آزمون استخدامی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از برپایی آزمون استخدامی جهت جذب نیرو در این سازمان در خرداد ماه خبر داد و گفت: در راستای تعاملات صورت گرفته با سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موفق به تغییر رویه در جذب نیرو شد و قرار است جذب نیرو به شکل شایسته سالارانه و عادلانه در بستر آزمون انجام شود.
به گزارش بازارکار به نقل از ایلنا، مظفر پاسدار شیرازی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره برپایی این آزمون استخدامی گفت: یکی از چالش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بحث هرم سنی سازمان است. در دهه۶۰ و ۷۰ حجم قابل توجهی نیرو در این بازه زمانی جذب سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شد که بخش قابل توجهی از این افراد دانش آموخته و بورس دانشکده کتابخانه ملی بوده‌اند و یا از طریق آزمون ورودی در سازمان جذب و مشغول به کار شدند.
وی ادامه داد: در این میان آن دسته از بدنه متخصص که طی فرآیند شایسته سالارانه جذب این سازمان شده بودند؛ هم اکنون به دوران بازنشستگی نزدیک شده‌اند که بخش قابل توجهی از این نیروهای متخصص طی یک یا دو سال اخیر بازنشسته شده و در ادامه بازنشست می‌شوند. فارغ از رویکردهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای افزایش بهره وری و کاهش پست‌های سازمانی که در راستای سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه است، این سازمان همواره در جهت بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی دولت گام برداشته و تلاش کرده مجموعه را در عین کوچک‌سازی چابک نیز بکند. اما مساله مهم این است که برای جایگزینی نیروهای متخصص بازنشسته البته با تعداد کمتر باید چاره اندیشی کرد.

پاسدار شیرازی گفت: از سوی دیگر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران حوزه‌هایی ایجاد و توسعه می‌یابد که نیازمند نیروهای متخصص مربوط به این حوزه است، یکی از این بخش‌ها، حوزه دیجیتال است، حوزه دیجیتال یکی از نیازهای امروز وضرورت فردای یک مرکز دانش و اطلاعاتی به ویژه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. ایام کرونا در رسیدن به این ضرورت تسریع کرده و شرایطی را پیش آورده که اگر سازمانی مانند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نمی‌توانست سرویس‌های مورد نیاز مخاطبان و کاربران خود را در بستر وب و مبتنی بر منابع دیجیتال برطرف کند، بی‌تردید با چالش‌های متعددی روبرو می‌شد به طوری که در عرصه حضور در میدان ارائه منابع و دسترس‌پذیر کردن منابع و در نهایت پشتیبانی کردن و سرویس دهی به پژوهشگران و فعالان عرصه علم و دانش کشور منزوی می‌شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: در سال ۱۳۹۷ چشم‌انداز «حافظه ملی در خانه هر ایرانی» ترسیم شد و این مهم در شرایطی میسر می‌شود که سرویس و خدمات دیجیتال را توسعه دهیم. به عبارت دیگر اگر قرار است حافظه ملی ایرانیان که متشکل از مکتوبات، اسناد، نشریات و غیره است به خانه هر ایرانی برسد، راهی جز پرداختن به بستر وب و منابع دیجیتال نیست و به منظور تحقق این مهم، نیاز به جذب نیروهای متخصص است و برای جذب نیروهای انسانی جدای رعایت قوانین و مقررات؛ موضوع شایسته سالاری و عدالت پیش می‌آید که متاسفانه در طول ۱۵ سال گذشته در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران این فرآیند کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در طول این مدت ۱۵ساله هیچ آزمونی برگزار نشده است و از شیوه شایسته سالارانه و عادلانه برای جذب نیرو وجود نداشته است.

وی تاکید کرد: بی‌تردید نیروهای توانمند و متخصص در بین نیروهایی که طی این سال‌ها جذب شده‌اند به وفور وجود دارد اما از آنجایی که این افراد از فرآیند شایسته سالاری جذب این سازمان نشده اند، سازمان اداری و استخدامی مجوز تبدیل وضعیت این نیروها را صادر نمی‌کند. منت‌ها با تعاملاتی که با سازمان اداره امور استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفت، موفق شدیم رویه حاکم بر جذب نیرو در این سازمان را تغییر دهیم و اکنون قرار است بعد از ۱۵ سال، جذب نیرو به شکل شایسته سالارانه و عادلانه با فراخوان عمومی و مبتنی بر آزمون انجام شود.

مظفر پاسدار شیرازی اظهار داشت: سازمان اداری امور استخدامی کشور مجوز جذب نیرو را برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صادر کرد. بر همین اساس این آزمون توسط سازمان سنجش کشور و بر اساس مشاغلی که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه به توافق رسیده؛ برگزار می‌شود.

وی درباره چگونگی اعلام تخصص‌های شغلی مورد نظر گفت: بر اساس رشته‌های تخصصی، شغل منابع اعلام می‌شود و در ادامه سوالات و آزمون با نظارت سازمان اداری و استخدامی و توسط سازمان سنجش کشور طراحی می‌شود، که در نهایت با اعلام سه برابر ظرفیت برترینهای آزمون، افراد برای مصاحبه دعوت می‌شوند و برترین امتیازها نیاز سازمان به منابع انسانی را تامین می‌کند.

نگاه متخصصین به سازمان یک نگاه مرجعیت است، یعنی سازمان را مرجع و سیاستگذار در حوزه کتابخانه‌ها و آرشیو و بطور کلی مدیریت دانش و اطلاعات می‌دانند. پاسخ به این توقع و حفظ و احیای این مرجعیت باید خود را در جذب نیرو نیز مشخص کند، نیروهایی که می‌خواهند آجر به آجر این عمارت و این مرجعیت را بسازند. توقع خیلی از نیروهای جوان و دانش‌آموخته دانشگاههای معتبر کشور بویژه در رشته‌های علم اطلاعات و دانش شناسی، اسناد و مدارک آرشیوی، مطالعات آرشیوی و فناوری اطلاعات است که در فرایندی شایسته سالارانه و عادلانه بدور از پارتی بازی امکان شرکت در این رقابت و در نهایت استقرار در جایگاه کارشناسی این سازمان را داشته باشند.

در فرایند شایسته سالارانه دو مسیر برای جذب نیرو وجود دارد، یک روش مربوط به جوانان فارغ التحصیل است که آماده کار و فعالیت بوده، سابقه چندانی نداشته و دانش لازم را نیز از فضای دانشگاه کسب کرده است، با جذب و ورود به دستگاهی چون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دانش را با فعالیت حرفه‌ای در این حوزه منطبق می‌کند و این افراد به مرور زمان، در کنار دانش از تجربه لازم و کافی نیز برخوردار می‌شوند. اما افرادی وجود دارند که پیش‌تر در دستگاه‌های دیگر که مورد نیاز بوده جذب شده‌اند و متقاضی آمدن به سازمان هستند. در این دوره برای ورود این دسته از متقاضاین نیز کمیته جذب تشکیل شده و در صورت تایید کمیته برای مدتی موقت مامور می‌شوند و پس از آن در صورت رضایت منتقل می‌شوند و در سطوح مختلف در سازمان مشغول خدمت می‌شوند. این مسیر دوم غالبا برای تخصصهای کلیدی، پستهای مدیریتی و کمبودهای منابع انسانی تدارک دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: در برنامه ریزی بلند مدت لازم است به نیروهای جوانی که به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند تمرکز بیشتری شود تا این نیروها متناسب با نیازهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پیش برود، زیرا این افراد آینده سازان این سازمان خواهند بود. بنابراین هرچه در فرایند جذب نیروها از تمام ظرفیت کشور استفاده شود و بهترین‌ها انتخاب شوند بی‌تردید آینده این سازمان درخشان‌تر خواهد بود به عبارت دیگر نتیجه بذری که امروز کاشته می‌شود در سالیان بعد برداشت می‌شود.

پاسدار با اشاره به استخدام نیرو در برخی از رشته‌های تخصصی جدید و مورد نیاز سازمان گفت: در یک سری از رشته‌ها تلاش شد با کمک دانشگاه تهران رشته‌های کارشناسی ترکیبی یا میان رشته‌ای تعریف شود و نیروی مورد نیاز و مجرب با کمک دانشگاه‌ها تربیت شوند، در مذاکراتی که در سال ۹۷ صورت گرفت بر اهمیت این موضوع تاکید شد که رشته فناوری اطلاعات و رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی به یکدیگر نزدیک شوند به طوری یک رشته تعریف شود که مطالعاتی درباره دروس هر دو رشته مبتنی بر نیاز جامعه بویژه سازمان نیز داشته باشند، که این مهم متاسفانه نشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تبیین ایجاد فرصت عادلانه و شایسته سالارانه برای مدیریت این نهاد سیاستگذار، با اشاره به انتخاب افراد برای سطوح مدیریتی گفت: برای سطح مدیریتی نیز تلاش شد که انتصابها با رویکردهای علمی و تخصصی و مبتنی بر شایسته سالاری انجام شود. از طریق کانون ارزیابی مدیران با اعلام فراخوان در سطح ملی اقدام شد تا بتوان بستری مناسب برای انتخاب مدیران شایسته برای فعالیت در این مجموعه فراهم شود. در این سطح کانون برگزار شد و در ادامه مصاحبه‌های تخصصی به همراه به چالش کشیدن برنامه اجرایی متقاضی نیز صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: آزمون استخدامی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود و فراخوان این آزمون به صورت رسمی و عمومی توسط سازمان اداری و استخدامی کشوراعلام می‌شود. ما نیز این فراخوان را بازنشر خواهیم کرد به طوری که اطلاع‌رسانی جامعی صورت گیرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار