۳۳ درصد مهارت آموزان فنی و حرفه ای فارغ التحصیل دانشگاهی هستند + عکس

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: در۹ ماهه سال جاری؛۳۳ درصد از مهارت آموختگان، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بودند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مطابق گزارش های مرکز آمار در پاییز 99سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران 40.2 درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت 15ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی نشان می دهد 14.3 درصد از جمعیت فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بوده اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش 3.1 درصدی در پاییز 99نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

یعنی تعداد بیکاران در پاییز 99 حدود 2میلیون و 435هزار و 717 نفر بوده است.با توجه به اینکه حدود 40 درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند؛ ‌یعنی تعداد بیکاران فارغ التحصیل به روایت رسمی نزدیک به 1 میلیون نفر است.اما یکی از دلایل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نداشتن مهارت است.

* جزئیات مهارت آموزی فارغ التحصیلان

علیرضا حاتم زاده؛ معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از ارائه آموزش های مهارتی به 191 هزار و 491 نفر  دانشجو و فارغ التحصیل دانشگاهی توسط مراکز دولتی و غیر دولتی این سازمان در9 ماهه سال جاری خبر داد.

وی ادامه داد:طبق گزارش های سازمان فنی و حرفه ای در در9 ماهه سال جاری؛33 درصد از مهارت آموختگان، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بودند.

معان آموزش سازمان فنی و حرفه ای گفت: از 191 هزار و 491 نفر دانشجو و فارغ التحصیل دانشگاه که مهارت آموز این سازمان بودند 109 هزار و 744 نفر در بخش دولتی و 81 هزار و 747 نفر در بخش غیر دولتی، آموزش های مهارتی را فرا گرفتند.

حاتم زاده با بیان اینکه 33 درصد از مهارت آموختگان را دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل داده اند، افزود: از این تعداد کارآموزان، 46 هزار و 917 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر(8درصد) ، 109 هزار و 478 نفر کارشناسی (19 درصد) و 35 هزار و 96 نفر(6 درصد) در مقطع فوق دیپلم بودند.از فعالیت 152 مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خبر  داد.

حاتم زاده افزود: از کل این تعداد مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی ، 52 مرکز در دانشگاه های دولتی، 44 مرکز در دانشگاه آزاد، 26 مرکز در دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی، 11 مرکز در دانشگاه پیام نور، 12 مرکز در دانشگاه علمی-کاربردی و فنی و حرفه ای 7 مرکز در دانشگاه فرهنگیان فعالیت دارند.

 

وی ادامه داد: 330 مرکز آموزش فنی و حرفه ای در سامانه ملی کارآموزی ثبت و راه اندازی شده است که 2 هزار و 649 دانشجو در طرح کارآموزی به دانشجویان شرکت کرده اند.

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: در راستای مهارت آموزی به دانشجویان، تفاهم نامه بین سازمان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه تهران، دانشگاه پیام نور و دانشگاه فرهنگیان منعقد شده است.

حاتم زاده همچنین از انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان برنامه آتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خبر داد.

وی در خصوص برنامه های آتی برای آموزش مهارت به دانشجویان بیان کرد: حداقل 50 مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (TMC) در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در برنامه برای مهارت به دانشجویان هستند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار