از اعلام شرایط حذف ترم تحصیلی بدون سنوات تا برگزاری ۶۰ درصد کلاس‌ها به صورت مجازی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

افزایش یک نیمسال به سقف سنوات دانشجویان با شیوع کرونا تا اعلام شرایط حذف ترم بدون سنوات از جمله اخبار مهم فروردین ۹۹ است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فروردین ماه ۹۹ اولین ماه سال و دومین ماهی بود که کرونا پایش به دانشگاه‌ها باز شد و رویه تحصیل و علم اندوزی را فوق العاده تغییر داد. در این ماه اخباری درباره حذف ترم و ادامه نیافتن روند آموزش مطرح شد و در نهایت مسئولان وزارت علوم در صدد تغییر آئیین نامه‌های آموزشی برآمده تا در روند تحصیل خللی وارد نشود.

سند آمایش آموزش عالی، با عجله تصویب شد

مهدی رضایت، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره میزان اهمیت سند آمایش آموزش عالی اظهار کرد: بر اساس آمار وزارت علوم، بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو داریم و وزارت بهداشت حدود ۲۰۰ هزار دانشجو دارد که حدود ۲۷ هزار نفر از آن‌ها در حوزه علوم پایه هستند.

سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد شامل چه کسانی می‌شود؟

طبق قانون سازمان سنجش آموزش کشور، رتبه‌های اول دوره‌های کارشناسی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند ازین سهمیه استفاده کنند. به این ترتیب علاوه بر ظرفیت مندرج در دفترچه ارشد، ظرفیتی مازاد به فارغ التحصیلان رتبه اول دوره کارشناسی دانشگاه‌ها و مؤسسا ت آموزش عالی اختصاص داده می‌شود. با استفاده ازین قانون شانس قبولی داوطلب در دانشگاه‌های برتر بالاتر خواهد رفت.

افزایش یک نیمسال به سقف سنوات دانشجویان مجاز شد

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم درباره آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها و برنامه‌های وزارت علوم در صورت ادامه تعطیلی آموزش‌های حضوری دانشگاه‌ها گفت: تصمیم نهایی آغاز کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها برعهده ستاد ملی کرونا است هر زمان این ستاد اعلام کند ما موظف به اجرای آن هستیم.

او ادامه داد: در صورتی که آغاز کلاس‌های حضوری دانشجویان به صلاحدید آن ستاد به تعویق افتد معاونت آموزشی وزارت علوم باید برنامه‌هایی جایگزین داشته باشد که دانشجویان حداقل ضرر را از این تأخیر داشته باشند.

ترم تحصیلی در چه صورتی بدون سنوات حذف می‌شود؟

بند مجاز بودن دانشجویان در حذف نیمسال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ بدون احتساب در سنوات برای آن دسته از دانشجویانی است که دانشگاه آنان قادر به ارائه دروس به صورت الکترونیکی یا روش‌های نوین آموزشی نبوده است. این دانشجویان می‌توانند درخواست حذف این نیمسال را از سنوات تحصیلی‌شان به دانشگاه ارائه کنند تا این درخواست به تشخیص معاون آموزشی و رئیس دانشگاه بررسی و تصمیم‌گیری شود.

اگر شرایط به گونه‌ای باشد که آموزش حضوری از سر گرفته شود و آموزش‌های الکترونیک هم به طور مطلوب برگزار شده باشد نیازی به استفاده از این بند نیست، اما اگر دانشگاهی نتوانسته باشد این خدمات آموزشی را ارائه دهد و با تصمیم شورای مقابله با کرونا شرایط تعطیلی دانشگاه‌ها ادامه پیدا کند، دانشجویان می‌توانند از این بند استفاده کنند.

شرایط ورود دانشجویان خارجی بعد از پایان کرونا تسهیل می‌شود

عبدالحمید علیزاده مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان درباره وضعیت آموزش مجازی دانشجویان غیر ایرانی در پی شیوع کرونا در کشور بیان کرد: با توجه به فعالیت مجازی آموزش عملا هر برنامه‌ای که برای دانشجوی ایرانی داریم شامل حال دانشجویان خارجی هم می‌شود و  الان بیش از  ۷۰ درصد دانشگاه‌ها آموزش‌ها را به صورت مجازی برگزار می‌کنند. نگرانی از بابت آموزش دانشجویان خارجی نداریم اگر دانشگاهی آموزش مجازی داشته باشد این وضعیت برای دانشجویان خارجی هم آماده شده است.

برگزاری ۶۰ درصد از کلاس‌های جبرانی در فضای مجازی

منصور غلامی وزیر علوم گفت: حدود ۵۰ دانشگاه و مرکز آموزشی توانسته‌اند تا حدود ۹۰ درصد از آموزش‌های نظری خود را بر بستر فضای مجازی ارائه دهند. حدود ۶۰ درصد از اساتید توانسته‌اند تا نیمه فروردین، کلاس‌های جبرانی خود را در فضای مجازی برگزار کنند، البته بعضی از دانشجویان و مراکز آموزشی، امکانات و ظرفیت لازم برای برگزاری آموزش مجازی را ندارند، ولی با کمک‌های فناوری اطلاعات سعی شده تا این کمبود‌ها برطرف شوند.

اولویت با برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی است

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به رؤسای دانشگاه‌ها اختیار داد برای ادامه نیم‌سال تحصیلی جاری به صورت مجازی و حل مشکل دانشجویان خود تصمیم بگیرند.

غلامی با اشاره به بخشنامه‌ای که وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است، بیان کرد: در این بخشنامه اختیارات خاصی در شرایط فعلی به دانشگاه‌ها داده شده است که بر اساس آن موارد مربوط به آئین‌نامه‌هایی که ممکن است دانشجویان با آن مواجه باشند، مانند حذف ترم به ویژه مواردی که بر اثر این بیماری به وجود آمده است، بدون احتساب سنوات دانشجویان خواهد بود

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار