اما و اگرهای برگزاری یک آزمون/ آزمونهای استخدامی کسب درآمد یا ایجاد اشتغال؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بعد افزایش تقاضا برای تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی بخصوص تحصیلات تکمیلی، جامعه امروز مملو از کسانی شده که هر روزه با دسته ای روزنامه سرگردان کار در خیابانها می‌شوند تا شاید راهی برای تامین آینده و معیشت‌شان پیدا کنند.

لذا تعیین سرنوشت قشر وسیع جوانان تحصیل کرده و جویای کار باعث شده تا دولت در چاره اندیشی مدرن اقدام به برگزاری آزمونهای استخدامی کند، آزمونهایی که متاسفانه اخیرا بعد برگزاری، آینده مبهم تری از قبل را برای شرکت کنندگان در آزمون رقم می زند.

از آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش با تمام حواشی گرفته تا دستگاههای اجرایی مختلف، همه به نحوی ذهن مشتاقان کار را درگیر کرده که آیا با خواندن مدتی کوتاه کتاب و نمونه سوال می توان در شغلی مستقر شد یا اینکه حتی در صورت پذیرفته شدن در آزمون باید همچنان به دنبال کار دوید؟

آزمونی که قرار بود امید باشد
همین اوایل ماه گذشته بود که حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش ضمن بیان اطلاعیه های لازم درباره کنکور سراسری و.. از برگزاری سومین آزمون استخدامی مشترک دستگاهها (12 دستگاه ستادی و 68 دانشگاه علوم پزشکی) خبر داد و اعلام کرد: جزئیات این آزمون که جمعه 12 شهریور 95 برگزار می شود، 31 تیر روی سایت سازمان قرار می گیرد.

هرچند که ثبت نام این آزمون برای دانشگاههای علوم پزشکی 10 و دستگاههای ستادی هفتم مردادماه پایان یافت اما درست یک یا 2 روز بعد از پایان مهلت، داوطلبان با ماجرایی تازه روبه رو شدند، ماجرا و دستوری که شاید امید زندگی بسیاری‌ها را تحت الشعاع قرار داد، آن هم لغو آزمون استخدامی بود.

همیشه پای زنان در میان است
رییس‌جمهوری در جلسه هیات وزیران، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را موظف کرد ضمن ابطال سهمیه‌های مبتنی بر تبعیضات ناروا، به سرعت نسبت به بازنگری عناوین شغلی و سهمیه‌های استخدامی با رویکرد عدالت و پیش‌بینی تناسب سهمیه استخدامی زنان در فرصت‌های شغلی متناسب با شایستگی‌ها و در چارچوب برنامه‌ها و وعده‌های رییس‌جمهور اقدام کند و نتیجه اصلاحات به هیات وزیران گزارش شود.

در واقع رییس‌جمهوری دستور داد تا هنگام اطمینان از تامین حقوق زنان در فرصت‌های شغلی، آزمون استخدامی به تعویق بیفتد و سهمیه‌های جنسیتی در جهت رعایت عدالت اصلاح شود.

علی نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در خصوص آزمون استخدامی دستگاه‌های دولتی بیان کرد: از آنجا که تمام مسئولان به برگزاری صحیح و عادلانه آزمون استخدامی حساس هستند، بی عدالتی در این آزمون را قبول و رییس جمهور نیز با مشاهده تبعیض جنسیتی در برخی بخش های این آزمون به منظور بازنگری مجدد، دستور توقف انجام مراحل آن را داد.

داوطلبان در پیچ و تاب اختلاف نظرها
در واقع علاوه بر اخذ هزینه از متقاضیان که با یک حساب سرانگشتی مبلغ زیادی می‌شود، داوطلبان در پیچ و تاب اختلاف نظرها و بلاتکلیفی اداری خود به دام افتادند.

مریم فرمانی یکی از متقاضیان ثبت نام در این آزمون بود که به ما گفت: وقتی ظرفیت پذیرش ها را در دفترچه ثبت نام دیدم با توجه به اندک بودن آنها، بدون ناامیدی سعی کردم شانس خود را امتحان کنم چرا که از پرکردن فرمهای مختلف و کاملا بیهوده در شرکتها و موسسات مختلف خسته شده بودم.

وی با اشاره به تعویق افتادن و تا حدی لغو برگزاری آزمون افزود: بیشتر از هدررفتن شانس به فکر پولی هستم که پرداختم، چون در این ایام بیکاری هزار تومان هم برای من، هزار تومان است.

وقتی صدای مخالفان به گوش می رسد
با وجود دستور رییس جمهور به رفع سهمیه‌های تبعیض‌آمیز جنسیتی و خوشحالی بانوان اما هنوز مخالفانی برای این امر وجود دارد چرا که به عقیده آنها باید ظرفیت پذیرش مردان بعنوان سرپرست های خانواده بیشتر از بانوان باشد و برابری این سهمیه ها به بنیان خانواده ضربه می زند.

در واقع آنها معتقدند، وقتی بانوان در بیرون از خانه و خانواده کار کنند، از وظایف همسرداری و مادری خود دور می شوند، همچنین با افزایش بیکاری مردان، با کاهش تمایل فرزندآوری و رشد خانواده های تک فرزند در جامعه روبه رو می شویم.

چرا جای برخی رشته ها در آزمون استخدامی خالی است؟
به تعویق افتادن زمان برگزاری آزمون، شاید نتیجه آه کسانی باشد که بعد از ماهها و سالها تلاش برای خواندن رشته ای تحصیلی متاسفانه در دفترچه ثبت نام آزمون های استخدامی، جایی برای پذیرش رشته آنها نیست و همچنان روزنامه در دست به دنبال کار هستند.

وقتی دلیل کم لطفی به برخی رشته ها را در این آزمون از نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پرسیدیم اینگونه پاسخ داد: خالی بودن نام برخی رشته ها در لیست رشته های مورد پذیرش آزمون استخدامی، به علت نیاز نبودن به نیروهای متخصص آن ها در دستگاه های دولتی است.

به اعتقاد وی، جذب دانشجو در رشته هایی که مورد نیاز دولت نیست، اتلاف انرژی و افزایش ظرفیت برای جذب داوطلب در این رشته ها ظلم است.

در واقع این نگرش کاملا مثبت و قابل تامل است اما بهتر نیست مسئولان این ماجرا را قبل از پذیرش دانشگاهی در رشته مربوطه به دانشجویان گوشزد کنند تا آنها با دیدی باز و بدون نگرانی از آینده کاری، نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود اقدام کنند؟

سازمان سنجش مجری است نه تصمیم گیرنده
هرچند که سازمان سنجش معتقد است بعنوان مجری مراجل برگزاری یک آزمون، کاملا دقیق و مطابق برنامه حرکت کرده و کم و کاستی صورت نگرفته اما خوب یا بد، داوطلبان برای این به تعویق افتادن و دریافت پاسخ سوالاتشان دست به دامن آنها شدند، درحالیکه سازمان سنجش اعلام کرده هنوز ابلاغ و یا دستورالعمل جدیدی برای آزمون استخدامی به دستشان نرسیده و تا آن زمان به عنوان برگزار کننده آزمون منتظر خواهد ماند.

توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: پس از دستور اکید ریاست جمهوری مبنی بر لغو آزمون استخدامی تا زمان مشخص شدن شرایط جذب بانوان در این آزمون و بهبود وضعیت، آزمون استخدام نیروی انسانی برای 68 دانشگاه علوم پزشکی نیز به زمان دیگری موکول شده است.

وی بیان کرد: مقرر شده بود این دو آزمون به صورت یکپارچه و در یک زمان برگزار شود لذا تا زمان اعلام مجدد و ابلاغ به سازمان سنجش، این آزمون به تعویق افتاده است.

به گفته توکلی، تکلیف آزمون جذب نیرو در 68 دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز هم زمان با آزمون استخدامی دستگاه های دولتی مشخص خواهد شد.

ثبت نام کنندگان چشم به راه چاره اندیشی مسئولان
سعید اردلان یکی دیگر از ثبت نام کنندگان سومین آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی در تماس تلفنی با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن گله مندی از سازمان سنجش گفت: نه تنها هیچ اطلاع رسمی از تعویق برگزاری آزمون در سایت این سازمان اعلام نشده، بلکه بالغ بر یک ماه است که سوالات در این زمینه را هم پاسخگو نیستند.

اردلان اظهار کرد: لذا از مسئولان سازمان سنجش تقاضا داریم که هزاران متقاضی بیکار را با پاسخگویی و اعلام خبری در این راستا از معطلی در بیاورند.

مشاور عالی سازمان سنجش در این خصوص بیان کرد: در حال حاضر وضعیت آزمون استخدامی 12 دستگاه اجرایی کشور نامشخص است و باید دید طی روزهای آینده بعد از تشکیل جلسات و محاسبه ها، چه دستوری به سازمان سنجش کشور ابلاغ می شود.

بنابراین بهتر است تمام افراد بالادستی و پایین دستی مرتبط، حتی الامکان قبل از تصمیم گیری و شروع به برگزاری آزمونهای این چنینی که افراد زیادی به آن امیدوارانه چشم دوخته‌اند، به جزئیات مشرف شوند تا دیگر جمعیتی در سرگردانی به سر نبرند.

در حقیقت تعداد زیادی از مردان و زنان کشور برای برگزاری این آزمون چشم به راه چاره اندیشی مسئولان هستند تا شاید پایانی باشد برای حواشی آن.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار