قانون سنجش و پذیرش دانشجو اصلاح شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تأثیر مثبت نمرات برخی دروس در کنکور را لحاظ کردند.

به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 26 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح دو فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، ماده واحده آن را با 143 رأی موافق، 45 رأی مخالف، 10 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه آن را تصویب کردند.

عبدالوحید فیاضی در تشریح گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی گفت: طرح دو فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور که برای بررسی بیشتر به این کمیسیون ارجاع شده بود در روز سه شنبه 21 اردیبهشت 1395 با حضور کارشناسان و مسئولین دستگاه های اجرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا با اصلاحاتی درمتن به تصویب رسید.

وی افزود: نمایندگان مجلس در سال 86 قانون اصلاح سنجش و پذیرش دانشجو را تصویب کردند و در سال 92 لزوم اجرای آن به تصویب رسید ولی اجرای این مصوبه مورد انتقاد دیوان عدالت اداری قرارگرفته است.

نماینده محمودآباد و نور در مجلس شورای اسلامی گفت: با قانون وضع شده و ایرادی که دیوان عدالت اداری بیان کرده است فضای وحشتناکی در رابطه با برگزاری کنکور ایجاد شده است؛ ضمن آنکه صاحبنظران معتقدند که کنکور سنگ محک خوبی برای ارزیابی دانش آموزان نیست و لذا این قانون برای آن تصویب شده که کنکور در نهایت حذف شود.

قانون سنجش و پذیرش دانشجو دارای ایراد است

قاسم احمدی لاشکی به عنوان مخالف این طرح دو فوریتی گفت: اصلاحاتی در مورد گزینش و پذیرش دانشجو در سال 86 به تصویب نمایندگان رسید اما سوال اینجاست که چرا در سال 92 ناچار به ایجاد تغییراتی در مصوبه خود شدیم. براساس برنامه قبلی قرار بود که از سال 93، 94 قانون گزینش و پذیرش دانشجو اجرایی شود، اما این اتفاق رخ نداد.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق برنامه ریزی باید 25 درصد از این قانون قابلیت اجرایی پیدا می کرد و سوابق تحصیلی در کنکور لحاظ می شد اما این اتفاق رخ نداده است. تنها 15 درصد از رشته های مهم در دانشگاه های مهم کشور نیازمند برگزاری کنکور هستند و در مابقی دانشگاه ها با لحاظ کردن سوابق تحصیلی می توان اقدام به پذیرش دانشجو کرد. قانون سنجش و پذیرش دانشجو دارای ایراد است و یک ظلم بزرگ در حق داوطلبین کنکور است.

قانون سنجش و پذیرش دانشجو از بهترین قوانین مجلس نهم است

رضا صابری به عنوان نماینده موافق طرح دو فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گفت: در مورد قانون مصوب شده، نوع تصمیم گیری ها براساس نظر و دیدگاه کارشناسان وزارت علوم، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بوده و کارشناسان راه های متعددی را برای پذیرش دانشجو لحاظ کردند.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی رشته ها نیازمند برگزاری کنکور نیستند و قانون مصوب مجلس یکی از بهترین قوانین تصویب شده در مجلس نهم است. اصلاحاتی که پذیرفته شده، اصلاحات عبارتی است تا این قانون به خوبی اجرایی شود.

براساس ماده واحده طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور بند الف ماده یک قانون سنجش و پذیرش دانشجو دردانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 10 شهریور 1392 به شرح زیر اصلاح می شود:

الف – سابقه تحصیلی: نمرات تعدادی از دروس دوره متوسطه دوم و پیش دانشگاهی است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و متوسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می شود.

2- بند ت ماده 3 قانون (وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش)، به شرح زیر اصلاح می شود:

ت – اتخاذ تصمیم در مورد میزان و نحوه تأثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی (متناسب با تحت پوشش قرار گرفتن امتحانات سراسری، نهایی و استاندارد) آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش

تبصره – این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح دو فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یک ماده الحاقی را به پیشنهاد قاسم جعفری و با 138 رأی موافق، 42 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

براساس این ماده الحاقی تاثیر سوابق تحصیلی برای سال 1395 مثبت خواهد بود و در سایر موارد پس از بررسی کارشناسی در سال های آینده اعمال خواهد گردید.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار