ثبت نام دوره های بدون آزمون دانشگاه آزاد از نیمه دوم مرداد/ اعلام آخرین جزئیات

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نشست خبری انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی ( با آزمون و بدون آزمون) با شعار “رویایت را آزاد انتخاب کن” در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

مجتبی علوی فاضل سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست گفت: انتخاب رشته با آزمون برای مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکترای حرفه ای از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش است که بصورت متمرکز برگزار می شود.

وی افزود: براساس نمره اعلامی سازمان سنجش داوطلبان علاقمند در این دوره ها لازم است بعد اعلام نتایج اولیه با مراجعه به سامانه دانشگاه آزاد یک انتخاب رشته جداگانه داشته باشند.

علوی فاضل اظهار داشت: اعلام پذیرش با آزمون دانشگاه آزاد اغلب در رشته های گروه پزشکی، کارشناسی پیراپزشکی(مثل پرستاری و علوم آزمایشگاهی) و کارشناسی غیرپزشکی درگروه فنی و مهندسی و علوم انسانی در واحدهای برتر دانشگاه(رفابت بیشتر از ظرفیت)است.

سخنگوی دانشگاه آزاد بیان کرد: معمولا سه تا چهار درصد کل رشته‌های دانشگاه آزاد را این رشته های پرطرفدار تشکیل می دهند.

وی اعلام کرد: براساس نتایج سالهای گذشته اختلاف نمره بین پذیرفته شدگان دانشگاههای دولتی و آزاد یا وجود ندارد یا بسیار کم است.

علوی فاضل بیان کرد: داوطلبان با کمک از کارشناسان و مشاوران در مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه می‌توانند انتخاب رشته واقعی را انجام دهند و هیچ نیازی به مراجعه به مؤسسات خصوصی نیست.

وی افزود: سال گذشته با همکاری ارگان‌های نظارتی تیم تشکیلاتی جعل پذیرش را کشف کردیم و هم اکنون در حال طی کردن مراحل قانونی قضایی هستیم در واقع این تیم با دادن وعده‌های عوام فریبانه به داوطلبان، پذیرش در رشته‌های خاص را قول می‌دادند.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه داوطلبان برای انتخاب رشته تنها باید به نمره آزمون متکی باشند گفت: در صورت مشاهده چنین تیم‌های جعلی باید موارد را به حراست دانشگاه یا مرکز سنجش پذیرش جهت برخورد قانونی اطلاع داد.

علوی فاضل درباره ثبت‌نام در دوره‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد اعلام کرد: سامانه ثبت‌نام این دوره‌ها از نیمه دوم مرداد‌ها فعال می‌شود و متقاضیان با مراجعه به سامانه آزمون در orc می توانند در این دوره شرکت کنند.

وی عنوان کرد: با پذیرش بدون آزمون عملا سد کنکور برای 97 درصد رشته‌های دانشگاهی برداشته شده و هر داوطلب بر اساس علاقه‌مندی و محل سکونت خود می‌تواند تحصیل کند این امر باعث کاهش محدودیت‌ها به ویژه برای خواهران شده است.

علوی فاضل درباره آزمون کارشناسی ارشد بیان کرد: این آزمون به خوبی برگزار شد و همچنان در مرحله تصحیح اوراق هستیم از آن‌جا که در برخی رشته به ویژه هنر امتحان به صورت تشریحی برگزار شد تصحیح برگه‌ها اندکی زمان برد اما اعلام نتایج در نیمه دوم شهریور ماه مشخص می‌شود.

وی همچنین شرکت در دوره‌های بدون آزمون کارشناسی ارشد را مخصوص دانشجویان با شرایط استعداد برتر دانست و گفت: در رشته سوابق تحصیلی و استعلام نمرات این دسته از افراد در حال انجام است و همانند دوره‌های آزمون نتایج در نیمه دوم شهریور ماه اعلام می‌شود.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در تمامی مقاطع ظرفیت رشته محل‌های دانشگاه بر اساس مصوبات مجوزهای قانونی و دانشگاه خود را با رعایت ظرفیت در پذیرش مکلف می‌کند.

علوی فاضل درباره نتایج بدون آزمون دوره‌های کاردانی و کارشناسی بیان کرد نتایج این مراحل نیازی به اعلام زمان ندارد و در واقع داوطلبان بلافاصله بعد از ثبت‌‌نام در صورتی که برای خود رشته‌ انتخابی ظرفیت وجود داشته باشد می‌تواند پذیرفته شود در واقع داوطلبان با دریافت پیرینت‌ تأیید ثبت‌نام خود از سامانه می‌توانند همان لحظه به واحد دانشگاهی مد نظر مراجعه و با ارائه مدارک ثبت‌نامشان را قطعی کنند.

وی همچنین درباره نتایج دوره دکتری گفت: نتایج کتبی این دوره اعلام شده و مصاحبه‌های این بخش تا 21 مرداد ماه ادامه دارد. قبولی در این دوره بر اساس 75 درصد نمره آزمون کتبی و 25 درصد نمره حاصل از مصاحبه‌ و سوابق آموزشی و پژوهشی که از نیمه دوم شهریور ماه اعلام می‌شود کار مصاحبه دوره دکتری پژوهش محور هم در حال انجام است و زمان اعلام نتایج نهایی همانند دوره دکتری تخصصی است.

علوی فاضل درباره ممیزی رشته‌ها اظهار داشت: در دفترچه‌های آزمون سراسری و تمام پذیرش‌های سال 95 هیچ رشته فاقد ‌مجوزی نداریم و تمام رشته‌های در معرض انتخاب برای داوطلبان دوره‌های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای و تخصصی دارای مجوز است.

وی ادامه داد: بر اساس سیاست کیفی دانشگاه ارتقای تحصیلات تکمیلی مد نظر است در آبان ماه 1394 به صورت داوطلبانه و بر اساس استاندارد‌ها در واقع ارزیابی کیفی و ممیزی رشته محل‌های واحد‌های دانشگاهی را در ارشد و دکتری آغاز کردیم.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: گروهی مرکب از کارشناسان و خبرگان‌ آموزشی تشکیل شده‌اند و با حضور رؤسای مربوطه در کل استان‌ها به بررسی تک تک‌ رشته‌ها با مستندات پرداختند تا بتوانند رشته‌هایی را که نیاز به تقویت کادر داشت مشخص کنند همچنین به واحد‌هایی که به جذب هیئت علمی نیاز داشتند برای انجام کارشان فرصت داده شد.

وی اظهار داشت: بر همین اساس بعد از 6 تا 7 ماه بررسی برای رفع نواقص ارزیابی دوره دوم آغاز شد که اکنون در حال پایان است و با این کار تصویر روشن و واقعی از وضعیت رشته‌ها بدست می‌ آید.

علوی فاضل اعلام کرد: ممیزی بیش از 90 درصد رشته‌ها تمام شده و 10 درصد مانده به اصلاحات استان‌ها برمی‌گردد و از این رو نتایج احتمالا در شهریور ماه تکمیل و اعلام می‌شود.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: واحد‌های دانشگاهی در تمام ارزیابی‌ها و حتی جذب هیئت علمی کیفیت به خرج می‌دهد که هر کدام از واحد‌ها که در ارتقای استانداردها کوتاهی کنند پذیرش دانشجو را در آن واحد متوقف می‌کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس ارزشیابی‌ها تعدادی از رشته‌های مقطع ارشد و دکتری را با وجود داشتن مجوز محدود کردیم چرا که نمی‌خواهیم کیفیت را فدای کمیت کنیم.

وی با توجه با جذب اعضای هیئت علمی عنوان کرد: یک عضو هیئت علمی برای دانشگاه سالانه بین 50 تا 70 میلیون تومان هزینه ایجاد می‌کند پرداخت این هزینه برای دانشگاه‌های دولتی اندکی سخت است اما ما این هزینه را به جهت ارتقاء متحمل می‌شویم .

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: داوطلبان در دوره کارشناسی ارشد با آزمون ، 100 انتخاب، با آزمون دکترای تخصصی 40 انتخاب، دکترای حرفه‌ای کاردانی و کارشناسی با آزمون 20 انتخاب، کاردانی و کارشناسی بدون آزمون یک انتخاب می‌‌توانند داشته باشند.

وی ادامه داد: از آن جا که ممکن است برخی داوطلبان قصد تغییر انتخاب رشته محل‌های خود را داشته باشند می‌توانند با مراجعه مجدد به سامانه، بار دیگر ثبت‌نام و انتخاب رشته کنند در واقع مرکز سنجش و پذیرش آخرین ثبت‌نام و انتخاب رشته را ملاک قرار می‌دهد.

علوی فاضل گفت: در دوره بدون آزمون ،داوطلب همزمان می‌تواند در چند رشته و چند گروه آموزشی پذیرش گیرد و در آخر بر اساس شرایط یکی از ثبت‌نام‌هایش را نهایی کند.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در آزمون‌های برگزار شده شرط قبولی اخذ حد نصاب و درصدر رتبه بندی بودن است و حد نصاب به تنهایی به معنای قبولی نهایی نیست.

وی افزود: همچنین محل‌های مصاحبه ربطی به انتخاب و اولویت داوطلب ندارد و بر اساس مکان سنجی طبق نظر مرکز سنجش تعیین می‌شود.

علوی فاضل اعلام کرد: ملاک ما برای ارزیابی و تعیین ظرفیت ها و مجوز‌ها قانون است و هیچوقت خلاف ضابطه عمل نمی‌کنیم تمام دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی باید رشته‌های خود را به دفتر گسترش وزارت علوم در گروه غیر پزشکی و دفتر گسترش وزارت بهداشت در گروه علوم پزشکی ارسال کنند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون مجوز بخشی از رشته‌ها را وزارت علوم صادر کرده است و برخی دیگر را وزارت بهداشت. اگر وزارت علوم یا بهداشت در زمان مقرر به طبق شرایط تصویب نکرد کمیته 3 نفره متشکل از نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی نماینده وزارت علوم یا بهداشت و نماینده دانشگاه آزاد کار بررسی، ارزیابی و تصویب رشته‌ها را انجام می‌دهند.

سخنگوی دانشگاه آزاد با بیان اینکه این فرایند در طی 30 سال گذشته مطابق تعریف قانون اجرا می‌شود گفت: طبق آن تمامی رشته‌ها دارای مجوز است و مدارک فارغ‌التحصیلان با بسنده به این قانون معتبر می‌شود.

علوی فاضل درباره ظرفیت رشته محل‌ها و برگزاری کلاس‌های دانشگاه عنوان کرد: طبق ابلاغیه باید کلاس‌های کارشناسی باید بین 40 تا 45 نفر ظرفیت داشته باشد.

حدود 500 هزار ورودی برای سال تحصیلی جدید

علوی فاضل اظهار داشت: براساس توافق با وزرات بهداشت و تعهد برای کیفی سازی ظرفیت علوم پزشکی نسبت به سال 92 یک سوم شد، یعنی درسال 92 حدود 27 تا28 هزار نفر درمجموعه علوم پزشکی پذیرش داشتیم اما در سال 93 و94 این میزان به یک سوم ( پذیرش 9تا10 هزار داوطلب) کاهش یافت.

وی با اشاره به توسعه مراکز در کشور و عدم افزایش ظرفیت، افزود: هرسال درمقطع کارشناسی ارشد 170 هزار نفر، دکتری 10 تا12 هزار نفر و کاردانی وکارشناسی یک میلیون نفر ظرفیت پذیرش وجود دارد، لذا پیش بینی میکنیم برای مهر 95 بین 500 تا 550 هزار نفر ورودی جدید داشته باشیم.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره محدودیت داوطلبان در انتخاب رشته دوره های با آزمون و بدون آزمون گفت: چون در دوره با آزمون نمره داوطلب حاصل شرکت در آزمون گروه آزمایشی مربوط به دیپلم است، باید طبق آن انتخاب رشته کند ( یعنی با دیپلم تجربی و شرکت در آزمون این گروه، داوطلب تنها اجازه انتخاب رشته های زیرمجموعه علوم تجربی را دارد)، اما در دوره های بدون آزمون محدودیتی نیست و هر داوطلب بدون توجه به رشته دیپلم خود می تواند هر رشته دانشگاهی در هر گروه آزمایشی را برگزیند.

4743 درخدمت کنکوری ها

علوی فاضل توصیه کرد: داوطلبان کنکور می توانند برای انتخاب رشته خود با شماره 4743 ( شماره مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه)جهت مشاوره وکمک تماس بگیرند یا بصورت حضوری به این مرکز مراجعه کنند.

وی ادامه داد: همچنین داوطلبان با ارسال سوالات خود به سامانه دانشگاه آزاد یا azmoom.org می توانند پاسخ بگیرند.

علوی فاضل یادآور شد: درخواست و انتخاب های داوطلبان بر اساس نمره آنها تنظیم و بررسی می شود.در واقع ابتدا اولویت‌های داوطلب با نمره بالاتر و سپس نفر بعد از او برای پذیرش مدنظر قرار می‌گیرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار