانشگاهی شرکت نمی‌کردند، گفت: آنها برای گذراندن این مقطع باید در دوره‌های مهارتی و تکنیسینی دانشگاه فنی توان خود را افزایش می‌دادند اما از سال ۹۸ به بعد تغییر نظام آموزشی و حذف دوره‌های پیش دانشگاهی این امکان را در اختیار دانشجویان قرار داد تا آنان بتوانند در کنکور سراسری با مدرک دیپلم در رشته‌های دلخواه خود شرکت کنند و همین تغییر نظام  باعث کاهش ورودی‌ها به دانشگاه فنی و حرفه‌ای شده است.

او با بیان اینکه امسال حدود ۲۹۰ هزار ورودی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب کرده ایم، تاکید کرد: این دانشجویان باید مطابق برنامه تنظیم شده در دوره‌های تکنیسینی دانشگاه شرکت می‌کردند، اما حدود ۹۷ هزار نفر از این دانشجویان متقاضی شرکت در رشته‌های نظری  بوده اند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: در حال حاضر به دنبال اجرای راهکار‌هایی در راستای افزایش دانشجوی مهارتی هستیم و جذب دانشجویان مستعد بسیار مهم بوده و عنصر اساسی کلاس و کارگاه‌ها است.

صالحی عمران با اشاره به اینکه عنصر دانشجو را باید جدی گرفت و برای آن شرایط لازم را مهیا ساخت، گفت:  در کنار دانشجو عنصر مهم دیگری به نام استاد اهمیت دارد که دانشگاه فنی وحرفه‌ای جایگاه ویژه‌ای برای این افراد قائل است و در این راستا برنامه‌های توانمند سازی و ارتقای علمی را از طریق داخل و خارج دنبال و اجرایی کرده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: دانشگاه فنی وحرفه‌ای یک دانشگاه ماموریت گرا بوده و وزارت علوم اختیار برنامه ریزی درسی را بر عهده دانشگاه قرار داده که همین مسئله منشاء تحول در این مجموعه است، این دانشگاه در رویکرد خود به اشتغال و نیاز حرفه‌ای بازار توجه می‌کند. از این رو به تحول در برنامه‌های آموزشی رشته‌ها بر اساس نیاز‌های شغلی بازار نیاز دارد.

او یادآوری کرد: از آن جایی که دغدغه دانشگاه فنی و حرفه‌ای کیفیت آموزشی است بنابراین حضور و فعالیت اساتید در مراکز رشد، ایجاد مراکز نوآوری و اجرای برنامه‌های استارتاپی لازم است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار