ظاهراً مرکز سنجش پزشکی متولی نظارتی ندارد!

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نماینده داوطلبان معترض به آزمون دستیاری امسال درخصوص عدم ترتیب اثر به اعتراض این پزشکان از سوی وزارت بهداشت، گفت: این بی‌عدالتی آموزشی با سیاست‌های دولت تدبیر و امید در تناقض است؛ پزشکان معترض به اعمال سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری حق خود را برای شکایت از وزارت بهداشت و سازمان بازرسی کل کشور به‌خصوص پس از اعلام حکم نهایی دیوان عدالت اداری محفوظ می‌دارند.

میثم رضایی در خصوص اعلام نتایج آزمون دستیازی و اعمال سوابق تحصیلی اظهار کرد: این بی‌عدالتی آموزشی از نظر پزشکان معترض با سیاست‌های دولت تدبیر و امید در تناقض است. تصمیمات خلق‌الساعه‌ی مسئولان معاونت آموزشی قطعاً علاوه بر سرخوردگی پزشکان عمومی که امکان جبران سوابق تحصیلی خود را ندارند، باعث مهاجرت آن‌ها جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور می‌شود.

وی افزود: از نظر وزارت بهداشت اعتراض بیش از 2 هزار و 300 پزشک اهمیتی ندارد؛ اما چه‌طور نسبت به اعتراض مکتوب بیش از ۵۰ نماینده مجلس بی‌تفاوت مانده‌اند! مسأله‌ی تأسف‌بار تر بیان قول‌های مساعد برای لغو یا تعدیل اثر سوابق تحصیلی از سوی وزیر بهداشت و معاونت آموزشی وزیر به نقل از چند نماینده‌ی مجلس است که این وعده‌ها هم متأسفانه عملی نشد.

این داوطلب آزمون دستیاری امسال تأکید کرد: در هر صورت پزشکان معترض به اعمال سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری حق خود را برای شکایت از وزارت بهداشت و سازمان بازرسی کل کشور به‌خصوص پس از اعلام حکم نهایی دیوان عدالت اداری محفوظ می‌دارند.

رضایی خاطرنشان کرد: متأسفانه رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی که پیش از این ارتقای پزشکان با سوابق نامناسب تحصیلی را برای جامعه “به‌درد نخور” توصیف کرده بودند، با ذکر جزیی بودن تغییرات نمره‌ها با ۲ نمره از ۱۰۰ نمره و تغییرات در رتبه های مشابه، سعی در فرافکنی دارد.

وی با بیان این‌که ظاهراً مرکز سنجش آموزش پزشکی متولی نظارتی ندارد، تصریح کرد: از طرفی کمیسیون آموزش مجلس بر مسائل آموزش پزشکی احاطه‌ی کافی ندارد و از سوی دیگر کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز اختیار قانونی برای ورود به این حوزه را ندارد.

نماینده پزشکان معترض به آزمون دستیاری گفت: هر ساله اعتراضاتی نسبت به آزمون دستیاری وجود دارد اما در عمل هر سال حواشی این آزمون بیشتر می‌شود؛ حتی سؤالات استاندارد و بدون اشکال نیز در هیچ دوره‌ای طرح نشده است و جالب‌تر این‌که کلید سؤالاتی که از نظر بسیاری از اساتید پزشکی اشتباه است یا جواب دیگری دارد را تغییر نمی‌دهند.

رضایی افزود: معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا سال گذشته از برگزاری بدون شبهه آزمون دستیاری چهار ساعته متمرکز عاجز بود و اوج این عجز و ناتوانی خود را در حفظ امنیت یک آزمون چهار ساعته در سال‌های 1382 و 1388 نشان داد؛ اکنون مشخص نیست با کدام سازوکار و بسترسازی، گستره‌ی زمانی این آزمون را از چهار ساعت به هفت سال افزایش داده است؟!

گفتنی است؛ پس از آن‌که امسال مرکز سنجش پزشکی از اعمال تأثیر 15 درصدی سوابق تحصیلی دوره پزشکی عمومی در پذیرش آزمون دستیار رشته‌های تخصصی بالینی پزشکی خبر داد، بسیاری از داوطلبان این آزمون به این تصمیم وزارت بهداشت با ارائه ادله قانونی اعتراض کردند، اعتراضی که بیش از 40 روز ادامه داشت و از پیچ‌وخم دیوان عدالت اداری به کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس شورای اسلامی رسید اما در نهایت و با وجود نامه بیش از 50 نماینده مجلس به وزارت بهداشت برای تجدیدنظر در خصوص این مصوبه، اظهارات گاه ضد و نقیض و دفاع عجیب مسئولان وزارت بهداشت از این مصوبه همچنان ادامه داشت تا آن‌که مرکز سنجش پزشکی روز گذشته از اعلام نتایج اولیه این آزمون در روز شنبه 16 مردادماه خبر داد.

حال و با توجه به آن‌که اعلام نتایج نیز می‌تواند برای داوطلبان این آزمون “حق” ایجاد کند، مشخص نیست که حتی در صورت صدور رأی از سوی دیوان عدالت اداری به نفع داوطلبان معترض این پرونده پیچیده چه فرجامی داشته باشد و حق این داوطلبان میان انبوه اشکالات، شبهات و پیچیدگی‌های حقوقی گم نشود!

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار