فریز غذا؛ عامل بروز سرطان

دسته ها: اخبار سلامت اخبار

رئیس مرکز جامع کنترل سرطان ایران گفت: پیشگیری و تشخیص زودهنگام تنها راه مبارزه با سرطان است زیرا بین ۱۳ تا ۱۴ درصد مبتلایان به سرطان معده تا پنج سال بعداز تشخیص دوام می‌آورند و مابقی در شش ماه بعد از تشخیص فوت می‌کنند.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر محمداسماعیل اکبری در حاشیه دومین همایش بین المللی سرطان‌های دستگاه گوارش افزود: سرطان سالانه 450 هزار سال عمر مردم ایران را کاهش می‌دهد که 20 درصد آن یعنی حدود 90 هزار سال آن به علت سرطان معده است.

وی با اشاره به سالمند شدن هرم جمعیتی کشور گفت: شیوع سرطان در سالمندان بیشتر است و لازم است برنامه‌ریزی‌های مناسب حاکمیتی در این زمینه انجام گیرد.

رئیس مرکز جامع کنترل سرطان ایران با اشاره به اینکه سرطان معده شایع‌ترین و کشنده‌ترین سرطان است، افزود: علت‌های اجتماعی از جمله فقر فرهنگی، فقر اقتصادی و اختلالات معنوی و روانی از جمله عوامل بروز سرطان معده است.

اکبری با بیان اینکه تقریبا در همه کشورها سرطان معده کشنده است، گفت: تشخیص زودرس قدرت معالجه را بالا می برد، در کشورهای شمال اروپا و شمال آمریکا گاهی تا 80 درصد بیماران تا پنج سال بعد از تشخیص زنده می مانند که به علت همین تشخیص زودرس است.

اخبار سلامت اخبار