262 هزار اشتغال پایدار در سطح روستاها با 142 هزار طرح در سطح ملی اجرا شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین رونمایی از طرح ملی اشتغال روستایی و عشایری که با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد گفت : سیاست اشتغال پایدار روستایی سیاستی بود که در روستاها و بخش های زیر 10 هزار نفر به اجرا درآمد .
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  این سیاست به ابتکار شخص رییس جمهور اتخاذ شد و از بهمن ماه سال 96 در کشور کلید خورد. بر مبنای این سیاست تلاش شد تا در سطح روستاها اجرای این سیاست فعال بازار کار یک تغییر اساسی در حوزه اشتغال به وجود آورد.
شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه مراسم بهره برداری از طرح‌های سرمایه گذاری عشایر و روستایی و پروژه‌های وزارت کار افزود: ویژگی‌های خاص این طرح را در دو جمله بیان می‌کنم شفافیت یکی از مهمترین برنامه‌های حضرتعالی در این طرح‌ها بوده که به طور کامل اجرا شده است، سایت وزارت تعاون و رفاه اجتماعی با امکان بررسی، همه کسانی را که از این منابع استفاده کرده اند در هر شهر و روستا را به طور کامل نشان می‌دهد.
وی افزود: می‌توانیم ببینیم چه کسانی در روستا از وام به چه میزانی و با چه درصدی برای ایجاد اشتغال چند نفر استفاده کرده اند و این نظارت مردم بر مردم و اعمال شفافیت مورد نظر شما را فراهم کرده است.
شریعتمداری گفت: علاوه بر این به همه نمایندگان محترم یک فلش از مجموعه اقدامات انجام شده را به روز رسانی می‌کنیم و هر چند وقت یک بار در اختیارشان می‌گذاریم تا در حوزه انتخابیه خودشان بتوانند نظارت مستقیم بر طرح‌ها و پروژه‌ها داشته باشند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سامانه ناظر را با همکاری سازمان برنامه و بودجه و استانداران مستقر کردیم که این سامانه نظارت مجددی بر اجرای طرح‌ها و بر همه مراحل آن از اول تخصیص تا انتهای بهره برداری به عمل می‌آورند، نظارت بانک‌های عامل هم هست و بر این اساس این نظارت‌ها طبق همان چیزی که در این گزارش اعلام شد با بررسی دیوان محاسبات تنها ۴ درصد انحراف در کل پرداخت‌های انجام شده دارد.
آقای شریعتمداری گفت: بررسی از طریق شخص ثالث را در دستور کار قرار دادیم که به صورت کامل یک بار دیگر نظارت کردیم و ۷ درصد انحراف آنجا هم شناسایی شد.
وزیر تعاون تصریح کرد: آیین نامه نحوه برخورد با انحرافات و ویژگی منحصر به فرد آن در مقایسه با طرح‌هایی که قبلاً در اشتغالزایی فعالیت داشته اند، این است که ما آیین نامه را به تصویب شورای عالی اشتغال رساندیم تا همه منابعی که به صورت انحرافی از این طرح برداشت سوء می‌شد به سیستم بانکی برگردد.
وی افزود: حالا حدود ۶۰۰ میلیارد تومان از منابعی که انحراف در تخصیص داشت به صندوق برگشته است، درباره بسیاری از طرح‌های دیگر هم اعمال قانون صورت گرفته یا نرخ شان افزایش یافته یا مشمول جرایم شده اند تا الان ۷ درصد از دیده پنهان نمانده است.
آقای شریعتمداری افزود: دستاورد‌های این طرح مهم را در شرایط جنگ اقتصادی اگر بخواهیم به آن اشاره کنیم این است که تحرک نسبی کاملاً مهمی در مناطق روستایی کشور در حوزه اشتغال فراهم کرد و سال‌های ۹۳ تا ۹۶ به طور متوسط ۶۱ درصد درآمد روستائیان درآمد کاری بود امروز به ۶۴ ممیز ۲ درصد رشد پیدا کرده و سطح درآمد خانوار روستایی به طور متوسط افزایش یافته است.
وی گفت: سهم اشتغال روستایی از مجموع سبد اشتغال کشور از ۳ درصد قبل از اجرای طرح به ۲۹ درصد سهم رسیده است که این‌ها نتایج عملکردی این طرح به حساب می‌آیند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: از رئیس جمهور محترم چند استدعا دارم این طرح برای استحکام ادامه مسیر نیازمند برخی اصلاحات قانونی است که من توصیه می‌کنم در صورتی که حضرتعالی موافقت کنید به عنوان عیدی به مردم شریف در دهه فجر به ویژه در روستا‌ها و بخش‌های زیر ۱۰ هزار نفر بدهید، این طرح به صورت گردشی با تصویب حضرتعالی و کسب اجازه از مقام معظم رهبری همچنان پس از بازپرداخت در اختیار طرح‌های زودبازده استان‌های مختلف کشور و بخش‌های روستایی قرار بگیرد.
آقای شریعتمداری گفت: تشکر ویژه از حمایت‌های جنابعالی برای انجام این طرح ملی که امروز به نقطه عطف و پایانی رسیده است؛ دارم، بدون تردید پیگیری‌های جنابعالی یکی از عوامل مؤثر در اجرای این طرح تا به امروز بوده است، از همه مدیران عامل بانک ها، بانک توسعه، تعاون، کشاورزی، پست بانک، صندوق کارآفرینی امید، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه، معاونت توسعه روستایی معاونت اول ریاست جمهوری و همه دستگاه‌های اجرایی همکار در سطح کشور، صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، گردشگری و میراث فرهنگی که بیشترین همکاری را با ما داشتند و استانداران محترم که در سطوح منطقه‌ای ما را در اجرای طرح همکاری کرده اند تشکر می‌کنم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از همه کارآفرینان محترم که در این طرح مشارکت داشتند و ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع خود را برای تکمیل این طرح‌ها در اختیارمان گذاشتند تقدیر می‌کنم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار