ماهشهر ظرفیت پذیرش پتروشیمی جدید را ندارد

دسته ها: اخبار استان اخبار

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان گفت: ماهشهر به هیچ عنوان ظرفیت پذیرش پتروشیمی جدید را ندارد و وزارت نفت بر اساس طرح آمایش سرزمین طرح‌های توسعه را در محور ماهشهر به هندیجان و ماهشهر به امیدیه تعریف کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، احمدرضا لاهیجان‌زاده عصر امروز در مراسم کلنگ‌زنی پروژه تصفیه‌خانه پتروشیمی فارابی اظهار کرد: زمزمه توسعه منطقه ویژه پتروشیمی به گوش می‌رسد و قرار است مسیر 10 کیلومتری از پل تا پتروشیمی فارابی که شامل خوریات و جنگل حرا است، حدود 4 هزار هکتار استحصال، خشک و پتروشیمی‌های جدید احداث شود.
وی افزود: ماهشهر به هیچ عنوان ظرفیت پذیرش پتروشیمی جدید را ندارد و وزارت نفت باید تکلیف خود را بداند و بر اساس طرح آمایش سرزمین به طرف محل‌های تعیین شده رفته و طرح‌های توسعه و صنایع جدید را با رعایت الزامات در محور ماهشهر به هندیجان و ماهشهر به امیدیه تعریف کند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان در ادامه گفت: از سال گذشته مطالعات جامعی را در شهرستان بندر ماهشهر آغاز کردیم و نتایج را نیز برای اینکه در آن هیچ بحث و تردیدی نباشد به آزمایشگاه‌های رفرنس بین‌المللی استرالیا و کانادا ارسال کردیم.
لاهیجان‌زاده تصریح کرد: نتایج به دست آمده بسیار نگران کننده است، همه خوریات به مواد و عناصر شیمیایی به ویژه جیوه آلوده هستند که عامل عمده ان پتروشیمی بندر امام بود که خوشبختانه به تازگی واحد کلرآلکالی این شرکت از سرویس خارج شد.
وی ادامه داد: از لحاظ ترکیبات آلی نیز محیط آلوده شده و آبزیان و ماهیانی که نمونه‌برداری و برای آزمایش ارسال کردیم آلوده هستند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان خاطرنشان کرد: امروز جلسه‌ای با شیلات داشتیم و متأسفانه ناچاریم محدوده‌ای را از بحث صید و صیادی خارج کنیم چرا که تمام آبزیانی را که حدود سه سال است داریم نمونه‌برداری می‌کنیم آلوده هستند.
لاهیجان‌زاده در پایان گفت: اگر توسعه‌ای دارد اتفاق می‌افتد نباید باعث شود سلامت مردم که عالی‌ترین بخش کار به شمار می‌رود به خطر بیفتد.

اخبار استان اخبار