اقدامات آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی انسانی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

قاسم احمدی لاشکی با اشاره به آخرین اقدامات برای جذب نیروی انسانی گفت: کمبود فراوان در نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد بر این اساس88 هزار نیروی شرکتی و نیروی حق التدریس و شرکتی تعیین تکلیف شده و بیش از 80 هزار نفر راهی دانشگاه فرهنگیان از طریق اعمال ماده 28 و دوره 4 ساله جذب می‌شوند.
به گزارش برنا؛ کمبود معلم به عنوان یکی از اولویت‌های نظام آموزش و پرورش محسوب می‌شود.  البته تاکنون اقدامات فراوان برای جبران این نارسایی انجام شده اما این مشکل همچنان به قوت خود باقی است .
کمبودهای نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش چگونه برطرف می‌شود؟

قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین اخبار برای استخدام معلمان به خبرنگار برنا گفت: کمبود فراوان در نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد. هرچند تلاش شده تا مشکلات در این باره ایجاد نشود. 88 هزار نیروی شرکتی و نیروی حق التدریس و شرکتی تعیین تکلیف شده و بیش از 80 هزار نفر راهی دانشگاه فرهنگیان از طریق اعمال ماده 28 و دوره 4 ساله  جذب می‌شوند.

احمدی لاشکی افزود: البته با خروج این افراد و گذشت 4 سال از دانشگاه فرهنگیان برای آینده که تا 1403 کمبودها را حس می‌کنیم و بعد از آن نرخ رشد جمعیت دانش آموزی به حد متعادل می‌رسد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: بنابراین از دولت جدید انتظار می‌رود تا در حوزه نیروی انسانی به عنوان مهمترین شاخص در وزارت آموزش و پرورش لحاظ شود.

او درباره دیگر تمهیدات برای معلمان افزود: هم‌اکنون با تدابیر اتخاذ شده اضافه کار شاغلین، پرداخت اضافه کار به بازنشستگان، نیروهای خرید خدمت، سرباز معلم و … در نظر گرفته شده است.

اقدامات مقطعی و مسکن برای جبران کمبود معلم

لاشکی تاکید کرد: تمامی این اقدامات  مقطعی است که با جذب نیروی انسانی کمبود معلم برطرف شود. دلیل بروز این مقوله هم این است که در یک دوره زمانی مراکز تربیت معلم تعطیل شده و امروز این مسئله باعث رفع کمبود معلم شده است.

او درباره کارنامه سبزها و حواشی‌ در این باره افزود: بر اساس قانون آزمون برگزار شده است.

احمدی لاشکی ادامه داد: افرادی که نمره حداقلی یعنی 10 از20 را کسب کنند برای یک دوره 2 ساله راهی دانشگاه فرهنگیان می‌شوند. آنها به عنوان معلم استخدام می‌شوند. همچنین در صورت عدم کسب نمره مناسب نمی‌توان این افراد را جذب کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت:  27 هزار و 300 ردیف استخدامی از سازمان اداره امور استخدامی با عنوان کارنامه سبزها  مجوز گرفته‌اند. با این تفاسیر نمی‌توان 27 هزار و 301 نفر را جذب کرد. بالاخره دو و نیم برابر ظرفیت اعلام شده است. این افراد باید بعد از گذراندن مراحل مصاحبه و گزینش در صورت تایید جذب می‌شوند.

به گفته او اگر سازمان اداره امور استخدامی سهمیه را اضافه کند می‌توان اقدامات در این زمینه جذب را انجام داد، در غیر این صورت کاری از وزارت آموزش و پرورش بر نمی‌آید.

آیین نامه اجرایی مدارس به روز می‌شود

احمدی لاشکی درباره آیین نامه اجرایی مدارس گفت: هنوز جدیدترین آیین نامه اجرایی برای سال 79 با قدمت 21 سال قبل است.

او افزود:  این آیین نامه در آخرین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد و در روزهای آینده به تمامی مدارس کشور ابلاغ می‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: تاکنون 161 ماده آماده شده و به باور بنده بسیاری از مسائل روز مدارس و اختیارات  را به شورای مدارس برای استقلال مدارس در این آیین نامه جدید با امضای وزیر آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار