در سال ۹۹ چند درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی وارد بازار کار شده اند؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم درباره آخرین وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال ۹۹ توضیحاتی را ارائه کرد.

محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: توسعه کشور نیازمند حضور و مشارکت مراکز پژوهشی و فناوری در تمامی عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و فرهنگی مورد نیاز است.

او افزود: در چند دهه اخیر رشد کمی و کیفی بسیار خوبی در تمامی حوزه‌های علمی کشور صورت گرفته و زیرساخت دانشی خوبی فراهم شده است. از سوی دیگر به لحاظ شرایط خاص کشور مسائل و مشکلات اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی، نیاز‌های گسترده‌ای برای مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور ایجاد شده است.

سیف تصریح کرد: بر این اساس لازم است طی یک برنامه جامع با لحاظ شرایط کشور، برنامه‌ها و اقدامات مناسبی برای حضور و مشارکت موثر و مفید دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری برای توسعه و بهبود شرایط کشور فرآهم آید.

او ادامه داد: فعالیت‌های ارتباط با جامعه و صنعت در حوزه دانشگاه و موسسات آموزش عالی تاکنون برنامه‌ای منسجم نداشته و در قالب یک برنامه یکپارچه، با رویکردی هم افزا، موجود نبوده است. طرح تحول همکاری‌های دانشگاه و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت شامل ۶ هدف کلی، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ اقدام اجرایی است که ضمن انسجام بخشیدن به اقدامات، برنامه‌ای جامع برای ارتقاء و توسعه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه است.

سیف درباره وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: طرح رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با اهداف فرهنگ‌سازی رصد وضعیت دانش آموختگان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، ایجاد نظام مناسب اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته‌های دانشگاهی، رصد مستمر ظرفیت‌های محیطی و شرایط بازار کار منطقه‌ای و شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانش‌آموختگان خود و اخذ اطالعات از سامانه‌های اطلاعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته است.

او اضافه کرد: کتاب طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با دریافت اطلاعات وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان حدود ۸۵ دانشگاه کشور تدوین شد. بر اساس نتایج به دست آمده، دانش آموختگان دکتری در سال ۹۹، ۵۳/۸۳ درصد، کارشناسی ارشد ۲۱/۶۵ درصد، کارشناسی ۲۵/۴۹ و کاردانی ۹۴/۴۵ درصد اشتغال دارند.

آخرین آمار وزارت علوم از اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال ۹۹

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم بیان کرد: توسعه فعالیت‌های دانشگاه‌ها و مراکزآموزش عالی خوشبختانه باعث افزایش تحصیل کرده‌های دانشگاهی شده و ضروری است برای هماهنگی و اثربخشی این دانش‌آموختگان در جامعه برنامه‌های مناسبی تدوین شود. این درحالی است که آمارها، اطلاعات و پژوهش‌های انجام شده درخصوص وضعیت اشتغال کشور، حاکی از نامناسب بودن اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی در سال‌های اخیر است.

سیف افزود: با توجه به رشد تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تخصصی‌تر شدن کار و حرکت به سمت کسب و کار‌ها بر پایه‌ی فناوری و لزوم توسعه و بهره‌وری صنایع کشور، ایجاد این مراکز و اجرای برنامه‌های مختلف برای هدایت شغلی و کاریابی تخصصی ضروری به نظر می‌رسد. بر این اساس ستاد اقتصاد مقاومتی راه اندازی و توسعه اینگونه مراکز را از تکالیف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نظر گرفته است.

او تصریح کرد: بدین منظور، برنامه‌ریزی‌های مناسبی توسط دفتر ارتباط با صنعت صورت پذیرفت. در سال‌های ۹۸ و ۹۹ چهل مرکز هدایت شغلی و کاریابی در دانشگاه‌ها ایجاد شد و حمایت‌های مالی اولیه از آن‌ها صورت گرفته است. همچنین از طرح‌های مرتبط با مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری این مراکز حمایت مالی صورت گرفته است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار