۱۰ هزار شغل جدید در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ایجاد می شود

دسته ها: اخبار استان اخبار

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر گفت: ۴۰ طرح در حال ساخت و ۲۲ طرح در حال امکان سنجی در این منطقه وجود دارد که با بهره برداری از این طرح ها طی چهارسال آینده، ۱۰ هزار شغل جدید در این منطقه ایجاد می شود.
سیدامیر شهیدی نیا روز پنجشنبه در نشست بررسی اقدام های زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ۱۱۱ مجتمع صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی وجود دارد، افزود: اشتغال ایجاد شده در این منطقه از ۳۰ هزار نفر فعلی به ۴۰ هزار نفر افزایش می یابد.
وی با بیان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام در سال ۱۳۷۶ در یک هزار و ۷۰۰ هکتار تاسیس شده است گفت: تاکنون بالغ بر ۱۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این منطقه هزینه شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمیپتروشیمی ماهشهر با اشاره به زیرساخت های ایجاد شده در این منطقه ویژه اقتصادی افزود: امکان تامین۲۰ میلیون متر مکعب گاز و۳۵۰ هزار مترمکعب آب در روز و امکان تامین حداکثر تا ۱۵۰۰ مگاوات برق در ساعت، احداث و بهره برداری از ۱۶۵ خط خوراک از جمله زیرساخت هایی ایجاد شده در این منطقه است.
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید مواد پتروشیمی این منطقه ویژه اقتصادی حدود۲۶ میلیون تن است گفت: ۳۵ درصد پتروشیمی کشور در خوزستان تولید می شود که این نشان از ظرفیت بالای این استان است.
جمع آوری ۴۵ هزار مترمکعب پساب ظرفیت سازی شده است
شهیدی نیا گفت: جمع آوری ۴۵ هزار مترمکعب پساب در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ظرفیت سازی شده است که با تکمیل تصفیه خانه در حال احداث در بندر امام، این ظرفیت به دو برابر افزایش پیدا می کند که با این کار بسیاری از نگرانی های موجود در بخش پساب صنعتی برطرف می شود.
وی افزود: ۱۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در ۱۵ پسماندسوز در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مدیریت می شود ضمن اینکه انجام روزانه ۱۰۰ آزمایش از آب، خاک و پسماند صنعتی در روز، سنجش برخط کیفیت هوای منطقه و همچنین اندازه گیری فلزات سنگین در خروجی این واحدها به صورت مستمر انجام می شود.
وی ادامه داد: احداث لندفیل پتروشیمی بندر امام با ظرفیت ۱۸۰ هزار تن پسماند صنعتی خطرناک از دیگر اقدام های مهمی است که در راستای رسایت محیط زیستی در این منطقه در حال انجام است.
شهیدی نیا، با تاکید بر اینکه بخش مهمی از طرح های زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تکمیل و یا مراحل نهایی خود را طی می کند، ادامه داد: هشت مجتمع پتروشیمی با احداث تصفیه خانه و تعریف طرح هایی در حال بهبود وضعیت پساب، پسماند و ضایعات خطرناک خود هستند.
وی اظهار داشت: ایجاد پارک ارم در حاشیه رودخانه جراحی با وسعت ۶۰ هکتار با بیش از ۸۵ گونه گیاهی، احداث پارک ۶۸ هکتاری در شهرستان بندر ماهشهر و همچنین مشارکت شرکت های پتروشیمی در احداث باغ موزه زیست محیطی از جمله اقدام های محیطی زیستی این منطقه در خارج از محدوده این منطقه اقتصادی است.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، افزود: ۱۴ شرکت پتروشیمی فعال در این منطقه ویژه اقتصادی توانسته اند در سال های اخیر در لیست صنایع سبز قرار گیرند که این نشان از رویکرد پتروشیمی های منطقه برای انجام رسالت محیط زیستی آنهاست.
وی احداث صنایع پیشران را اولویت این منطقه ویژه اقتصادی دانست و اظهار داشت: برای اجرای طرح های توسعه ای در این منطقه نیازمند تامین زمین هستیم که متاسفانه این موضوع بیش از ۲ سال است که در حال چرخش میان دستگاه های مختلف است که درخواست ما تعیین تکلیف این موضوع است.
در این نشست به دلیل آلودگی های زیست محیطی فعالیت پتروشیمی ها، راه اندازی دو ایستگاه پایش هوا و استقرار در بندر ماهشهر و بندر امام توسط منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مورد تاکید قرار گرفت.
بازدید از کانون های فوق بحرانی گرد و غبار در جنوب شرق اهواز، بازدید از صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر، افتتاح مرکز آموزش و پایش زیست محیطی شهرستان بندر ماهشهر و همچنین افتتاح و راه اندازی خط انتقال و تزریق گازهای اسیدی به چاههای نفتی مجموعه پالایشگاه بیدبلند از جمله برنامه های اعلام شده سفر یک روزه رییس سازمان محیط زیست به خوزستان است.

 

اخبار استان اخبار