وزیر علوم : امیدواریم حذف سهمیه‌ها به کنکور ۱۴۰۱ برسد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وزیر علوم به بیان توضیحاتی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای حذف سهمیه‌های کنکور در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برگزاری جشنواره‌های علمی در وزارت علوم و شرکت صاحبان ایده و فناوری در این جشنواره‌ها، گفت: معمولا در جشنواره‌های مختلفی که در وزارت علوم برگزار می‌شود تلاش می‌کنیم که نمونه‌های موفق  از جوانان را معرفی کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: به عنوان مثال در جشنواره جوان خوارزمی صاحبان ایده و فناوری را شناسایی می‌کنیم  تا توانایی آن‌ها هدایت شود و باعث توسعه و ترویج فعالیت‌های دانش بنیان شویم.

غلامی ادامه داد: حتما بعد از جشنواره و معرفی ایده‌های برتر علمی و فناوری، باید از طرف دستگاه‌ها و نهاد‌هایی که متولی تامین تسهیلات برای توسعه فناوری‌ها هستند اقداماتی حمایتی صورت گیرد.

او بیان کرد: موارد زیادی از جمله صنعت، اقتصاد و نحوه ارتباط علم و فناوری در وزارتخانه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان هم همکاری‌هایی برای کل مجموعه‌ شرکت‌های دانش بنیان دارند.

به گفته‌ این مقام مسئول، برنامه‌های حمایتی برای این مجموعه‌ها از سوی بنیاد ملی نخبگان  هم در نظر گرفته شده که بر حسب نیاز از این ایده‌ها استفاده شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آخرین وضعیت ساماندهی سهمیه‌های کنکور توضیح داد: درباره ساماندهی سهمیه‌های کنکور باید دو ارگان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی اقداماتی را انجام دهند. برای برخی سهیمه‌ها مصوبه قانونی مجلس وجود دارد و قاعدتا ساماندهی و اصلاح این سهمیه‌ها باید در مجلس صورت بگیرد.

حذف سهمیه‌ها به اقدام از سوی مجلس منجر نشد

به گفته‌ این مقام مسئول، لایحه ساماندهی و حذف سهمیه‌ها در کنکور به مجلس ارائه شد که بحث‌هایی روی آن انجام شده، اما هنوز به اقدام از سوی مجلس منجر نشده است.

او افزود: ارگان دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی است که ساماندهی سهمیه‌ها در آنجا هم در حال پیگیری است و بحثی تحت عنوان «فراهم شدن شرایط عادلانه ادامه تحصیل در محیط‌های دانشگاهی» در حال پیش‌برد است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد: هنوز نتیجه اجرایی برای حذف سهمیه‌ها به وزارت علوم ابلاغ نشده است، زیرا تصمیم گیری یا در شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا در مجلس شورای اسلامی باید صورت گیرد.

غلامی در ادامه درباره زمان اجرایی سازی این طرح، گفت: برای کنکور‌های ۱۴۰۰ اتفاقی در این باره نمی‌افتد، زیرا ثبت نام‌ها شروع شده است، اما امیدواریم حذف سهمیه‌ها و برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی به کنکور ۱۴۰۱ برسد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار