افزایش آمار دانش آموختگان، علت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

غلامی گفت: در سال‌های اخیر به لحاظ زیاد شدن آمار دانش آموختگان، بر میزان فارغ التحصیلان بیکار افزوده شده است.

منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان بیکاران دانشجویی اظهار کرد: آماری که در وزارت علوم برای میزان بیکاران ارائه شده، بر اساس پایش اشتغال دانش آموختگان است که از سال ۹۲ تا سال ۹۴ گرفته شده است.

او افزود: آمار بیکاران فارغ التحصیل سال‌های ۹۶ تا ۹۸ را نداریم اما در سال‌های اخیر به لحاظ زیاد شدن آمار دانش آموختگان، بر میزان فارغ التحصیلان بیکار افزوده شده است.

وزیر علوم بیان کرد: اختلاف آمار وزارت علوم و وزارت کار به این دلیل است که در سال‌های جدید به لحاظ تعداد، آمار بالایی از فارغ التحصیلان داشته ایم و این اختلاف در آمار وزارت کار نمایان شده است اما در وزارت علوم هنوز آماری از بیکاران دانشگاهی سال‌های گذشته در دست نیست.

او درباره رشته‌های دانشگاهی که دچار میرایی شده اند، توضیح داد: در حال انجام ساماندهی رشته‌های دانشگاهی هستیم اما در تعداد زیادی از رشته‌ها، دروس و محتوای آن‌ها بازنگری کرده ایم.

وزیر علوم توضیح داد: تعداد زیادی از رشته‌ها و گرایش‌ها را در این مدت حذف کردیم تا در تخصص‌های جامع‌تر قرار بگیرند تا فارغ التحصیلان فقط دارای یک تخصص خاص نباشند و بتوانند دارای یک تخصص جامع برای حضور در بازار کار داشته باشند.

به گفته این مقام مسئول از سوی دیگر برای کنترل ورود به رشته‌هایی که بازار کار مناسبی ندارند در بعضی از رشته‌های مخصوصا در دانشگاه‌های دولتی محدودیت پذیرش ایجاد کردیم که این اقدام کمک می‌کند تا در سال‌هایی که هستیم حرکت خوبی به سمت کاهش فارغ التحصیلان بیکار داشته باشیم.

غلامی گفت: درست است که برخی رشته‌ها که اصلا بازار کار ندارند حذف نشده اند، اما محتوای دروس آن‌ها به طور کلی تغییر کرده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار