نیروهای ایثارگر شرکتی و قراردادی برای تبدیل وضعیت نیاز به آزمون ندارند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نمایندگان مجلس مصوب کردند که نیروهای ایثارگر شرکتی، قراردادی یا پیمانی برای تبدیل وضعیت نیاز به آزمون و استفاده از سهمیه ندارند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز دوشنبه 20 بهمن با طرح استفساریه ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران موافقت کردند.
طبق این استفساریه وضعیت استخدامی نیروهای ایثارگر شرکتی قراردادی یا پیمانی تعیین تکلیف می شود.

در این طرح استفساریه آمده است که آیا مشمولان موضوع قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب 3/4/1386 با اصلاحات  الحاقی بعدی قبل و بعد آن و حین اجرای قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به صورت شرکتی، قراردادی و پیمانی در دستگاه های موضوع ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به کار گرفته شده اند و یا می شوند برای تبدیل وضعیت نیاز به آزمون و استفاده از سهمیه دارند؟ در جواب استفساریه آمده است «خیر».
در بخش دیگری از این استفساریه مطرح شده است که آیا شامل افرادی می شود که از کارکنان شرکت هایی می باشند که شرکت طرف قرارداد با دستگاه هستند یا باید در دستگاه استخدام کنند؟ آیا شامل افرادی می شود از کارکنان طرف قرارداد شرکت ها از جمله خصوصی می باشند که آن شرکت ها طرف قرارداد با دستگاه هستند؟ آیا باید دستگاه آن افراد را نیز استخدام کند یا دستگاه باید آن افراد را نیز که رابطه مستقیم با دستگاه ندارند را استخدام نمایند. در پاسخ به این بخش نیز آمده است «بله».

در ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران آمده است که کلیه دستگاه های موضوع ماده (۲) این قانون مکلف اند حداقل بیست و پنج درصد از نیازهای استخدامی و تأمین نیروهای مورد نیاز خود را که وفق ضوابط و مجوزهای مربوط و جایگزینی نیروهای خروجی خود اخذ می‌نماید به خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک سال و بالای یک ‌سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و پنج درصد سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد و آزادگان کمتر از یک‌ سال اسارت اختصاص دهند.

تبصره۱ـ آن دسته از فرزندان شاهد، جانبازان از کارافتاده کلی، آزادگان از کارافتاده کلی و فرزندان آنان که علاوه بر سهمیه استخدامی این ماده با کسب حد نصاب قبولی و امتیازات لازم در آزمون‌های استخدامی پذیرفته شوند، می‌توانند همانند سایر فرزندان شاهد، جانبازان و آزادگان از شرط معافیت حداقل معدل و حداکثر سن بهره‌مند گردند.

تبصره۲ـ کلیه دستگاه‌های مشمول این قانون موظفند پس از بازنشستگی یکی از ایثارگران از محل سهمیه استخدامی خود با رعایت شرایط عمومی استخدام یکی از فرزندان شهید، جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، آزاده، اسیر و مفقودالاثر را در آن دستگاه استخدام نمایند.

تبصره۳ـ کسب حداقل هشتاد درصد حد نصاب آزمون علمی آخرین نفر پذیرفته شده برای مشمولان متقاضی استخدام در ادارات آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری الزامی است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار