مخالفت وزارت علوم با برگزاری کنکور ۱۴۰۰ به شیوه نظام قدیم

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس کمیسون اصل ۹۰ از عدم موافقت وزارت علوم  با برگزاری کنکور ۱۴۰۰ به شیوه نظام قدیم خبر داد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی در نشست مجازی تحلیلی موضوعی معاونت سیاسی حزب موتلفه اسلامی به تببن وظایف کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی پرداخت.

وی در این نشست با اشاره به شکایات وارده  از حسن روحانی رئیس‌جمهور، گفت: شکایتی که به کمیسیون اصل نودم از ایشان شده در موضوعات مختلف مطرح است و جمعیت زیادی نیز آن را امضا کرده اند.

رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منتها همانگونه که در ابتدای سخنانم به وظایف کمیسیون اصل ۹۰ اشاره کردم، وظیفه ما بررسی عملکرد در موضوعات مختلف است اما شکایت وارده مربوط به مداخلات در موضوع ارز، موضوع بورس و … است.

پژمانفر افزود: بخشی از این مسائل به عنوان جزئی از این پرونده در حال رسیدگی به آن هستیم و امیدوارم بتوانیم گزارشمان را در موعد مناسب به مردم اعلام کنیم.

وی تاکید کرد: اگر روند بررسی‌هایمان زمانبر باشد و تا زمان اتمام دولت آقای روحانی نتوانیم به جمع بندی برسیم وظیفه خود می دانیم که موضوع را ادامه دهیم.

رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی افزود: کما اینکه با گذشت ۷ سال از زمان دولت قبل ولی همچنان وظیفه خود می دانیم شکایت وارده به دولت قبل را به قوه قضائیه ارائه دهیم.

پژمانفر در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آخرین روند بررسی شکایت جمعی از داوطلبان شرکت در کنکور نظام قدیم، گفت: در این رابطه وزیر علوم و همه مسئولین مرتبط با این موضوع را دعوت کردیم و مستندات از سوی آنها ارائه شد البته لازم به توضیح است که این موضوع پیش از اینکه در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شود در کمیسیون آموزش مطرح شده بود و این کمیسیون به این نتیجه رسیده بود که ما نمی توانیم وزارت علوم و سازمان سنجش را الزام به برگزاری کنکور ۱۴۰۰ بر اساس نظام قدیم کنیم.

وی ادامه داد: در کمیسیون اصل ۹۰ این موضوع را با توجه به مستندانی که دانش آموزان ارائه کرده بودند مورد بررسی قرار دادیم و در بررسی هایمان به ادله‌ای که بتواند وزارت علوم را ملزم به برگزاری آزمون ۱۴۰۰ بر اساس نظام قدیم نرسیدم.

رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی افزود: در این جلسه از وزیر علوم خواستیم با توجه به شرایط فعلی امروز کشور، کنکور سال ۱۴۰۰ را بر اساس نظام قدیم تمدید کنند و وزیر علوم نیز پذیرفتند که این موضوع را در وزارت خانه مطرح کنند و اگر در آنجا این مهم پذیرفته شد کنکور ۱۴۰۰ یکسال دیگر به شیوه نظام قدیم برگزار شود که ظاهرا موافقت این وزارتخانه در راستای برگزاری به شیوه قدیم مورد موافقت قرار نگرفته است.

پژمانفر در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در واگذاری‌ها اهلیت حرفه‌ای و حقوقی افراد جایگاهی نداشته و فرایند واگذاری بنگاه‌های دولتی را به منشاء فساد تبدیل کرده است که از دو سمت مردم را تحت فشار قرار داده است، چرا کمیسیون اصل ۹۰ مانع هدررفت سرمایه‌ها نشده است؟، گفت: طی چندماهی که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد به این امر ورود پیدا کردیم و تلاش کردیم اقتدار کمیسیون اصل ۹۰ را با ارائه جدی مستنداتی که با پیگیری جدی این مباحث دارد به مخاطبین برسانیم و یک وظیفه جدی که برای این موضوع هست را اعلام کنیم.

وی ادامه داد: با کسانی که در این مهم تخلف می کنند بدون شک و بطور جدی برخورد خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اصل ۴۴ یک فرصت بسیار بسیار خوبی برای نظام ما بوده که بدنه خودش را سبک و از تصدی گری‌ها خارج شود و به حیطه حاکمیتی خود در حوزه نظارت و حمایت حرکت کند این فرصت متاسفانه  به دلیل ضعف در قانون و هم سوء مدیریتی که در این حوزه وجود داشته به یک تهدید تبدیل شده و خاطره ای تلخی را برای مردم به جای گذاشته است.

پژمانفر تاکید کرد: ما نباید اجاره ادامه این مسیر را بدهیم و باید اتفاقات گذشته را بازنگری کنیم، البته به این معنا نیست که ما برای سرمایه گذاران نگرانی ایجاد کنیم بلکه ما تلاشمان این است که برای کسانی که سرمایه گذار واقعی هستند و بنایشان به این است که در کنار سودی که می‌برند، بتوانند تولید، اشتغال و چرخه اقتصاد را جلو ببرند ما حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اما متاسفانه برخی کسانی که در گذشته وارد این موضوع شدند اهلیتشان برای تصدی گری این موضوع احراز نشده و به همین  دلیل نیز شاهدیم که در نوع مدیریت‌ها مجموعه هایی که با تولید و نیروی بسیار بالا در حال فعالیت بودند رو به افول رفته و این واحدها با مشکلات زیادی روبرو شدند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار